سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 6268 منتشر شده در مورخ: 1393/2/21 ساعت: 10:36 گروه: سیاسی  
وقتی ارتش سوریه به مذاکرات ژنو دلخوش نشد
بررسی ابعاد استراتژیک پیروزی ارتش سوریه در نبرد حمص؛

وقتی ارتش سوریه به مذاکرات ژنو دلخوش نشد

تسلیم‌شدن اخیر آنها نشان می‌دهد، تروریست‌ها در محاسبات خود در حال تجدیدنظر بوده و نسبت به توانمندی ارتش سوریه و محور مقاومتی که آن را حمایت می‌کند، اذعان دارند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم محمد جهان‌تیغی در جهان نیوز نوشت : تروریست‌ها پس از دو سال در اختیار داشتن شهر استراتژیک حمص این شهر را در حالی ترک کردند که هیچ گزینه ای جز خروج از این شهر در پیش روی خود نمی‌دیدند.


به گزارش جهان‌نیوز، همچنان‌که فرمانده لشگر ۷۷ ارتش آزاد در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی، با اشاره به عقب‌نشینی افراد مسلح از حمص سوریه، اذعان کرد که این عناصر راهی نداشتند جز عقب‌نشینی یا مرگ. 

بر اساس توافقی که بین ارتش سوریه و معارضان مسلح در منطقه حمص قدیم صورت گرفت، قرار شد تا افراد مسلح به «تلبیسه» و «دار الکبیره» در شمال استان حمص، عقب‌نشینی کنند. بر اساس این توافق افراد مسلح حق خارج کردن سلاح‌های سنگین، نیمه سنگین یا مهمات را نداشتند و فقط با سلاح‌های شخصی‌شان از این منطقه خارج شدند. 

به این ترتیب افراد مسلح از حمص قدیم به سمت حمص شمالی خارج شدند و نهایتا حمص از وجود آنان پاک شد.

اینک شهروندان سوری در پی خروج تروریست های مسلح و تلاش ارتش برای پاکسازی شهر حمص از وجود مواد منفجره احتمالی، در حال بازگشت به این شهر می باشند.

"جان مک‌کین"، سناتور آمریکایی آتش بس اخیر در حمص بر سر خروج افراد مسلح از این شهر را "پیروزی بزرگ" برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دانسته است.

از سوی دیگر دیوید هیل سفیر آمریکا در لبنان نیز در اظهاراتی تاکید کرده که اتفاقات حمص پیروزی بشار اسد در سوریه را قطعی کرده و گفته است: توافقی که اخیرا به نفع وی امضا شده، نتیجه خسته شدن عناصر مسلح از محاصره و برتری هوایی ارتش سوریه بوده است.

کنترل نیروهای دولتی بر حمص به عنوان سومین شهر سوریه ضربه بزرگی به معارضین مسلح به شمار می رود و تقویت بشار اسد رییس جمهوری را درپی خواهد داشت با این وجود درباره ابعاد دیگر این پیروزی بزرگ می توان به موارد ذیل اجمالا اشاره کرد:

الف: این پیروزی نشان داد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه تنها یک مانور سیاسی محسوب نمی‌شود بلکه ریشه در این محاسبات راهبردی ارتش و بشار اسد دارد که کار به پایان خود در حال نزدیک شدن هست. این محاسبات می‌گوید که پیروزی‌های میدانی و سیر صعودی شکست تروریست‌ها فرصت برای شکل دادن آینده سیاسی سوریه نیز بوجود آورده است. به تعبییر دیگر فرض اساسی الان این است که بشار اسد با علم دستیابی به پیروزهای بزرگ‌تر دستور به برگزاری انتخابات در سوریه را داده است.

ب: در اینکه تروریست‌ها پذیرفته‌اند که شهر حمص را ترک کنند -آن هم بدون سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین خود- یک نکته راهبردی پنهان می‌باشد و آن این است که تروریست‌ها قبل از این در برخی مناطق با وجود هشدار ارتش سوریه مبنی بر ترک یک منطقه حاضر به خروج نبودند و در نتیجه بر اثر درگیری با ارتش سوریه متحمل شکست‌ها و تلفات سنگینی نیز  می‌شدند. تسلیم‌شدن اخیر آنها نشان می‌دهد، تروریست‌ها در محاسبات خود در حال تجدیدنظر بوده و نسبت به توانمندی ارتش سوریه و محور مقاومتی که آن را حمایت می‌کند، اذعان دارند.

این مسئله می‌تواند نقطه آغازی برای عادی شدن برخی عقب‌نشینی‌های در دیگر مناطق جنگی محسوب می‌شود. برخی مناطق حلب به نظر می‌رسد که گزینه بعدی برای چنین اقداماتی باشد. هم اکنون حلب قدیم از سه طرف در محاصره ارتش سوریه است و عناصر مسلح امکان خروج امن از مناطق تحت تصرف خود را ندارند. 

ج: به نظر می‌رسد، این پیروزی نشأت گرفته از اختلافات میان گروه‌های ترویستی نیز باشد. از این منظر با توجه به اینکه شعله این اختلافات به صورت روزانه در حال افزایش می‌باشد، شکست‌های بیشتر تروریست‌ها در آینده نزدیک محتمل‌تر خواهد شد.

د: این پیروزی‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که ارتش سوریه و محور مقاومت پس از نشست مخالفان با دولت سوریه در ژنو عملا اسیر برخی تحرکات دیپلماتیک نشدند، درست در زمانی که مذاکرات ژنو به شکست نزدیک شد، بشار اسد بی‌توجه به آن سرمایه گذاری خود را بر مقاومت و ادامه مبارزه قرار داد که اینک امروز حاصل این تصمیم گیری بیشتر نمایان شدن است.

و: به گفته برخی منابع عربی ایران یکی از کشورهای اصلی در پیروزی حمص می‌باشد. ظاهرا نقش ایران در این پیروزی علاوه بر حضور مستشاری تدبیر مذاکراتی و زمینه‌سازی برای این توافق بوده است. به نظر می‌رسد دور بدین ترتیب دور جدیدی از تاثیرگذاری ایران به عنوان رهبر محور مقاومت در پرونده سوریه آغاز شده است.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 0
  • :
  • 19
  • :
  • 53
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/3078 sec