سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10910 منتشر شده در مورخ: 1393/9/19 ساعت: 12:09 گروه: بهداشت و سلامت  
وجود وایتکس در شیر و لبنیات تایید شد‬/ 'چراغ تغذیه' هم آمد

وجود وایتکس در شیر و لبنیات تایید شد‬/ 'چراغ تغذیه' هم آمد

ششمین برنامه تلویزیونی "مصیر" دوشنبه شب ۱۷ آذرماه با موضوع کیفیت محصولات غذایی و رواج فرهنگ سودجویی به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، برنامه تلویزیونی "مصیر" در ششمین قسمت خود میزبان مهندس نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد، دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت و دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود.

مهندس پیروزبخت در ابتدای برنامه ضمن بیان وظایف سازمان استاندارد به شرح تدوین استانداردهای حوزه های مختلف، نظارت بر استانداردهای اجباری در داخل و کالاهای صادراتی، درباره میزان قوت نظارت بر استاندارد مواد غذایی گفت: بحث ایمنی و سلامت غذا باید به صورت یک زنجیره در نظر گرفته شود تا نظارت بر این زنجیره اصولی صورت بگیرد. لذا در این باره باید وظیفه هر دستگاه طبق همین زنجیره بررسی شود.

در ادامه رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم افشای پنج شرکت لبنی متخلف در قضیه روغن پالم گفت: تعداد کمی از شرکتهای فعال در حوزه مواد غذایی تخلف کرده اند و وظیفه ما بازرسی و کنترل برای شناسایی تخلفات است. در حوزه لبنیات هم شرکتهای مذکور سوءاستفاده کردند نه اینکه سمی به مواد لبنی اضافه کنند تا ما نسبت به سلامت عمومی احساس خطر کنیم. لذا پیگیری های لازم انجام شد و مردم هم در جریان قرار گرفتند به طوریکه در یک ماه از هشتصد واحد تولید لبنیات بازرسی شد و موارد مشکوک نمونه برداری شد و در موارد حساس تر خط تولید تعطیل شد. البته تا هم اکنون بیش از پنجاه متخلف شناسایی شدند که برخورد لازم صورت گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره نوع تنبیهات در نظر گرفته در این مورد توضیح داد: توقف خط تولید فرآورده مورد نظر، تعلیق پروانه ساخت، معرفی به دستگاه قضایی و جریمه از تنبیهات اعمالی است و برای تولید دوباره باید تعهدی از سوی خاطی داده شود. اما عدم افشای اسامی به دلیل معرفی این متخلفین به دستگاههای مربوطه بوده و اختیار افشای اسم شرکتها جزو اختیارات ما نبوده است.
در ادامه محمدرضا اسماعیلی رئیس تولیدکنندگان فرآورده های لبنی با حضور تلفنی در برنامه درباره افشای اسامی متخلفین گفت: ما بارها از مسئولین مربوطه درخواست کردیم تا اسامی متخلفین را به ما اعلام کنند اما این کار صورت نگرفت. متاسفانه همه ابزارهای نظارتی از اتحادیه ها سلب گردیده و به سازمان استاندارد و وزارت بهداشت محدود شده است. لذا ما هم گله مند از عدم اعلام اسامی متخلفین این صنف به اتحادیه هستیم.

اسماعیلی درباره استفاده روغن پالم در مواد لبنی گفت: باید در وهله اول دید چه کسانی این روغن را وارد کشور کرده اند و در وهله بعد به بررسی سهم لبنیات کشور از این روغن پرداخت. طبق آمار از ۷۰۰هزار تن پالم وارداتی ۳۰ هزار تن سهم لبنیات بوده که اکثر واحدهای لبنی با مجوز وزارت بهداشت این روغن را مصرف کرده اند که با اتفاقات اخیر مصرف آن در لبنیات پایین تر هم آمده است و باید دید مقدار باقیمانده پالم وارداتی چگونه در کشور مصرف می شود.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره مصرف روغن پالم در لبنیات و افشای اسامی متخلفین گفت:‌ از آنجا که وزارت بهداشت مسئول حفظ و حراست از سلامت غذایی کشور است پیگیری این مساله جزو وظایف این دستگاه است. همچنین ما معتقدیم باید اسامی متخلفین این حوزه افشا شود. چرا که در این موارد همه شرکتها تحت تاثیر جو روانی قرار می گیرند. اما اینکه چرا وزارت بهداشت اسامی را اعلام نکرد یک دلیل آن است وزارت بهداشت نمی خواست از سوی قوه قضاییه به دلیل عدم صدور حکم متخلفین بازخواست شود.

نماینده مردم زاهدان با اشاره به ابطال پروانه فعالیت یک شرکت آب معدنی در یک شهرستان ادامه داد: پس از ابطال حکم فعالیت، قاضی مربوطه در آن شهر حکم به فعالیت آن شرکت بدون پروانه فعالیت داده است که این تخلف از قانون است.

شهریاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون سلامت غذایی گفت: درباره ماجرای روغن پالم، برنج هندی و پرونده وایتکس در شیر،‌مسئولین مربوطه را فراخواندیم و مورد سوال قرار دادیم که در آن مورد یک فقره تخلف بود و پیگیری شد. لذا ما منکر تخلفات نیستیم و بنده بابت میوه و استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس نگران هستم و نباید سلامت مردم با بهانه اشتغال عده ای در حوزه و یا باندبازی عده ای دیگر تحت الشعاع قرار گیرد.

شهریاری ادامه داد: در موارد مختلف در حوزه سلامت همواره از مسئولین قبلی و فعلی جواب خواسته ایم و پیگیر اصلاح روند امور بوده ایم و کارهایی هم همیشه صورت می گرفت و میگیرد اما قاچاق در کشور بیداد میکند و بعضا در خود گمرکات هم مشکل داریم.
در ادامه پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد با محور بودن تقلب در موضوع روغن پالم گفت: در کشورهای اروپایی اگر ثابت بشود که به جای چربی گیاهی از چربی حیوانی استفاده شده است جریمه ای به مبلغ صد میلیون یورو اعمال می شود اما ما در داخل چه کرده ایم؟ یکی از ابزارهای نظارتی در معرفی متخلف، بعد از اتمام روند قانونی مجازات معرفی فرد خاطی است. البته در مواردی که مسئولیت برخورد صرفابا سازمان ساتاندارد باشد از سوی این سازمان اسم خاطی اعلام می شود.

وی با توضیح درباره برخی تناقضات اعلام استاندارد بین این سازمان و وزارت بهداشت گفت: مبنای کار ما استاندارد ملی است و استاندارد ملی عبارت است از سند رسمی هر کشوری برای پایش انطباق کالاها با استاندارد. لذا این سند مورد تایید وزارت بهداشت هم هست و با بررسی های گسترده از کالاها تعیین می گردد. اما در مورد اختلافات، کار کارشناسی می شود ولی اختلاف دیدگاه هم داریم.

دیناروند معاون وزیر بهداشت درباره توجه و نظارت بر بحث غذا و اجباری شدن چراغ راهنمای تغذیه گفت: در این خصوص دو نکته لحاظ می شود، اول میزان سرانه مصرف و دوم کیفیت و ترکیب غذاها. به عنوان نمونه مصرف چربی از یک حدی باید کمتر باشد یا میوه از یک حدی بیشتر. اکنون ۵۰ درصد مردم اضافه وزن دارند و مردم ۲۰ درصد بیش از نیازشان کالری دریافت می کنند. لذا ما با کمک رسانه ها باید اقدامات لازم را در این باره انجام دهیم. کار بزرگ ما نصب چراغ تغذیه برای دادن راهنمایی به مردم است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وقوع تخلفات و نسبت آن با سلامت کشور گفت: تخلف در کشور اتفاق می افتد اما همه گیر نیست و اصل سلامت مردم را تحت الشعاع قرار نمی دهد. طبق مطالعات صورت گرفته بیشتر مواد غذایی در کشور سالم هستند و در مورد برنج به عنوان نمونه تخحقیقات که صورت گرفت بیش از ۸۵ درصد از برنج ها سالم بودند منتها چون بخشی از واردات از طریق قاچاق و واردات غیررسمی صورت میگیرد مورد تردید اند. اما برنج های وارداتی از مبادی رسمی هم در کشور مبدا و هم در ایران مورد بررسی قرار گرفته است و سالم هستند و در این باره سخت گیرانه تر عمل کردیم.

دیناروند درباره راهکار آرامش بخشی به جامعه درباره سلامت مواد غذایی گفت: متاسفانه نگرانی مردم در این موارد فقط معلول عدم اطلاع رسانی نیست بلکه شبکه های اجتماعی و شایعات به این نگرانی ها دامن می زنند و علی رغم اطلاع رسانی های ما این شبکه ها شایعات را تقویت می کنند.
معاون وزیر بهداشت درباره روغن پالم نیز توضیح داد: واردات پالم (که روغنی خوراکی و غیر سمی) به کشور کاهش داده شده است و لبنیات دیگر فاقد چربی گیاهی خواهند بود و تخلفات جنبه سودجویانه دارد نه ضربه زدن به سلامتی.

در ادامه شهریاری رئیس کمیسون بهداشت مجلس گفت: روغن پالم وارداتی قبلا مرغوب بود اما این نوع اخیر از نوع غیرمرغوب بود. در دولت قبلی ۱۳ نوع برنج را از تلویزیون اسم بردند اما بعدا با فشار شخص خاصی در دولت وزیر وقت مجبور شد بگوید سالم است! اما در فرهنگستان علوم پزشکی نیز که رصد کلان سلامت کشور از وظایف او نیز هست گروهی تشکیل شده است بنام گروه بهداشت و تغذیه با مسئولیت خودم که در راستای نظارت، کاری تحقیقاتی روی برخی سموم انجام داده است.

سپس مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران کشور روی خط تلفنی برنامه آمد و درباره کیفیت پایین میوه های داخل گفت: بر اساس اقلیم و تعهدات اخلاقی کشاورزان، ما محصولات نسبتا سالم و با کیفیت و متفاوت با سایر نقاط دنیا را داریم اما گاهی بخاطر سودجویی و عدم نظارت بیشتر افرادی تخلفاتی را انجام می دهند. مثلا در فصلی که پرتقال نیست با روشهای غیر علمی پرتقال را نگهداری می کنند و هر روز هم استفاده از این روش بیشتر می شود که این بخاطر عدم وجود نظارت کافی است.

در ادامه و در همین زمینه، پیروز بخت با اشاره به واردات سم ها گفت: باید در این زمینه فرهنگ سازی شود که کدام یک قابل استفاده هستند و کدام یک غیرقابل استفاده و الا در مدیریت استفاده از سم ها موفق نخواهیم بود.

بخش بعدی با حضور دکتر ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه ادامه یافت.

دکتر رزاقی در پاسخ به چرایی سودجویی غیراخلاقی برخی افراد گفت: در بررسی این موضوع باید به چند مولفه توجه کرد. اولین مولفه تهاجم فرهنگی است که آمریکا با القای مصرف گرایی به عنوان مدل اقتصادی خود به سایر جوامع سعی در تغییر اهداف مردم دارد و تمرکز بر روی سیرناپذیری افراد است.

از آنجا که کره زمین منابع طبیعی تامین این همه احساس نیاز را ندارد جوامع به سمتی رفته اند که بخش کوچکی از مردم جوامع بهره مند هستند که این الگو دقیقا در آمریکا اجرا شده از این روست که در آمریکا جنبش وال استریت علیه آن بخش کوچک بپا خواست. اما این الگو در حال پیاده سازی در ایران است که از زمان کودتای رضاشاه کلید این روش زده شد. منتها در ایران با سوابق تاریخی اش و رهبران و مردمش، به استقلال اهمیت زیادی می دهند.

رزاقی کارشناس اقتصاد در ادامه درباره ترویج مصرف گرایی گفت: متاسفانه ما با ورادات بی رویه به این روند کمک کردیم و از تولید داخل حمایت نکردیم. برخلاف سیاست اوایل انقلاب، به غرب کمک کردیم تا مصرف گرایی را در ایران تقویت کند تا افراد جامعه را به برده های مصرف گرا تبدیل کند.

رزاقی استاد دانشگاه تهران با منفعت پرستی در این شیوه توضیح داد: مصرف گرایی افراد را برده می کند تا فقط به منفعت خود بیندیشند. شان انسانی افراد را تنزل داده و مانند یک معتاد ایشان را تربیت می کند. اما چاره کار ما این است که به گذشته خود برگردیم و به جای افتخار به مادیات به اخلاقیات خود افتخار کنیم. بنابراین خانواده و فرد قناعت پیشه باید از خود دفاع کند تا اسیر زرق و برق مادی گرایی نشود. باید با نگاه به امروز آمریکایی ها آینده خود را ترسیم کنیم.

ابراهیم رزاقی با توجه به تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای گفت: باید به رفت آمدهاو نشست و برخاست ها دقت شود تا بر روی ما تاثیر نگذارد و با افرادی که غرق در فرهنگ غرب هستند حشر و نشر نداشته باشیم. در تبلیغات نیز اگر روند غرب را پیش بگیریم ناخودآگاه مردم را به سمت گرایش به مصرف گرایی سوق داده ایم که این باعث می شود کم کم در این فرهنگ غرق شده و به حلال و حرام درآمدهایمان توجه نکنیم و هدفمان فقط کام جویی و لذت بردن باشد.

وی درباره الگوسازی از روی بزرگان دینی و قهرمانان اخلاقی و اسلامی افزود: افرادی چون امام و شهدا باید الگو باشند تا به تقویت روحیه ساده زیستی منجر شود. و متاسفانه امروزه پدرو مادر نیز الگوهای خوبی برای فرزندان نیستند. در این برهه برای دفاع در برابر هجمه فرهنگی غرب دست به کار شد. آموزش خانواده و تغییر رویکردهای صداوسیما وتدوین الگوهای درونی برای افراد و قشرهای مختلف ایجاد کنیم. لذا رسنه و جامعه پیش قدم در این دفاع بشود.

ششمین برنامه تلویزیونی "مصیر" با پخش مستندی به نام "یه لقمه نون" به کار خود پایان داد. گفتنی است این برنامه تلویزیونی با موضوعات مختلف اجتماعی، هر هفته با یک موضوع و با پخش آیتم های متنوع و گزارشهای مردمی به همراه گفتگوی زنده استودیویی، دوشنبه شب ها ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: جهان
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 15
  • :
  • 18
  • :
  • 42
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2196 sec