سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10846 منتشر شده در مورخ: 1393/9/13 ساعت: 13:34 گروه: صفحه نخست  
رقص، زیر تابوت مرده
ذره‌بین فرهنگی

رقص، زیر تابوت مرده

در تشییع جنازه «صباح» خواننده زن 87 ساله لبنانی که در بیروت برگزار شد، هواداران وی یکی از ترانه‌های او را پخش کردند و با رقصاندن تابوت حاوی جنازه در میان جمعیت، تعدادی از آنها از زن و مرد به رقص و پایکوبی زیر جنازه پرداختند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از بولتن نیوز؛ شجریان استارت واکنش به اقدام استاد علیزاده را زد

رقص، زیر تابوت مردهعلیرضا افتخاری در پیامی به استاد علیزاده گفت: «پیرامون قبول نکردن نشان شوالیه سفارت فرانسه توسط حسین علیزاده باید این نکته را عرض کنم که او هنرمند بزرگی است و برای خود فکر مستقلی دارد و اندیشمندی بزرگوار محسوب می‌شود.» پیش از این علی رهبری آهنگساز و رهبر یک ارکستر در وین اتریش طی نامه‌ای از علیزاده خواسته بود این نشان را نپذیرد و بعد از این که علیزاده از گرفتن این نشان امتناع کرد باز هم طی نامه‌ای از او تشکر کرد. با این حال، استاد محمدرضا شجریان خطاب به علیزاده نوشت: «با خوشحالی به حسین علیزاده تبریک می‌گویم که ضمن سپاس و احترام به دولت فرانسه[!] از دریافت نشان شوالیه رسماً پوزش خواست. پوزش‌خواهی او از جنبه اعتراض به دولت فرانسه نبود[!] بلکه اعتراض به رفتار و گفتار کسانی از خودمان بود که از این نشان‌ها استفاده نابجا کردند و می‌کنند. منظورم خود شخصیت‌های دریافت‌کننده نشان و مدال نیست بلکه بادمجان دور قابچین‌هایی‌ست که نام این نشان‌ها را پیشوند نام هنرمند مورد علاقه‌شان می‌کنند.»

ذره‌بین فرهنگی: جریان شبه روشن‌فکری از این اقدام استاد علیزاده در شک فرو رفته است. چون توقع داشته و احتمال فراوان می‌دادند که استاد علیزاده این جایزه را می‌پذیرد. اما دوراندیشی ایشان، تصمیم دیگری را رقم زد که خارج از تصور خیلی‌ها بود. البته به نظر می‌رسد این سخنان شجریان، حرکت با شیب آهستۀ این جریان است و باید انتظار حرف و حدیث‌های تند و تیزتری درخصوص نپذیرفتن نشان شوالیه از سوی استاد علیزاده از جانب شبه روشن‌فکران داشته باشیم.

چرا درخصوص «ازدواج سفید» بزرگ‌نمایی می شود؟!

چند صباحى است شکلى از زندگى مشترک غربی در برخى شهرهاى بزرگ به‌‏ویژه تهران مطرح شده است که نام آن‏‌ را به‏‌دلیل ثبت‏‌ نشدن اسامى دو نفر در شناسنامه‏‌هایشان، «ازدواج سفید» یا «همباشى» گذاشته‏‌اند. در بسیارى از این موارد، حتى خطبه‏‌ى عقدى بین زن و مرد جارى نمى‏‌شود.

رقص، زیر تابوت مردهالبته برخى کارشناسان معتقدند درباره‏‌ى رواج همباشى یا ازدواج سفید نباید اغراق کرد و باید در ابتدا با یک کار میدانى مشخص شود که این نوع زندگى چه تعداد خانواده‏‌ها را در بر مى‌‏گیرد. صرف این‏که حرف و حکایت در مورد آن زیاد است نمى‏‌توان به این نتیجه رسید که با سونامى ازدواج‏‌هاى غیررسمى روبه‏‌رو هستیم و صرف مطرح‏ شدن این موضوع در رسانه‌‏ها و شبکه‏‌هاى خبرى و اجتماعى، دلالتى بر رواج عینى این موضوع در سطح جامعه ندارد.

 بارها دیده شده در خصوص یک موضوع فرهنگی و اجتماعی، شایعات و بزرگ‌نمایی واقعیات، بیشتر از خود واقعیت در حال اجرا، به جامعه آسیب می‌زند و اصلا همین بزرگ‌نمایی‌هاست که جامعه را به سمت آن آسیب سوق می‌دهد. در اینکه ناهنجاری ازدواج سفید در بین برخی از طبقات اجتماعی کلان‌شهرهای کشور رواج پیدا کرده شکی نیست و حتی یک مورد آن هم باید باعث دلواپسی ما شود. اما ایجاد جوی که طی آن به خود و دیگران القا کنیم این ناهنجاری به یک موج گسترده تبدیل شده که همه‌ی اقشار مردم را درنوردیده است، هم بی‌انصافی‌ست هم نفت روی آتش ریختن. رسانه‌ها باید مراقب گزارش این اخبار باشند.

هنر بی‌توجه به مخاطب، هنر مرده است

رقص، زیر تابوت مردهبازیگر فیلم «تابور» می‌گوید: «کمیت برای هنرمند حسابگر مهم است که در آخر اکران رقم‌های چند میلیاردی را بشمارد و به رخ بکشد.» "محمد ربانی" به قول خودش حدود 40 سال است که بازی می‌کند، در تئاتر، تلویزیون و سینما اما این اولین‌باری است که نقش اول فیلمی را دارد و اتفاقا کار بسیار سختی را هم در پیش داشته است؛ نقش اول فیلم «تابور» که در طول فیلم قرار نیست سخن زیادی بگوید.

البته بی‌توجهی به مخاطب هم آسیب‌های خود را دارد. این درست که در دام استانداردهای برخی مخاطبین افتادن به معنی نزول کیفی هنرمندی‌ست. اما نظر قاطبه‌‌ی مردم مهم بوده و بی‌توجهی به نظر آنها، باعث برج‌عاج نشینی و خنثی بودن هنرمند می‌شود.

رقص، زیر تابوت مرده

در تشییع جنازه «صباح» خواننده زن 87 ساله لبنانی که در بیروت برگزار شد، هواداران وی یکی از ترانه‌های او را پخش کردند و با رقصاندن تابوت حاوی جنازه در میان جمعیت، تعدادی از آنها از زن و مرد به رقص و پایکوبی زیر جنازه پرداختند.  شبکه‌های اجتماعی که این صحنه را به عنوان یک پدیده عجیب نشان داده‌اند، درصدد هشدار دادن نسبت به چنین هنجارشکنی‌هایی در کشورهای اسلامی برآمدند که می‌تواند الگوی غلطی باشد.

 

رقص، زیر تابوت مرده


گویا با یک پدیده‌ی ناهنجار جدید در فرهنگ عمومی کشورهای اسلامی روبه‌رو هستیم. آنهایی که در صدد رواج ابتذال در این جوامع هستند، از جو حاکم بر بعضی مراسمات سوءاستفاده کرده و به بهانه‌ی همراهی با شخصیت مدنظر، رفتارهایی عجیب بروز می‌دهند. به نظر می‌رسد این اقدامات برنامه‌ریزی شده است و عده‌ی قابل توجهی از مردم در دام برنامه‌های ایشان می‌افتند و چنین جریاناتی نیاز به هشیاری بیشتری ازسوی مردم و البته مسئولین دارد.

 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: بولتن نیوز
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 18
  • :
  • 40
  • :
  • 30
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/0850 sec