سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 4411 منتشر شده در مورخ: 1393/1/9 ساعت: 14:30 گروه: اقتصادی  
هنوز خودروسازان برای خود کیسه می‌دوزند، نه مردم!

هنوز خودروسازان برای خود کیسه می‌دوزند، نه مردم!

کافی است تا دلار اندکی افزایش نرخ پیدا کرده و یا به هر دلیل دیگری، خودروسازان کمی در کار روتین خود احساس خطر کنند تا بلافاصله اثر آن را در نرخ محصولات این تولیدکنندگان دیده و مدافعان ایشان به میدان بیایند؛ اما اگر قانونی محدود کننده برایشان وضع شود، ماجرا متفاوت خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از تابناک، هرچند گمان می‌رفت با بر سر کار آمدن دولت یازدهم و پشتوانه مردمی شکل گرفته پشت سر این دولت ـ که رقابت را در دور نخست به نفع روحانی یکسره کرد ـ تصمیمات شکل گرفته پیرامون نقاط تلاقی بازار و مردم، به سمت مردم سوق یافته و حقوق مصرف کنندگان در اولویت بالایی قرار گیرد؛ اما اکنون که سال ۹۲ به پایان رسیده و دولت در آستانه یک سالگی است، دست کم درباره تقابل خودروسازان داخلی و مردم می‌توان گفت که چنین اتفاقی روی نداده است.


آنچه از سابقه این رابطه به یاد داریم، اینکه در سال های اخیر، خودروسازان بار‌ها و بار‌ها نرخ محصولاتشان را به دلایل گوناگون افزایش داده و با حمایت دولتمردان این افزایش را قانونی جلوه داده و به مردم تحمیل کردند و در این راه از حمایت آن عده از کار‌شناسان که مزیت‌هایی مانند تولید داخلی، اشتغال آفرینی و... را متوجه افزایش نرخ محصولات ایشان می‌دانستند هم بهره‌مند شدند؛ اما همه این دست حمایت‌ها هم موجب نشد که حداقل‌های الزامات قانونی را رعایت کنند.

سخن از الزاماتی مانند از رده خارج کردن برخی محصولات زهوار در رفته، رساندن سطح کیفی محصولات خودروسازان به استاندارد یورو چهار و رعایت موارد زیست محیطی و تجهیز همه محصولات به کیسه هواست که تقریبا هیچ کدام محقق نشد.

البته این رعایت نکردن قانون ـ که می‌تواند قانون شکنی نام گرفته و مستحق مجازات باشد ـ نه مربوط به سال ۹۲ بود که تاریخ شروع مشکل و گشوده شدن پرونده تخلفات خودروسازان را سال گذشته بدانیم و نه متأسفانه منحصر به دولت گذشته ماند.

هنوز خودروسازان برای خود کیسه می‌دوزند نه مردم!

در بعد نخست، همه می‌دانیم که رعایت نشدن حقوق مصرف کنندگان در جایی که یک سوی معادلاتِ اقتصادی، خودروسازان نازپروده وطنی باشند، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و بارها تکرار شده است که بار‌ها و بار‌ها امید برای شکسته شدن روند آن به شکست ختم شده و چه بسا اندکی دقت در این تاریخچه، می‌توانست عدم نتیجه گیری با بر سر کار آمدن دولت یازدهم را هم به عنوان پیش بینی‌ با احتمال وقوع بالا جلو دیدگانمان قرار دهد.

بدین ترتیب قابل حدس می‌نمود که دولت روحانی هم نتواند حقوق مصرف کنندگان بازار خودرو داخلی را به سادگی زنده کند؛ اما چه کنیم که امیدواری ما به تغییر با بر سر کار آمدن دولت‌ها، امری مسبوق به سابقه و تکرار شونده است!

اینجا بود که وقتی اواخر عمر دولت دهم، خودروسازان درخواست تعویق اجرای استاندارد نصب کیسه ایمنی در همه محصولات را خارج از روند قانونی به هیأت دولت بردند و تعویق یک ساله آن را در قالب مصوبه دریافت کردند، تعلیق مصوبات اینچنینی در روزهای آغازین عمر دولت یازدهم امیدوارمان کرد که دست کم مصوبات غیرقانونی لغو شده و در مسائلی از این دست که پای جان مردم در میان است، دولتمردان جدید کاری متفاوت از خود نشان دهند، ولی این گونه نشد.

مدتی زمان لازم بود تا در سکوت و بی خبری، مصوبه هیأت دولت گذشته پذیرفته شده و با سادگی هرچه تمام تر، تجهیز خودروها به کیسه هوا ـ که باید از آغاز دی ماه ۹۰ اجرا می‌شد، با شرط و شروطی جدید به سال ۹۳ سال جاری موکول شود؛ تجهیز به یک کیسه هوا برای راننده از ابتدای ماه جاری و تجهیز به دو کیسه هوا، راننده و شاگرد، از ابتدای تیرماه آتی.

اگر از تاریخچه ماجرا که پر است از تمدید این مهلت بگذریم و اگر فراموش کنیم در سایه این رعایت نشدن قانون در سال های گذشته، دست کم یکی دو میلیون خودرو بدون این ابزار نجات بخش در حال رفت و آمد در سطح خیابان ها و جاده های کشورمان هستند، هنوز نمی‌توانیم به قاطعیت از اجرایی شدن این قانون در سال جاری سخن بگوییم، زیرا با دولتی روبه رو هستیم که یک بار به تمدید اجرای این قانون با کلی حرف و اما و اگر تن در داده و نشان داده که در بازی خودروسازان و مردم، استعداد غش کردن به سمت خودروسازان را دارد!

اینجاست که تنها می‌توانیم امیدوار بمانیم تا مهلت خودروسازان دیگر تمدید نشده و دولت یازدهم بتواند روند انتقال این پرونده به سال بعد را متوقف کند؛ بماند که هنوز نمی‌دانیم پرونده خودروهای با استاندارد یورو چهار و پنج تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کرده و از یک سال به سال بعد تمدید شود!

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 16
  • :
  • 37
  • :
  • 48
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/0878 sec