سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10127 منتشر شده در مورخ: 1393/7/8 ساعت: 15:37 گروه: سیاسی  
چرا تیر وزارت‌خارجه دولت یازدهم به سنگ میخورد؟ / رفتار ظریف مخالف اصول دیپلماسی رسانه است
نبود دانش رسانه ای، آسیب جدی وزارت خارجه کشور

چرا تیر وزارت‌خارجه دولت یازدهم به سنگ میخورد؟ / رفتار ظریف مخالف اصول دیپلماسی رسانه است

دیپلماسی رسانه ای که امروزه اصلی ترین بخش دستگاه دیپلماتیک کشورهای تاثیرگزار می باشد در دولت یازدهم به خوبی درک نشده و توسط وزارت امور خارجه مدیریت نمی شود. در مواردی نیز که محمدجواد ظریف شخصا می خواهد اقدامی در این زمینه داشته باشد گویا به علت نداشتن سواد رسانه ای، به سراغ رفتارهای چیپ و پیش پا افتاده و بعضا غلط میرود. امیدواریم این روند در آینده با بکارگیری نیروهای نخبه رسانه ای اصلاح گردد

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، در عصر کنونی دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها به عنوان یک عامل تعیین‌کننده در نظام بین‌الملل تحت تأثیر تحولات شگرف در عرصه ارتباطات قرار گرفته است. این تحولات باعث شده که رشته ای به نام دیپلماسی رسانه‌ای به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فعالیت‌ دستگاه دیپلماسی پدیدار شود و بخش قابل توجهی از دیپلماسی عمومی کشورها را به خود اختصاص دهد.

امروزه رسانه‌ها به عنوان ابزار اصلی قدرت نرم، نقش کلیدی در عرصه تحولات دیپلماسی بر عهده دارند. در مجموع، دیپلماسی رسانه‌ای عبارت است از استفاده از انواع رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک، تأمین منافع، تکمیل و ارتقای سیاست خارجی. 

در محیط دیپلماسی جدید رسانه‌ها بار اصلی ارتباط دولت ها را بر دوش دارند. به طوری که حجم قابل توجهی از مراودات دیپلماتیک و پیام‌های سیاسی به جای پاکت های مهر شده و محرمانه، از مقابل دیدگان مردم دنیا عبور کرده و به طرف مقابل می‌رسد. دریافت‌کنندگان نیز متقابلاً پاسخ‌های خود را در بسته‌های رسانه‌ای ارائه میکنند.

دیپلماسی رسانه ای در دولت یازدهم منحصر شده است به روش های ابتدایی چون مصاحبه و گفتگوهای خبری آقای جواد ظریف و حسن روحانی، این درحالی است که نه تنها دشمنان بلکه کشورهای منطقه خودمان نهایت استفاده را از قدرت رسانه ای میکنند. دکتر سیامک باقری استاد برجسته دانشگاه عالی دفاع ملی معتقد است که دولت یازدهم فاقد هرگونه دیپلماسی عمومی و رسانه ای می باشد "دولت یازدهم به نداشتن دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی در کنار دیپلماسی رسمی اذعان کرده و همین امر نیز باعث ضعف در بهره‌گیری از رسانه و عملیات روانی در حوزه دیپلماسی هسته‌ای و سایر دیپلماسی‌های اعمالی شده است".

 
این استاد دانشگاه ضعف عمده نبود دیپلماسی رسانه ای را توجه یکپارچه وزارت امور خارجه به یک موضوع و کم توجهی به تهدیدات دیگر می داند و می گوید "جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی با تنازعات و رقابت‌ها و یا تهدیدات مختلفی مواجه است در حالی دولت یازدهم بیش از اندازه به یک عنصر از تهدیدات توجه کرده‌ و سایر حوزه‌ها را مانند حوزه حقوق بشر کمتر مورد توجه قرار داده است. فعالیت دیپلماسی در این زمینه‌ها کمتر بوده در حالی که ایران می‌توانست از ظرفیت عدم تعهد و سایر گروه‌های مستقل در نظام جهانی استفاده کند و ضعف عدم استفاده از این پتانسیل‌ها نیز در وزارت خارجه دولت یازدهم مشهود است".
 

 

فعالیت های وزیر امور خارجه در رسانه ها نیز بسیار ناقص و در مواردی کاملا خلاف مصالح وزارت خارجه بوده است. حضور ظریف در شبکه اجتماعی فیس بوک هرچند با ادعای ارتباط مستقیم با مردم و شفاف سازی انجام میشود اما یکی از از موارد اشتباه وزیر امور خارجه در دیپلماسی رسانه ای به شمار میرود. فیس بوک که شبکه ای به ظاهر اجتماعی است تحت نظر شدید سازمان های امنیت امریکایی قرار دارد و هر حرکتی در آن از دید این سازمان ها مغفول نمی ماند. فعالیت یکی از بالاترین مقامات جمهوری اسلامی در این شبکه تحت نظر به هیچ عنوان با مبانی دیپلماسی رسانه ای هماهنگ نبوده و بلکه نوعی عقب نشینی به شمار می آید. همچنین در کنار فعالیت در رسانه های خارجی باید به داخل نیز توجه نمود و با توجه به فیلتر بودن این شبکه در داخل کشور حضور یک مقام رسمی در آن بسیار ناموجه قلم داد می شود.

 

 

دیپلماسی رسانه ای که امروزه اصلی ترین بخش دستگاه دیپلماتیک کشورهای تاثیرگزار می باشد در دولت یازدهم به خوبی درک نشده و توسط وزارت امور خارجه مدیریت نمی شود. در مواردی نیز که محمدجواد ظریف شخصا می خواهد اقدامی در این زمینه داشته باشد گویا به علت نداشتن سواد رسانه ای، به سراغ رفتارهای چیپ و پیش پا افتاده و بعضا غلط میرود که امیدواریم این روند در آینده با بکار گیری نیروهای نخبه رسانه ای اصلاح شود چرا که وزارت خارجه نماینده جمهوری اسلامی ایران است و نباید درگیر بازی ها و جناح بندی های سیاسی شود.

 

 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: 598
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 14
  • :
  • 53
  • :
  • 29
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/3092 sec