سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 1067 منتشر شده در مورخ: 1392/11/15 ساعت: 12:49 گروه: اجتماعی  
سازمان بهزیستی تلاش گسترده ای برای کاهش فقر در کشور انجام داده است
هاشمی:

سازمان بهزیستی تلاش گسترده ای برای کاهش فقر در کشور انجام داده است

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این سازمان در سال های اخیر تلاش گسترده ای را برای کاهش فقر در کشور انجام داده است، افزود: ارائه وام های اشتغال به نیازمندان، توزیع غذای گرم در روستامهدها، تامین هزینه درمان بیماران و ارائه خدمات به خانواده های صاحب چندقلو بخشی از خدمات بهزیستی محسوب می شود.

به گزارش هزاره سوم، «همایون هاشمی» به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر ضمن تشریح مهمترین فعالیت های این سازمان در سه دهه گذشته، گفت: اکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر از خدمات حمایتی این سازمان بهره مند هستند که علاوه بر این آمار، تعدادی از افراد نیازمند به صورت موردی از بهزیستی خدمات می گیرند.


وی افزود: از این تعداد بیش از یک میلیون و 20 هزار نفر مددجوی اصلی و حدود یک میلیون و 90 هزار نفر تحت پوشش خدمات حوزه توانبخشی، 410 هزار نفر تحت پوشش خدمات حوزه اجتماعی و حدود 106هزار نفر تحت پوشش خدمات حوزه پیشگیری سازمان قرار دارند.

هاشمی گفت: علاوه بر جامعه هدف تحت حمایت بهزیستی، بیش از 11 میلیون نفر از آحاد جامعه از خدمات غیرمستمر این سازمان برخوردار می شوند.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره بر عملکرد مهدهای کودک افزود: بیش از 14 هزار مهد کودک در کشور به ارائه خدمات به کودکان زیر شش سال مشغول هستند که سازمان بهزیستی بر برنامه های آنها نظارت دارد.

بر اساس اعلام سازمان بهزیستی، هاشمی به موضوع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: کودکان خیابانی از آسیب پذیرترین گروه های جامعه هستند و سازمان بهزیستی به منظور ساماندهی آنان، پذیرش و نگهداری از این کودکان را در دوره های کوتاه مدت (حداکثر تا 20 روز) برعهده گرفته و از طریق ارائه خدمات تخصصی، زمینه های جایگزینی و توانمند سازی سریع تر کودکان را فراهم می آورد.

وی درمورد فعالیت مراکز بازپروری و بازتوانی زنان آسیب دیده افزود: این مراکز زنان و دختران در معرض آسیب های اجتماعی حاد و زنان آسیب دیده اجتماعی(ویژه) را نگهداری و یا به صورت غیرشبانه روزی تحت پوشش دارند تا از طریق ارائه خدمات تخصصی، زمینه توانمند سازی و بازگشت آنان به زندگی سالم را فراهم سازند.

رییس سازمان بهزیستی گفت: گروه زیادی از افراد حمایت پذیر براساس قانون، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. به منظور تامین هزینه های زندگی این افراد و خانواده های تحت پوشش آنان، ماهیانه مبلغ ثابتی(براساس قوانین بودجه سالانه و با توجه به تعداد افراد خانواده) از سوی سازمان به هر خانوار پرداخت می شود.

هاشمی به اقدامات سازمان بهزیستی درمورد حمایت های تحصیلی سازمان از مددجویان اشاره کرد و افزود: به منظور جلوگیری از ترک یا افت تحصیلی فرزندان خانواده های تحت پوشش، کمک هزینه تحصیلی به آنها پرداخت می شود. 

وی گفت: این کمک هزینه براساس مقطع تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاه) به صورت ماهیانه پرداخت می شود؛ همچنین در راستای ارتقای سطح تحصیل فرزندان خانواده های تحت پوشش، شهریه تحصیل فرزندان دانشجوی این خانواده ها توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد، سازمان همچنین از زنان بارداری که به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده، نمی توانند از تغذیه مناسبی بهره مند شوند و این امر احتمال تولد نوزاد نارس و معلول را در آنها افزایش می دهد، در قالب سبد هزینه خانوار حمایت می کند.

هاشمی گفت: همچنین برای جلوگیری از سوءتغذیه و ارتقای سطح سلامت شیرخواران، به نوزادان و شیرخواران خانواده های نیازمند تحت پوشش، مراکز شبانه روزی و کودکان معلول، شیرخشک رایگان ارایه می شود.

وی افزود: به منظور بهبود تغذیه کودکان و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از سوء تغذیه، به تمامی کودکان زیر شش سال خانواده های تحت پوشش کمک هزینه تغذیه پرداخت می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی دیگر از برنامه های سازمان با هدف دستیابی سریع تر زنان سرپرست خانوار به خود کفایی اقتصادی و دسترسی آسان تر آنها به امکانات مادی و معنوی لازم و برخورداری آنها از شرایط مشابه سایر افراد جامعه است که شاخص های توسعه انسانی طی یک برنامه منظم و مداوم ارتقا می یابد.

هاشمی تصریح کرد، طرح بیمه اجتماعی زنان خانه دار با هدف حمایت از این افراد در شرایط خاص از قبیل پیری، از کارافتادگی، بیوه گی و بی سرپرستی در کشور اجرا شده است. 

وی ادامه داد: در چارچوب این طرح، هر زن خانه داری با پرداخت هزینه ثابتی در ماه پس از مدت 20 سال از مزایای آن بهره مند می شود و دولت نیز در این طرح سهم خود را می پردازد و سازمان بهزیستی به نمایندگی از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سهم آنان را پرداخت می کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور به گروه های همیار زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: این گروه به منظور دستیابی به استقلال و خودکفایی اقتصادی و اجتماعی زنان تحت پوشش و استفاده از قابلیت های مختلف افراد، تشکیل شده است.

وی افزود: این افراد در قالب یک گروه منسجم به فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشترک می پردازند که این امر زمینه اشتغالزایی با سرمایه های اندک، پشتیبانی اقتصادی و روانی افراد از یکدیگر، حضور موثر تر افراد در جامعه و تجربه فعالیت های گروهی را فراهم می سازد.

هاشمی ادامه داد: سازمان بهزیستی در نقش حامی، از تشکیل این گروه ها حمایت کرده و علاوه بر تامین بخشی از سرمایه اولیه برای آغاز کار، با ارایه خدمات مشاوره و پشتیبانی فنی و روانی از افراد، زمینه استقلال و خودکفایی آنان را فراهم می کند.

وی گفت: طرح های دیگری به منظور تقویت این فعالیت در حال انجام است که از آن جمله می توان به طرح مشارکت در تامین محل کار برای 200 گروه های همیار اشاره کرد.

هاشمی، اعزام مددکاران تحصیل کرده به روستاهای کشور و ارایه خدمات تخصصی به خانواده های تحت پوشش و نیازمند در راستای توزیع عادلانه تر امکانات و بهره مندی بیشتر ساکنان مناطق کم برخوردار کشور را از دیگر خدمات سازمان بهزیستی دانست و گفت: تا پایان سال 86 بیش از 770 مددکار در روستاها به ارایه خدمات پرداخته اند.

رییس سازمان بهزیستی درمورد برنامه های سازمان در باره کمک به ازدواج زنان سرپرست خانوار و زنان و دختران خود سرپرست، افزود: ارتقای سطح سلامت روان و تشویق و تسهیل ازدواج در بین زنان و دختران تحت پوشش از سیاست های سازمان بهزیستی است و بدین منظور به آنها کمک هزینه ازدواج پرداخت می شود بطوری این کمک ها متفاوت است.

هاشمی گفت: بهره مندی از بیمه های اجتماعی موجود، یکی از اقدامات مهم و بنیادی به منظور توانمند سازی زنان سرپرست خانوار است و از این رو زنان روستایی و عشایری تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از پوشش بیمه روستایی و عشایری بهره مند شده اند و حق بیمه این گروه با مشارکت صندوق مذکور و سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

وی افزود: تمام خانواده های تحت پوشش بهزیستی دارای دفترچه بیمه خدمات درمانی هستند و می توانند امور درمانی خود را از طریق این بیمه پیگیری کنند، همچنین با توجه به فرانشیز هایی که در بخش درمان وجود دارند، نسبت به رایگان شدن کلی هزینه های درمان افراد اقدام می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کنار این فعالیت ها، در صورت ضرورت، اقدامات متنوع دیگری در زمینه توزیع کالاهای اساسی، تهیه مسکن و اشتغال با مشارکت سایر دفاتر سازمان در این مناطق صورت می گیرد.

وی افزود: به منظور کاهش فشارهای ناشی از تولد چند نوزاد همزمان و فراهم کردن امکان رشد و پرورش متعادل آنها، به خانواده های نیازمند دارای فرزند چند قلو (عمدتا سه قلو و بیشتر) در دو سطح مختلف (سطح یک - کودکان 1 تا 3 ساله و سطح دو - کودکان 3 تا 6 ساله) خدمات متنوع اقتصادی و فرهنگی ارایه می شود که این طرح در سال های اخیر مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است.

هاشمی به حمایت از کودکان و نوجوانان و همچنین مراقبت و نگهداری از فرزندان در خانواده اشاره کرد و ادامه داد: مراقبت شبانه روزی از فرزندان بدون سرپرست یا فاقد سرپرست موثر در فضای خانوادگی مناسب به منظور ادامه حیات فردی و اجتماعی امری ضروریست که با نظارت کارشناسی سازمان صورت می گیرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور به تشکیل حساب آتیه برای فرزندان بی سرپرست تحت پوشش اشاره کرد و افزود: افتتاح حساب پس انداز بیمه برای هر فرزند و تامین اعتبار آن از طریق منابع دولتی و مشارکت های مردمی در جهت پاسخگویی به نیازهای اقتصادی - اجتماعی فرزندان پس از ترخیص صورت می گیرد.

وی ادامه داد: حمایت های اجتماعی از فرزندان ترخیصی از دیگر برنامه های این سازمان محسوب می شود بطوری که ارایه خدمات اجتماعی - اقتصادی تکمیلی به فرزندان در چارچوب نیازهای مسکن، اشتغال و ازدواج تا سقف حداکثر سی میلیون ریال برای هر فرد صورت می گیرد.

هاشمی گفت: پیوند و ارتباط فرزندان ترخیص شده در قالب گروه های همیار دو سویه و چند سویه سبب می شود تا آنان نسبت به رفع مشکلات یکدیگر و مسوولیت شناسی در برابر هم آگاهی و آشنایی پیدا کرده و در زمینه های ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی در قالب یک شبکه یاور هم باشند.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: کودکان خانواده های کمتر برخوردار نیز حق دارند از خدمات یاددهی و یادگیری مهد های کودک بهره مند شوند که سازمان بهزیستی در این چارچوب مبلغی از شهریه مهد این کودکان را پرداخت می کند.

هاشمی ادامه داد: کاهش آسیب های ناشی از سوءتغذیه کودکان در مناطق روستایی و حمایت از کودکان روستایی از طریق تامین یک وعده غذای گرم در روستامهد ها و آموزش شیوه های صحیح تغذیه به والدین از اهداف اجرای طرح تامین یک وعده غذای گرم برای روستا مهد ها است.

به گفته وی، با برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه که در سال 1370 در ایران شکل گرفت، اجرای این شیوه ارائه خدمات به افراد نیازمند به ویژه معلولین ساکن در روستاها و یا مناطق شهری فقیر نشین میسر شد.

هاشمی افزود: این برنامه آموزش های لازم را به افراد معلول و خانواده های آنان ارائه می کند تا بتوانند با تلاش های مشترک فرد معلول، خانواده، جامعه محلی و سایر موسسات دولتی، غیردولتی، آموزشی، شغلی و اجتماعی از خدمات توانبخشی با حفظ حقوق و کرامت انسانی برخوردار شوند.

رییس سازمان بهزیستی کشور، هدف کلی این برنامه را، توانمند سازی معلولین و برابر سازی فرصت ها، ارتقاء کرامت انسانی فرد معلول و خانواده وی در جامعه و ارتقاء عزت نفس معلولان همراه با برخورداری اجتماعی آنها از طریق مشارکت جامعه در قبول مسوولیت برنامه توانبخشی بر شمرد.

وی تصریح کرد، اکنون بیش از 275 هزار نفر معلول روستایی در روستاها و مناطق حاشیه شهری از خدمات مستمر و غیرمستمر این طرح برخوردار هستند.

هاشمی گفت: در راستای تحقق رفاه اجتماعی برای معلولان، سازمان بهزیستی خدماتی تحت عنوان «حمایت های رفاهی معلولین» تعریف و در قالب بسته ای به ارائه آنها به معلولان اقدام کرده است. 

رییس سازمان بهزیستی کشور درمورد فعالیت ها و اقدامات بهزیستی در قبال معلولان گفت: بیمه درمانی(بیمه پایه و مکمل معلولان) یکی از اقدامات انجام شده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات عدیده معلولان، نیازهای درمانی مضاعف و ناکافی بودن بیمه پایه درمانی در جبران هزینه های بهداشتی و درمانی، بهره مندی آنها از خدمات بیمه مکمل ضروریست که تا پایان سال 91، قریب به 42 هزار نفر تحت پوشش مکمل قرار گرفته اند.

هاشمی گفت: کمک به کاشت حلزون برای کودکان ناشنوای نیازمند، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، پرداخت شهریه تحصیل دانشجویان معلولان از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه معلولان است.

وی افزود: براساس مفاد قانون جامع حمایت از معلولان، پرداخت شهریه دانشجویان معلول که مشغول به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزشی غیردولتی است به عهده سازمان بهزیستی است.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در جهت تسهیل رفت و آمد افراد معلول به خصوص معلولین جسمی حرکتی شدید، استفاده از وسایل حمل و نقل با پرداخت هزینه از سوی سازمان در قالب یک برنامه اجرا شده است.

هاشمی درمورد پرداخت حق پرستاری به خانواده های معلولان ضایعه نخاعی نیز گفت: معلولان ضایعه نخاعی به علت فقدان حرکت دچار عوارض ثانویه همچون زخم بستر، عفونت های مکرر ادراری و فلج اندام های فوقانی و تحتانی می شوند.

وی ادامه داد: برای حمایت از همسران، خانواده ها یا مراقبین آنها به دلیل زحمات طاقت فرسایی که متحمل می شوند کمک هزینه حق پرستاری پرداخت می شود.

رییس سازمان بهزیستی به نحوه خدمات فرهنگی و آموزشی به نابینایان اشاره کرد و افزود: نابینایان برای خرید کالاهای فرهنگی «گویا» و «بریل» نیاز به حمایت اقتصادی دارند.

هاشمی درمورد فعالیت سازمان بهزیستی در حوزه اشتغال و کارآفرینی گفت: استفاده بهینه از توانایی ها و تجارب مراکز غیردولتی در ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف ضروری است. 

وی افزود: پرداخت مبلغ 15 میلیون ریال بابت اشتغال پایدار برای هر نفر از سوی سازمان از سیاست های حمایتی در جهت توسعه اشتغال محسوب می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد، پرداخت بابت مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات (یارانه) اشتغال از منابع بانکی، به منظور ایجاد انگیزه مثبت در افرادی صورت می گیرد که اقدامات مناسبی برای ایجاد اشتغال گروه هدف انجام داد ه اند.

هاشمی ادامه داد: بازماندگان اشخاص متوفی یا آسیب دیدگان از حوادث غیرمترقبه و غیرقابل پیش بینی، تحت پوشش سازمان قرار دارند و در شرایط ناگوار می توانند از کمک های سازمان در پرداخت ماند تسهیلات بانکی خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد، مددجویانی که دارای مهارت و گواهینامه فنی باشند، برابر مصوبه شورای عالی اشتغال می توانند تا سقف 60 میلیون ریال تسهیلات کم بهره با بازپرداخت هفت ساله و با یک سال تنفس دریافت کنند.

هاشمی افزود: همچنین برای ایجاد اشتغال و خودکفایی آن دسته از مددجویانی که قادر به خوداشتغالی نیستند، سازمان بهزیستی تا سقف یکصد میلیون ریال به ازای جذب هر مددجوی تحت پوشش به کارفرما تسهیلات با شرایط مناسب پرداخت می کند و کارفرما باید تعهد کند که مددجو را به مدت پنج سال و با پرداخت حقوق و دستمزد برابر قانون کار استخدام می کند.

وی تصریح کرد، همچنین به منظور ایجاد انگیزه و پایداری شغلی افراد، سهم بیمه کارفرما به مدت پنج سال از سوی سازمان پرداخت می شود.

هاشمی ادامه داد: هزینه آموزش توان خواهانی که در دوره های آموزش فنی و حرفه ای شرکت می کنند، از سوی سازمان پرداخت می شود. توان خواهان مجرد به ازای حضور در هر دوره آموزشی مبلغ 500 هزار ریال و توان خواهان متاهل به ازای حضور در هر دوره آموزشی فنی و حرفه ای مبلغ 850 هزار ریال دریافت می کنند.

رییس سازمان بهزیستی درمورد راه اندازی، توسعه و تقویت مرکز مشاوره کارآفرینی و طراحی طرح کسب و کار گفت: مراکز مشاوره کارآفرینی و طراحی طرح کسب و کار به منظور هدایت شغلی توان خواهان در تمام استان ها تاسیس شده است.

هاشمی افزود: در همین راستا هر مرکز به ازای مشاوره شغلی منجر به نتیجه برای هر یک از توان خواهان از سوی سازمان مبلغ 750 هزار ریال دریافت می کند.

هاشمی درمورد طرح تامین سبد غذایی خانوارهای نیازمند نیز گفت: به منظور هدایت حمایت های مالی در راستای تامین امنیت غذایی خانوارها، سازمان بهزیستی با همکاری فروشگاه های زنجیره ای اتکا، اقدام به تهیه بن کارت خرید «آفتاب» برای تمامی مددجویان مستمری بگیر کشور کرده است.

وی افزود: وجوه واریزی به کارتهای اعتباری یاد شده فقط جهت خرید کالاهای اساسی و مواد غذایی مورد نیاز خانوار قابل هزینه است و اکنون 410 هزار خانوار در سراسر کشور از خدمات این کارت برخوردار می شوند.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 11
  • :
  • 21
  • :
  • 32
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3033 sec