سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 4395 منتشر شده در مورخ: 1393/1/9 ساعت: 10:17 گروه: اجتماعی  

وجود بیش از ۹ میلیون بی سواد در کشور

بیش از ۳ دهه از تلاش برای ریشه کنی بی سوادی می گذرد و باید تا پایان سال ۹۴ (برنامه پنجم توسعه) بی سوادی در کشور ریشه کن شود ولی بر اساس آماری که رئیس نهضت سواد آموزی اعلام کرده همچنان ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار بی سواد در کشور وجود دارد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم  به نقل از مهر،بر اساس اعلام مرکز آمار بیسواد کسی است که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن نداشته باشد. در آخرین سرشماری در جمعیت ۶۷ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر بالای ۶ سال، ۵۷ میلیون و ۳۶۱ هزار نفر (۸۵ درصد) خود را باسواد و ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر (۱۴.۴ درصد) خود را بیسواد اعلام کرده اند. همچنین ۶۰۰ هزار نفر وضعیت سوادشان مشخص نشده است.


به گفته علی باقرزاده حدود ۶ میلیون نفر از این تعداد بالای ۵۰ سال هستند و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از بیسوادان در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال هستند. او سال ۹۰ برآورد کرد حدود ۹۱ درصد از مردم باسوادند و حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال اظهاربی سوادی کرده اند که پس از بررسی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر باقی ماندند.

در حال حاضر سازمان نهضت سوادآموزی تمرکز خود را برای سوادآموزی روی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار داده است تا بتوان با شناسایی و آموزش های لازم این گروه سنی را تا پایان برنامه پنجم توسعه باسواد کرد.اما در راه شناسایی افراد بی سواد این سازمان بامشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که مهمترین آن نبود مشخصات فردی افراد بی سواد به ویژه در کلانشهرهاست.

به گفته علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی،هیچ الزام قانونی برای سوادآموزی وجود ندارد و افراد تنها بر اساس اختیار خود می توانند به کلاس های سوادآموزی بیایند. بازگشت به بیسوادی یکی دیگر از مشکلات ما است که باید برای تمامی این مشکلات راهکارهای لازم اتخاذ شود.در حال حاضر بازگشت به بیسوادی مهمتر از خود بیسوادی است، بیش از ۱۰ میلیون نفر از افراد کم سواد هستند به این معنی که مدرک تحصیلی در حد ابتدایی دارند. این افراد به شدت در معرض بازگشت به بیسوادی بوده؛ افرادی که مهارت پایه ای را به دست می آورند اما چون از آن استفاده نکرده و یا ساز و کاری برای ادامه تحصیل ندارند به تدریج سواد پایه ای خود را از دست می دهند.

در سال گذشته سازمان نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش با کمک مصوبه شورای عالی آموزش برای این افراد یک دوره ۲۰۰ ساعته به عنوان دوره تکمیل سواد پیش بینی کرده است که براساس این مصوبه، افراد باید ۷۰ ساعت را در کلاس و ۱۳۰ ساعت را به صورت غیرحضوری بگذرانند. قدم بعدی نیز توسعه سواد است که بدین منظور یک دوره ۶ ساعته آموزش را برای افرادی که تحصیلات پایه ای دارند تعریف شده است تا آنها پس از طی این دوره امکان ادامه تحصیل را در مقطع متوسطه داشته باشند.

سازمان نهضت سوادآموزی در سال گذشته هزینه های سوادآموزی خود را برای هر فرد افزایش داد؛ به این معنی که هزینه دوره سوادآموزی به ازای هر نفر ۵۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در دوره تحکیم هزینه سوادآموزی هر فرد ۶۰ هزار تومان و این هزینه در دوره انتقال (توسعه سوادآموزی) به ۷۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می رسد. 

قرار بود در سال ۱۳۹۳ جشن ریشه کنی بی سوادی در کشور گرفته شود، اما با توجه به مشکلات گسترده برای سوادآموزی به نظر می رسد که این جشن در سال ۹۳ نیز برگزار نمی شود . ! البته علی باقرزاده معتقد است منظور از ریشه کنی بی سوادی، صفر مطلق نیست،بلکه هدف صفر آماری است چرا که در همین گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز برخی افراد وجود دارند که آموزش ناپذیر هستند و به هیچ عنوان نمی توان برنامه سوادآموزی را برای آنها اجرا کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، جایگاه ایران در دنیا در موضوع سوادآموزی جایگاه مناسبی نیست. اگر چه ایران در دنیا به عنوان یکی از کشورهای موفق در تجربیات سوادآموزی، کاهش بیسوادی، برقراری عدالت جنسیتی و کاهش فاصله شهری و روستایی اعلام می شود اما آمارها حاکی از آن است که همچنان تعداد افراد بیسواد با توجه به مکانیزم های سوادآموزی زیاد است و باید منتظر ماند و دید که آیا سازمان نهضت سوادآموزی می تواند تا پایان برنامه پنجم توسعه بی سوادی را ریشه کن کند یا نه؟!

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 20
  • :
  • 5
  • :
  • 7
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2658 sec