سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 8734 منتشر شده در مورخ: 1393/4/15 ساعت: 11:46 گروه: سیاسی  
روایت عراقچی از درخواست غربی ها برای محدودیت های ابدی علیه ایران

روایت عراقچی از درخواست غربی ها برای محدودیت های ابدی علیه ایران

این اظهارات آقای عراقچی دو موضوع را روشن می کند: اول آنکه تیم مذاکره کننده ایران در گام نهایی قرار است از خطوط قرمز نظام یعنی «حق مردم ایران در زمینه هسته ای با پذیرفتن محدودیت های بیشتر»چشم پوشی کند و دوم آنکه کشورهای غربی تاکید دارند که محدودیت ها علیه ایران ابدی باشد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، "محدودیت های هسته ای ایران باید «ابدی» باشد"

این موضوع تنها یکی از خواسته کشورهای غربی در مذاکرات موسوم به گام نهایی است.

عباس عراقچی روز گذشته در جریان یک کنفرانس خبری گفته است: همان‌طور که توافق ژنو اشاره کرده است اصل غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد ولی با یک سری محدودیت‌های مورد توافق دو جانبه و برای یک دوره زمانی مشخص. این کاملا قطعی است که اگر هر محدودیتی را در هر قسمتی از برنامه‌های خودمان به منظور اعتمادسازی قبول کنیم این یک محدودیت موقتی و دارای دوره زمانی خواهد بود و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نخواهد شد.

این اظهارات آقای عراقچی دو موضوع را روشن می کند: اول آنکه تیم مذاکره کننده ایران در گام نهایی قرار است از خطوط قرمز نظام یعنی «حق مردم ایران در زمینه هسته ای با پذیرفتن محدودیت درباره حقوق هسته ایران»چشم پوشی کند و دوم آنکه کشورهای غربی تاکید دارند که محدودیت ها علیه ایران ابدی باشد.

این برای اولین بار است که یک مقام ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران، «اعمال محدودیت مورد توافق» و به بیان دیگر نادیده گرفتن شدن حقوق ایران از حمله ماده 4 ان پی تی را جز برنامه تیم مذاکراتی ایران در مذاکرات با 1+5 عنوان می کند.

در بند اول ماده 4 ان پی تی آمده است: هیچ نکته ای در این پیمان نباید به گونه ای تفسیر شود که "حق مسلم" همپیمانان در انجام تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین بر اساس ماده 4 ان پی تی ، این معاهده «هیچگونه محدودیتی» در مورد نوع فناوری و سطح بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای، از جمله چرخه سوخت، شامل غنی سازی ایجاد نکرده است .

اما با این حال عراقچی، پذیرش محدودیت برای برنامه هسته ای ایران را یک موضوع عادی و در راستای توافق ژنو تلقی کرده و گویا از ابتدا قرار بود چنین محدودیت هایی اعمال شود. وی به گونه ای سخن گفته که اظهارات برخی افراد مطلع مبنی بر توافق ایران و آمریکا بر روی برخی از مسائل کلی مانند اصل پذیرش محدودیت ها را تایید می کند.

باید توجه داشت هر چند در توافق ژنو، حقوق هسته ای ایران توسط تیم مذاکره کننده نادیده گرفته شدولی آنزمان مقامات کشور مدعی شده بودند این توافق با تمام ویژگی هایی که دارد مقدمه ای برای پیروزی های بزرگ در زمینه هسته ای است .

در همین راستا، رئیس جمهور در نامه ای که بالافاصله پس از حصول توافق نامه ژنو به رهبر معظم انقلاب نوشت، تاکید کرد که در گام های بعدی مذاکرات حقوق ملت ایران مورد احترام قدرت های بزرگ قرار می گیرد:

«توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرت‌های بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.»

حال کنار هم گذاشتن نامه رئیس جمهور و سخنان آقای عراقچی که روز جمعه اظهار شده، بیانگر آن است که نتیجه مذاکرات ژنو نه تنها سبب نشد که حق هسته ای ایران محترم شمرده شود بلکه در خوشبینانه ترین حالت، تیم مذاکره کننده ایران با اعمال محدویت های گسترده برای یک دوره چند ساله (احتمالا 10 ساله) موافقت می کند.

 

البته این خواسته ایران است . کشورهای غربی به دنبال آن هستند اعمال محدودیت علیه برنامه هسته ای ایران را ابدی کنند. گزاره ای که شاید یک سال پیش به فکر کارشناسان غربی نیز نمی رسید در حال حاضر به عنوان یک گزینه عملی روی میز مذاکرات وین 6 قرار دارد.

حال تیم هسته ای ایران در تلاش است اعمال محدودیت های ابدی را به اعمال محدودیت های 10 الی 20 ساله تبدیل کند.

رئیس جمهور در نامه به رهبر معظم انقلاب نوشته بود: «توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرت‌های بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.»

گفتنی است برنامه آمریکا برای ابدی کردن محدودیت ها علیه برنامه هسته ای ایران در حالی عنوان شده که در پاراگراف آخر از توافق ژنو آمده است پس از انجام کامل و موفق تعهدات ایران در گام نهایی با برنامه هسته ای آن مانند همه دیگر اعضای NPT برخورد خواهد شد.

این عبارت –همانطور که منتقدان پس از توافق ژنو مکررا تاکید کرده اند- هیچ دلالتی بر این ندارد که ایران پس از گام نهایی می تواند بدون هیچگونه محدودیتی تاسیسات غنی سازی خود را طبق NPT تا هر کجا که خواست توسعه دهد، چرا که مقامات آمریکایی معتقدند اعضای عادی NPT هم حق غنی سازی ندارند و این معاهده اساسا به چنین حقی تصریح نکرده است.

در واقع اشتباه استراتژیک تیم مذاکره کننده ایرانی در توافق ژنو که هم اکنون در مذاکرات وین 6 گریبان آنها را گرفته، این است، در ازای امیتازات گسترده ای که به طرف غربی ارائه شده به صورت واضح و مشخص حقوق اساسی ایران در توافقنامه مورد تاکید قرار نگرفته شده است.

ذکر این نکته صروری است که نادیده گرفتن حقوق ملت ایران در قالب اعمال محدودیت برای برنامه هسته ای ایران موضوعی است که برخلاف قانون به شمار می رود و بر اساس اختیاراتی که قانون به مجلس شورای اسلامی داده این وظیفه نمایندگان است که به این موضوع ورود کرده و از حقوق ملت صیانت کنند.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 8
  • :
  • 40
  • :
  • 39
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/2181 sec