سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 5910 منتشر شده در مورخ: 1393/2/14 ساعت: 10:40 گروه: اقتصادی  
روشنگری‌درباره‌ادعای‌مشکوک‌سازمان‌محیط‌زیست‌درباره‌بنزین

روشنگری‌درباره‌ادعای‌مشکوک‌سازمان‌محیط‌زیست‌درباره‌بنزین

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به استاندارد عرضه بنزین در ایران گفت: محیط ریست با انتشار بیانیه خود نشان داد، الفبای صنعت پالایش را نمی‌داند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از فارس، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه‌ای که اخیرا از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی‌ها منتشر شده است، گفت: افرادی که این بیانیه و گزارش را تدوین کرده‌اند، در واقع الفبای صنعت پالایش را نمی‌دانند.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ادامه داد: بنابراین واقعا جای تاسف دارد که مسئولان سازمان محیط زیست در یک اتاق شیشه‌ای بنشینند و در مورد شاخص‌های زیست محیطی اعلام نظر کنند.

سالاری خاطرنشان کرد: آن چیزی که از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شود، بنزین نیست و ریفورمیت اکتان افزا است و این ریفورمیت پتروشیمی دقیقا مشابه ریفورمیت پالایشگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ریفورمیت پتروشیمی ها قبل از تحویل به پالایشگاه ها بنزن زدایی می شود، گفت: ریفورمیت پتروشیمی ها در واحدهایی بنزن‌زدایی می‌شود که این بنزن در واحدهای پایین‌دستی مانند واحد استایرن استفاده می شود.

وی با اشاره بیانیه سازمان محیط زیست گفت: در این بیانیه آمده است، نمونه های دریافتی برای آزمایش به کشور آلمان فرستاده شده است که باید تاکید کرد ضرورتی ندارد که نمونه‌ها به آلمان ارسال شود، زیرا با یک تست ساده GC که در ایران و در همه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی و آزمایشگاه مرجعی که سازمان ملی استاندارد آنها را معرفی کرده به راحتی می توان این آزمایشات را انجام و نتیجه اش را اعلام کرد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش اظهار داشت: در گذشته شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران از طرف شهرداری مامور به نمونه‌برداری از چند جایگاه پراکنده در سطح شهر تهران شد، که در نهایت از ۶ جایگاه و در تاریخ‌های مختلف نمونه برداری شد؛نتیجه این نمونه ها در کتاب گزارش آلودگی هوا، توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده است؛ در این کتاب آمده بنزین توزیع شده در جایگاه های تهران مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۵ است.

وی با اشاره به اینکه بنزین جزو آن دسته از کالاهای مشمول استاندارد اجباری است گفت: در همین چارچوب باید براساس مصوباتی که شورای عالی استاندارد که کیفیت کالا را تعیین می‌کند و ریاست سازمان محیط زیست یکی از اعضای شورای عالی استاندارد است این کالاها با استانداردهایی که تدوین شده است، توزیع و صادر و حتی وارد شود.

سالاری خاطرنشان کرد: یعنی سازمان ملی استاندارد ایران باید جلوی عرضه بنزینی را که مطابق با استانداردهای مدون این سازمان نیست بگیرد و از طرفی گمرک کشور وظیفه دارد، از ورود بنزینی که مطابق با استانداردهای ملی ایران نباشد جلوگیری کند.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به استاندارد ۴۹۰۴ که باید عرضه و واردات بنزین با این استاندارد منطبق باشد گفت: بنزین تولید داخل کشور در گذشته در سطح استاندارد یورو ۲ بود اما پس از اعلام و ابلاغ استاندارد ۴۹۰۴ که یک استاندارد اجباری است، بنزین تولید پالایشگاه ها در داخل کشور و بنزینی که وارد و در داخل کشور عرضه می شود باید منطبق با این استاندارد باشد.

وی با اشاره به تعرفه آزمون فیزیکی و شیمیایی بنزین معمولی که معاونت نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد ایران تدوین و ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: براساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان استاندارد و وزارت نفت امضا شده وظیفه بازرسی از بنزین وارداتی که باید منطبق با استاندارد ۴۹۰۴ باشد برعهده وزارت نفت است، اما متاسفانه باید گفت نمونه های بنزین وارداتی نشان می دهد که این بنزین ها نه آزمون آروماتیک و نه آزمون بنزن را می گذرانند به طوری که مشخصات بنزین های وارداتی نشان از بنزین هایی با استاندارد یورو ۲ را دارند.

وی ادامه داد : بنابراین مشخص نیست موضوعی که آقایان اشاره می‌کنند که بنزین وارداتی استاندارد یورو ۴ و ۵ دارد بر چه اساسی است و با کدام آنالیز چنین ادعایی را مطرح می کنند.

سالاری اظهارداشت: از طرف دیگر اگر به نتیجه آزمونی که از سوی فروشنده استناد کنیم، این نتایج نشان می‌دهد که انحراف جدی با استاندارد یورو ۴ دارد، بنابر این مشخص است که شاخص‌های زیست محیطی در بنزین‌های وارداتی مورد آزمون قرار نمی‌گیرد.

سالاری با اشاره به اینکه بیانیه سازمان محیط زیست بدون کار کارشناسی و به صورت ضرب العجل نوشته و منتشر شده است گفت:متاسفانه این بیانیه مسائل ملی کشور را در شرایطی که بحث تحریم و اقتصاد مقاومتی به طور جدی در حال انجام بود به چالش کشیده و زیر سؤال برده است و این سوال مطرح می شود که انگیزه نویسندگان این بیانیه و یا واردکنندگان بنزین چیست و چرا چنین بیانیه ای را منتشر کرده‌اند.

سالاری با اشاره به اینکه در این بیانیه آمده است بنزین پتروشیمی ها در تهران عرضه شده است گفت: دوباره تاکید می کنم آنچه که از پتروشیمی تحویل می‌گرفتیم، بنزین نبود و اکتان افزاست، اما لازم است بگویم که برخی از پالایشگاه ها مانند اراک خودشان ریفورمیت تولید می کنند که دقیقا مشابه ریفورمیت پتروشیمی ها است.

وی ادامه داد: در دوره ای که ریفورمیت از پتروشیمی ها نمی گرفتیم پالایشگاه اراک بخشی از ریفورمیت تولیدی خود را به پالایشگاه های دیگر مانند پالایشگاه اصفهان، کرمانشاه و شیراز می‌فرستاد و در آن پالایشگاه‌ها این ریفورمیت با بنزین تولیدی آنها ترکیب و بنزین با استانددارد روز در کشور عرضه می شد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش تصریح کرد: اما پس از تولید ریفورمیت توسط پتروشیمی ها با فرومولی که قیمت گذاری می شد این ریفورمیت به برخی از پالایشگاه ها می رسید مثلا پتروشیمی بندر امام ریفورمیت خود را به پالایشگاه آبادان و پتروشیمی برزویه ریفورمیت خود را به پالایشگاه بندرعباس می داد که با بنزین تولیدی این پالایشگاه ها ترکیب می شد و هنگامی که بنزین به استاندارد ۴۹۰۴ می رسید عرضه می شد.

وی ادامه داد: در تهران روزانه ۷ یا ۸ میلیون لیتر بنزین بیشتر مصرف نمی شود که این بنزین از طریق پالایشگاه شهید تندگویان تهران و پالایشگاه اراک تامین می شود که به این دو پالایشگاه نیز اصلا ریفورمیت پتروشیمی ها تعلق نمی گرفت.

سالاری تصریح کرد: چون عرضه بنزین به صورت منطقه ای است بنابراین پالایشگاه هایی که ریفورمیت پتروشیمی ها تحویلشان می شد، بنزین خود را در همان منطقه عرضه می کردند و احتیاجی نبود که بنزین از آبادان و یا بندرعباس به تهران بیاید بنابراین این گفته که بنزین پتروشیمی ها در تهران استفاده می شد، کذب است، زیرا نیاز به چنین کاری نبود.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 1
  • :
  • 14
  • :
  • 51
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2440 sec