سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10485 منتشر شده در مورخ: 1393/8/17 ساعت: 11:24 گروه: سیاسی  
آیا جعفری می تواند ترکیه را به عدم حمایت از داعش راضی کند؟
گزارش خبری و تحلیلی از روابط ترکیه با عراق و کردهای سوریه؛

آیا جعفری می تواند ترکیه را به عدم حمایت از داعش راضی کند؟

پس از گذشت نزدیک به دو ماه از محاصره شهر کوبانی و کشته وآواره شدن صدها هزار تن از مردم این شهر و بنا بر درخواست های مکرر کردهای سوریه از جامعه جهانی جهت کمک به نیروهای مدافع خلق در کوبانی ،هواپیماهای امریکایی تعدادی سلاح و مهمات را که اعلام شد از جانب اقلیم کردستان بوده است، از راه آسمان به دست یگانهای مدافع خلق در کوبانی رساندند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، پس از گذشت نزدیک به دو ماه از محاصره شهر کوبانی و کشته وآواره شدن صدها هزار تن از مردم این شهر و بنا بر درخواست های مکرر کردهای سوریه از جامعه جهانی جهت کمک به نیروهای مدافع خلق در کوبانی ،هواپیماهای امریکایی تعدادی سلاح و مهمات را که اعلام شد از جانب اقلیم کردستان بوده است، از راه آسمان به دست یگانهای مدافع خلق در کوبانی رساندند.

به دنبال آن پارلمان کردستان عراق تصمیم به اعزام 150 پیشمرگه کرد و تعدادی سلاح سنگین به شهر کوبانی از طریق خاک ترکیه به منظور حمایت از نیروهای مدافع خلق گرفت که بنا به گفته رهبران کردی این امر با موافقت دولت ترکیه و ، به منظور دفاع از نیروهای مردمی انجام گرفته است.
این تغییر موضع ناگهانی و دیر هنگام دولت آنکارا مشروط به این بود که بیش از 1300 نفر از نیروهای موسوم به ارتش آزاد، همراه با پیشمرگه وارد کوبانی شوند. از طرفی آنکارا هنوز مرزش با کوبانی را بسته نگه داشته و اجازه رسیدن کمکهای انسانی از جمله خوراک ودرمان و اسلحه و مهمات را به شهروندان و مدافعین کوبانی نمی دهد.همزمان با این تحولات ، طی چند روز گذشته  رسانه های جمعی  اخبار مستندی از ادامه همکاری دولت ترکیه با تروریستهای داعش در کوبانی منتشر کردند که تازه ترین آن یک فیلم ویدیویی است که توسط یکی از رسانه های کردی در مرز کوبانی گرفته شده و نیروهای ارتش ترکیه را در حال هماهنگی با تروریستهای داعش نشان می دهد.

مواضع متناقض ترکیه دربحران کوبانی تفاسیر زیادی را دربرمی گیرد .به نحوی که برخی ها معتقدند که دولت اردوغان تحت فشارهای داخلی و بین المللی ناچار به همکاری محدود ومشروط به کوبانی شده است . برخی اما معتقدند که این اقدام دولت ترکیه تاکتیک جدید این دولت برای درهم شکستن مقاومت در کوبانی است .دکتر رفیق صابر از نویسنده گان وروشنفکران به نام کرد عراقی در این باره می گوید :چگونه می توان پذیرفت دولتی که خود داعش را به جان کوبانی انداخته اکنون می خواهد به آن کمک کند. وی معتقد است که دولت ترکیه با اعزام 150 پیشمرگه به کوبانی موافقت کرد زیرااین امر را به ورود 1300 تن از مزدوران ارتش ازاد سوریه مشروط کرده است تا این مزدوران در زمان مناسب اداره کوبانی را از داخل نابود کنند این در حالیست که مرز را به روی جوانانی که پشت درکوبانی چشم به راه ورود به شهرشان و دفاع از آن هستند بسته است و اجازه رسیدن هیچ نوع کمک انسانی به این شهر را نمی دهد ، این امر نشان می دهد که  در شرایط فعلی مصالح کردها و ترکیه باهم در تضاد کامل بوده و هرگز ترکیه در راستای منافع کرد قدمی برنداشته ونخواهد داشت.

 

آیا جعفری می تواند ترکیه را به عدم حمایت از داعش راضی کند؟


مواضع خصمانه آنکارا طی سالیان گذشته درمقابل کردها اعم از کردهای کشورش و همچنین کردهای سوریه که آنها را بخشی از بدنه حزب کارگران کردستان ترکیه می داند بر کسی پوشیده نیست.
  تلاش بی وقفه و درخواست آشکار اردوغان از جامعه جهانی مبنی بر در هم شکستن دولت کنونی سوریه از عمده ترین عواملی است که باعث می شود این کشور از هیچ تلاشی برای سقوط کوبانی فروگذار نکند.

 در صورت استقرار نیروهای مخالف سوریه و تروریستهای داعش در شهر کوبانی ، راه دسترسی دولت ترکیه به نفت ارزان سوریه که در حال حاضر تعداد زیادی از چاههای آن در تصرف داعش است سهل تر می شود. از سوی دیگردروازه کوبانی بهترین راه برای رساندن همکاری های دولت ترکیه به مخالفان سوریه و گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره در داخل سوریه می باشد.

علیرغم تلاشها و درخواستهای بین المللی از دولت ترکیه برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش این کشور تا کنون پاسخ روشنی به این درخواستها نداده است و همچنان درهم شکستن شریانهای حیات در دمشق و مناطق کردنشین سوریه در منطقه را مبنای استراتژی خود قرار داده است .
آیا جعفری می تواند ترکیه را به عدم حمایت از داعش راضی کند؟دولت ترکیه ضمن بستن شاهراه حیاتی شهر کوبانی به رروی مردم و مدافعین خلق کرد و همکاری با خشن ترین گروه تروریستی جهان به بهانه وابستگی نیروهای مدافع خلق به حزب کارگران کردستان ترکیه  که در لیست ترور برخی کشورهای همپیمان غربی اش جای دارد، قصد دارد مانع از همکاری کشورهای منطقه و جهان به کردهای سوریه شود.این درحالیست که اداره خود گردان فعلی مناطق کردنشین سوریه و نیروهای مدافع خلق طی 3 سال گذشته بارها تاکید کرده اند که آنها قصد ایجاد بحران در هیچ کشوری را نداشته، تنها به دنبال برپایی یک جامعه دمکراتیک در چارچوب کشور سوریه هستند .

آنکارا در کشور عراق نیز سیاستی مشابه را در پیش گرفته و به صراحت حرف از حق طلبی سنی های عراق در مقابل دولت شیعه این کشور می زند که به گفته وی سنی ها را به حاشیه رانده است .همچنین به منظور ایجاد شکاف هر چه بیشتر در میان حکومت اقلیم کردستان و دولت کنونی بغداد و برپایی یک جنگ همه جانبه طایفی و مذهبی ودسترسی به منابع نفتی این کشور داعیه دار حمایت از اعلام دولت مستقل کردستان در عراق شده است .
آنچه مسلم است سکوت کشورهای منطقه در مقابل سیاستهای نادرست دولت ترکیه و تقویت گروه های تروریستی افراطی در منطقه عواقب جبران ناپذیری را دربرخواهد داشت.
 دولتمردان و طراحان سیاست در ترکیه دربعد سیاست داخلی خود پروژه صلح با کردها را در بوق و کرنا کردند تا شاید با این طرح شکست خورده بتوانند راه به اتحادیه اروپا برده و از اتهام ضایع کردن حقوق کردها در این کشور رهایی یابند اما کشتار و دستگیری تعداد زیادی از کردهای ناراضی از سیاست ترکیه در قبال کوبانی از یک سو و همدستی با گروه تروریستی داعش در قتل عام کردهای سوریه نشان داد که این پروژه صلح چیزی به جز فریب دادن افکار دنیا نبوده است.

در بعد خارجی نیز دولت ترکیه در کشورعراق به دنبال برافروختن جنگ طایفی و مذهبی است و به صراحت سخن از حمایت از سنی های عراق در مقابل دولت شیعه می زند. همچنین برای به یغما بردن هر چه بیشتر نفت، داعیه دار حمایت از استقلال اقلیم کردستان عراق شده است در حالیکه کردهای کشورش را به جدایی طلبی متهم و کردهای سوریه را تروریست می خواند.
از این رو اگر چه سفر وزیر امور خارجه عراق ابراهیم جعفری به ترکیه می تواند برای تردد مردم دو کشور بدون ویزا نتایج خوبی به همراه داشته باشد، اما بعید است دولت ترکیه دست بردار استراتژی چندین ساله خود در منطقه شود.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: بولتن نیوز
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 6
  • :
  • 22
  • :
  • 12
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/3072 sec