دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: واردات خودرو تاثیری بر روی کیفیت محصولات شرکتهای خودروساز داخلی ندارد.
احمد نعمتبخش در گفتوگو با اقتصادپرس اظهار داشت: در چند سال گذشته واردات خودرو با تعرفه ۹۰درصد و از اواخر سال گذشته نیز با تعرفه ۴۰ درصد در کشور آزاد بوده، اما باید گفت این مساله تاثیری بر روی کیفیت تولیدات داخلی نداشته است.
وی در مورد محصولات داخلی تصریح کرد: مدیران شرکتهای خودروسازی اصولا بر دو مساله اصلی کیفیت و ارتقای خدمات پس از فروش اهمیت بیشتری میدهند، زیرا این موارد در نهایت منجر به رضایت بیشتر مصرفکنندگان خواهد شد. دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: شرکتهای خودروساز داخلی برای ارتقای کیفیت محصولات خود برنامههایی مختلفی در نظر گرفتهاند که خدمات پس از فروش یکی از مهمترین موارد است؛ به طوری که اکنون تمامی محصولات دارای گارانتی تا ۴۰ هزار کیلومتر یا به مدت ۲ سال پس از تولید هستند و در این مدت هر گونه مشکلی بر روی خودرو به وجود آید، به صورت رایگان از سوی شرکتها مرتفع میشود.
نعمتبخش توضیح داد: اگر خودرویی تا ۴۰هزار کیلومتر و یا در مدت زمان ۲ سال با مشکلی مواجه شد، مالک میتواند به نمایندگی و تعمیرگاههای مجاز مراجعه کرده و خودروی خود را به صورت رایگان تعمیر کند.
وی گفت: نمایندگیها و تعمیرگاهها از طریق یک سیستم جامع موارد و نقایص را به شرکتها و واحدهای زیرمجموعه اطلاع میدهند و شرکتها برای اصلاح خطوط تولید قطعات و یا... اقدام میکنند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه ی گفتگوی خود با خبرنگار اقتصادپرس در مورد تحریمها و تاثیرات آن برروی تامین قطعات بیان کرد: به دلیل تحریم نمیتوانستیم از کشورهایی مانند کره، ژاپن، فرانسه و... قطعات را خریداری کنیم و مجبور بودیم از چین قطعات را وارد کنیم؛ هرچند این قطعات بر اساس استانداردهای ۵۵گانه EEC اروپا تولید شدهاند و سازمان ملی استاندارد نیز بر روی آنها کنترل دارد، اما باید گفت که برخی از محصولات کشورهای غربی علاوه بر این موارد از استانداردهای بالاتری نیز برخوردار هستند که بهطور قطع در تولید محصولات بهتر و با کیفیت تر موثر خواهد بود.
نعمتبخش در پاسخ به این سوال که وضعیت استقبال شرکتهای خودروسازی اروپایی و امریکایی را از رفع تحریمها و سرمایهگذاری در ایران چگونه ارزیابی میکنید، بیان کرد: بسیاری از شرکتهای خودروسازی اروپایی و امریکایی اکنون برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کردهاند و به محض ابلاغ رفع تحریمها شاهد حضور و رقابت آنان برای حضور در کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: برخی از مسوولان و کارشناسان بر این باورند که با رفع تحریمها با کشوری مانند فرانسه دیگر همکاری نداشته باشیم، اما بنده بر این باورم باید دید همکاری با کدام کشورها به نفع این صنعت است. برای نمونه اکنون بیش از ۸۰ درصد اجزا و قطعات مورد استفاده در تولید پژو۲۰۶ و همچنین ۶۰ درصد اجزا و قطعات تندر۹۰ در داخل کشور تولید میشود، بنابراین اگر بخواهیم مقابله به مثل کرده و از فرانسه قطعه نخریم، به حتم به ضرر خودمان است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران خاطرنشان کرد: قطعهسازان روی قطعات دو خودروی مذکور سرمایهگذاری کردهاند و اگر از حضور مجدد شرکت پژو و رنو استفاده نکنیم، زمینههای ضرر خود را فراهم ساختهایم. نعمتبخش عنوان کرد: با ابلاغ رفع تحریمها باید شرایط خود را برای حضور سایر کشورها اعلام کنیم که معیارهای ما در این زمینه شامل موارد زیر است:
۱- رقابتی بودن محصول از نظر قیمت مناسب و کیفیت خوب است.
۲- شرکت خودروساز متقاضی مدارک لازم و نقشهها را برای ساخت در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم با حداکثر سرعت نسبت به تولید داخل محصول جدید اقدام کنیم.
۳- این شرکتها شرایطی را فراهم سازند تا بتوانیم محصولات تولیدی خود را به بازارهای هدف آنها صادر کنیم.
وی متذکر شد: با هر یک از شرکتهای اروپایی، امریکایی، ژاپنی، کره و... که بتوانند بیشترین امتیازها را به ما دهند، همکاری خواهیم کرد