سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 7562 منتشر شده در مورخ: 1393/3/18 ساعت: 08:59 گروه: اقتصادی  

سردرگمی‌مردم درمیدان پول‌دوستی مسؤولان

پایتخت معنوی ایران همواره از مقاصد اصلی زائران است طوری که سالیانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر به این شهر سفر می کنند و البته باتوجه به اینکه اغلب این افراد متعلق به اقشار متوسط و رو به پایین جامعه اند نیازمند اسکان ارزان قیمت هستند اما در حال حاضر مسئولان خیال ندارند از ساخت هتل های مجلل دست بردارند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم  به نقل از مهر، ساخت هتل های مجلل در مشهد در حالی ادامه می یابد که در اکثر موارد و حتی در ایام پیک حضور زائران و مسافران در مشهد باز هم ظرفیت اینگونه هتل ها تکمیل نمی شود و با این وجود بازهم مسئولان گردشگری استان بر جذب و تشویق سرمایه گذاران برای ساخت هتل های آنچنانی تاکید و اصرار دارند. 


این روزها ساختمان های قدیمی زیادی در گوشه و کنار این شهر خراب می شوند تا جای آن، هتل های مجللی ساخته شود اما در بهترین حالت تنها ۱۰درصد مسافران برای اقامت در این هتل های چند ستاره سرودست می شکنند.

* ۸۰ درصد زائران رضوی به دنبال سرپناه های ارزان

مطابق گفته کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر خانواده ها بیش از ۸۰ درصد زائرانی که به این شهر سفر می کنند تمایل دارند تا در اماکن اقامتی ارزان قیمت اسکان پیدا کنند و این امر نشان می دهد که بیشتر زائران دربدر در پی سرپناه های ارزان قیمت هستند اما هیچ گاه مطابق با نیازهایشان به این موضوع از سوی مسئولان امر پرداخته نشده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه ساخت بی رویه هتل ها نمی تواند به اسکان زائران رضوی کمک کند، به خبرنگار مهر گفت: موضوع محدود بودن اسکان ارزان قیمت در مشهد سبب کاهش میزان ماندگاری زائران شده و از سوی دیگر این مسئله برای اقامت آنان مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است.

* ظرفیت هتل‌های پایتخت معنوی هیچ گاه تکمیل نمی شود

هاشم بنی هاشمی اظهار کرد: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد زائران رضوی متعلق به سطوح متوسط و پایین جامعه هستند و بی تردید این افراد نمی توانند در هتل اقامت داشته باشند.

وی با اعلام اینکه ظرفیت هتل‌های پایتخت معنوی به دلیل عدم تمایل زائران هیچ گاه تکمیل نمی شود، افزود: این شهر نیازمند ساخت گسترده اسکان ارزان قیمت بوده و این امر در حالی است که هنوز پروژه احداث زائرسرای ارزان به جایی نرسیده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وعده ساخت زائرسرای ارزان قیمت به ۱۰ سال گذشته و زمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده حریم رضوی بازمی گردد و در آن هنگام مقرر شد تا ۳۰ هزار تخت ارزان طی مدت ۲ سال در این شهر احداث شود اما به خاطر کمبود اعتبار این طرح همچنان بلاتکلیف باقی مانده و روند پیشرفت فیزیکی آن لاک پشتی است.

* ساخت هتل صرفه اقتصادی به دنبال ندارد

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ساخت هتل صرفه اقتصادی به دنبال ندارد و به ازاء هر شب خالی ماندن هر تخت، خسارت جبران ناپذیری به هتل ها وارد می شود.

محمد قانعی تصریح کرد: ۱۶۸ هتل، ۳۳۰ هتل آپارتمان و یک هزار و ۵۳ مهمانپذیر و مسافرخانه در مشهد وجود دارد و در این میان همچنان شاهد صدور بی رویه مجوز احداث واحدهای اقامتی هستیم و حال آنکه با وجود سرمایه گذاری سنگین و هزینه های هنگفت، ضریب اشغال تخت ها مناسب نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر اغلب هتلداران این شهر با وجود ورود سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر در این شهر از خالی ماندن ظرفیت هتل ها گلایه مند هستند و به نظر می رسد باید در این بخش بازنگری های لازم صورت گیرد.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی یادآور شد: درآمد به دست آمده از این صنعت، پاسخگوی هزینه ها و خدمات هتل ها نیست بنابراین می توان به جرات اعلام کرد که دیگر ساخت هتل صرفه اقتصادی به دنبال ندارد.

وی تاکید کرد: عده زیادی طی سالیان اخیر برای کسب درآمد و خدمت به زائران وارد صنعت هتلداری شده اند و در این میان مسئولان گردشگری بدون نیازسنجی به صدور مجوز ساخت هتل اقدام می کنند، درحالی که امروز نیازی به ساخت هتل وجود ندارد و ظرفیت هتل های ساخت شده فعلی نیز هیچ گاه تکمیل نمی شود.

* لزوم حرکت مسئولان به سمت گسترش مسکن ارزان قیمت

یکی از اعضای شورای شهر مشهد نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: طی سالهای اخیر شاهد رشد بی رویه هتل ها در پایتخت معنوی هستیم و به نظر می رسد باید مسئولان به سمت گسترش مسکن ارزان قیمت حرکت کنند زیرا این امر نیاز جدی زائران رضوی است. 

غلامرضا بصیری پور بیان کرد: طبق آمارهای ارائه شده تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زائران به هتل‌های درجه یک تا سه و مهمان‌پذیرهای مشهد می روند در حالی که بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد زائران نیازمند اقامت در مسکن های ارزان قیمت هستند.

وی پروژه اسکان ارزان قیمت را طرحی مثبت ارزیابی کرد و گفت: روند پیشرفت فیزیکی این پروژه کند است زیرا این طرح به ۱۰ سال پیش باز می گردد و به دلیل مسائل اعتباری و ریزدانه بودن املاک منطقه ثامن به این زودی ها نمی توان منتظر اتمام این پروژه بود..

* استفاده از ۳ هزار واحد مراکز مذهبی برای اقامت زائران

به گفته وی حدود ۱۰ سال پیش و همزمان با طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده حرم رضوی قرار بود ۳۰ هزار تخت ارزان طی مدت ۲ سال احداث شود اما این وعده تاکنون به خاطر همان مسائل اعتباری به سرانجامی نرسیده است.

این عضو شورای شهر مشهد با ارائه پیشنهادی، یادآور شد: می توان از ۳ هزار واحد مراکز مذهبی برای اقامت زائران و مسافران استفاده کرد.

بصیری پور تصریح کرد: هزینه بالای اقامت در هتل ها زائران و مسافران را به سمت اقامت در کمپ ها، حسینیه ها و خانه های شخصی سوق داده بنابراین بهتر است سرمایه گذاران بخش خصوصی به جای افزایش احداث هتل در زمینه احداث اقامتگاه ارزان قیمت ورود پیدا کنند.

* ظرفیت ساخت هتل در این کلانشهر مذهبی به مرز اشباع رسیده است

یک کارشناس گردشگری نیز در ارتباط با ساخت بی رویه هتل در مشهد به مهر گفت: زائران رضوی نیازمند ساخت هتل نیستند و مسئولان بهتر است به بخش اسکان ارزان قیمت توجه کنند زیرا حتی در ایام پیک حضور زائران و مسافران در مشهد باز هم ظرفیت هتل ها تکمیل نمی شود.

صادق دهباشی افزود: ظرفیت ساخت هتل در این کلانشهر مذهبی به حد اشباع رسیده و آنچه که نیاز امروز زائران و مسافران است ایجاد اسکانی مناسب و ارزان است و در این میان نباید فراموش کنیم که رسیدگی و خدمت رسانی، زائر را به ماندگاری بیشتر ترغیب می کند.

وی یادآور شد: تنها ۱۰ درصد زائران و مسافران تمایل به اقامت در هتل ها را دارند و سایر افراد نیز اگر هم تمایل داشته باشند قادر به تامین هزینه های این بخش نیستند لذا باتوجه به عدم استقبال مردم، ساخت هتل ها در این شهر نه توجیه اقتصادی و نه توجیه فرهنگی و اجتماعی دارد.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: در حال حاضر آنچه که سبب تعجب ما می شود این است که با وجود تمام بی رغبتی های مردم بازهم ساخت هتل در دستور کار مسئولان قرار دارد و بدون شک این حجم انبوه سرمایه گذاری در این صنعت، پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 11
  • :
  • 28
  • :
  • 37
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2545 sec