سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 11302 منتشر شده در مورخ: 1393/10/30 ساعت: 09:44 گروه: اقتصادی  
کاهش 484 واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران / افزایش بی اعتمادی مردم به بزرگترین بازار سود کشور
گزارشی از بازار بورسی که این روزها حال خوشی ندارد:

کاهش 484 واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران / افزایش بی اعتمادی مردم به بزرگترین بازار سود کشور

دی‌ماه سال جاری، زمانی که بازار سرمایه از رونق خاصی برخوردار نبود، ریاست بورس به فطانت فرد رسید البته با سکانداری فطانت‌فرد این امید برای سهامداران بازار سرمایه به‌وجود آمد که وی با برنامه‌های خود حداقل تحولی را در این بازار بی‌رمق به وجود آورد اما متاسفانه چنین نشد و جیوه دماسنج شاخص بورس طی این مدت نه تنها بالا نرفت بلکه پی‌درپی سیری نزولی را در نوردید.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، بازار سرمایه از نیمه دی‌ماه سال گذشته که شاخص کل در آستانه 90هزار واحد قرارگرفته بود، دیگر روی خوش به خود ندیده است تا در پی مواجه شدن با صف‌های فروش متعدد و پرحجم، رخت رخوت برتن کند. اما سیر نزولی بورس زمانی سهامداران را بشدت ناامید کرد که پس از تعطیلات نوروزی امسال شاخص کل وارد کانال 70 هزاری شد و این روند همچنان تداوم یافت.

به هر حال بازار سرمایه مدت‌هاست حال خوشی ندارد و خیلی از سهامداران درصددند بازار سودآور جدیدی را جایگزین آن کنند، چرا که فعالان بورس اکنون دیگر چون گذشته دل خوشی از این بازار پرنوسان ندارند و با بی‌اعتمادی به شاخص‌ها می‌نگرند. بی‌اعتمادی به بزرگ‌ترین بازار سوده کشور در حالی به اوج خود رسید که کارشناسان چندی پیش افق روشنی را برای این بازار ترسیم و پیش‌بینی می‌کردند و با این باور که قیمت‌ها به کف رسیده است، عقیده داشتند از این پس باید انتظار سودآوری را داشت اما وعده‌ها به‌درستی محقق نشد.

 

 


دی‌ماه سال جاری، زمانی که بازار سرمایه از رونق خاصی برخوردار نبود، ریاست بورس به فطانت فرد رسید البته با سکانداری فطانت‌فرد این امید برای سهامداران بازار سرمایه به‌وجود آمد که وی با برنامه‌های خود حداقل تحولی را در این بازار بی‌رمق به وجود آورد اما متاسفانه چنین نشد و جیوه دماسنج شاخص بورس طی این مدت نه تنها بالا نرفت بلکه پی‌درپی سیری نزولی را در نوردید تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با کاهش 484 واحدی وارد کانال 65 هزار شد و به رقم 65 هزار و 835 واحد رسید.

براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل تالار شیشه‌ای بورس تهران، دیروز رنگ قرمز به خود گرفت و با کاهش 484 واحدی  به رقم 65 هزار و 835 واحد رسید. ارزش روز بازار نیز در بورس اوراق بهادار تهران به 296 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز در تالار معاملات حافظ 34 هزار و 132 فقره معامله به ارزش 75 هزار میلیارد تومان به وقوع پیوست. همچنین دیروز شاخص صنعت با کاهش 333 واحد به 55 هزار و 422 واحد رسید، شاخص 50 شرکت فعال‌تر با کاهش 21 واحد به 2687 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش 687 واحد به 74 هزار و 721 واحد رسید. شاخص 30 شرکت بزرگ با کاهش 24 واحدی به 2959 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش 391 واحدی به  48 هزار و 488 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم نیز با کاهش 723 واحد به رقم 129 هزار و 537 واحد رسید. دیروز عمده نمادهای بورسی در شاخص کل بازار تأثیر منفی داشته که از آن جمله می‌توان به نمادهای وبملت، تاپیکو، وبصادر، وتجارت، خودرو، وغدیر و رمپنا اشاره کرد. دیروز نمادهای پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های ایران خودرو، بانک صادرات ایران، پارس خودرو، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، بانک ملت، صنایع آذرآب و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بوده است.

بنا به این گزارش، در بازار نقدی فرابورس ایران نیز دیروز شاخص کل با 17 واحد کاهش به رقم 729 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به 60 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز 14 هزار و 779 فقره معامله به ارزش 138 میلیارد تومان به انجام رسید. نمادهای پربیننده فرابورسی نیز شامل شرکت‌های قاسم‌ایران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، بانک حکمت ایرانیان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه بوده‌اند. همچنین نمادهای مارون، جم، پترول، زاگرس، خراسان، ذوب در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده و فقط نماد میدکو به اندازه 57/0 درصد در رشد شاخص فرابورس اثر داشت.

ضعف درونی در اداره بازار سرمایه

این درحالی است که کارشناسان بورس، افق بازار سرمایه را همچنان کم‌فروغ پیش‌بینی می‌کنند. یک کارشناس بازار سرمایه چندی پیش به «وطن امروز» گفت: ورود حجم فوق‌العاده بالای سرمایه‌ها به بورس از نیمه دوم سال گذشته با امید ایجاد تحول در اقتصاد کشور و روابط دیپلماسی با دنیا موجب شد شاخص بورس حدود 90 هزار واحد را تجربه کند اما پس از گذشت ماه‌ها از مذاکرات و تداوم آن که نتیجه‌ای غیرقابل انتظار را در بر داشت سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار کم‌انگیزه شدند تا اقدام به خروج سرمایه‌های خود کنند.

دکتر حسن اعتضادی به رونق بازار سرمایه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صعود شاخص‌ها و کسب رکوردهای پی‌درپی آن هیجانی و جنبه روحی- روانی داشت اما در این میان خیلی از کارگزاران که نبض معاملات بازار را در دست داشتند در این موقعیت به سودهای آنچنانی دست یافتند. وی ضمن انتقاد شدید از مدیران و مسؤولان دولتی نسبت به ضعف درونی در اداره بازار سرمایه و نحوه معاملات، خاطرنشان کرد: متاسفانه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس با دید علمی به قضیه می‌نگرند و از بطن بازار کم خبرند، چرا که بورس به عنوان یک بازار مهم اقتصادی اکنون در دست کارگزارانی قرار دارد که فقط منافع خود را در نظر دارند. وی با بیان اینکه در بازار سرمایه نرم‌افزار قوی و درستی برای انجام معاملات وجود ندارد، گفت: کنترل بازار سرمایه باید به جد دنبال شود و باید خود مسؤولان و مدیران دولتی برای اطلاع از نحوه فعالیت در سالن معاملات حضور یابند تا این بازار مهم اقتصادی با نوسان شدید همراه نشود.

اعتضادی اضافه کرد: چنانچه نرم‌افزاری قوی در بازار سرمایه وجود داشته باشد همزمان با عرضه اولیه سهام مشخص می‌شود که چه کسانی دستور خرید را داده‌اند و معاملات عادلانه چگونه انجام می‌شود. اعتضادی بازار بورس 90 هزار واحدی سال گذشته را حبابی عنوان کرد و افزود: از کل رشد بازار سرمایه در سال گذشته فقط 10 درصد رشد شاخص‌ها واقعی بود.
 
شرایط بورس ربطی به مدیریت آن ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مشکلات بازار بورس ربطی به مدیریت آن ندارد، گفت: هر چند که شرایط بازار بورس باید بهتر از وضعیت کنونی باشد اما به هر حال امیدواریم با مدیریت جدید، شاهد شکوفایی این بازار باشیم. به گزارش تسنیم، در حالی که حدود 40 روز از تغییر رئیس سازمان بورس می‌گذرد و در این مدت بیشتر روزهای بازار سرمایه با روند ریزشی قیمت سهام و نیز شاخص بورس همراه بوده و از طرف دیگر محمد فطانت‌فرد تاکنون نسخه شفابخشی را برای درمان مشکلات بورس ارائه نکرده است، وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید شرایط بورس ربطی به مدیریت آن ندارد.

علی طیب‌نیا درباره دلایل انتخاب «محمد فطانت‌فرد» به عنوان رئیس جدید سازمان بورس، گفت: وی یک مدیر کارآمد و موفق در زمینه بورس بوده و مجموعه مدیران موجود در بورس نیز عموما از شاگردان وی محسوب می‌شوند. این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: بنده قبل از این انتصاب، به برخی مدیران کنونی، پیشنهاد مدیریت بورس را دادم اما همین کارشناسان هم پیشنهاد مدیریت فطانت‌فرد را مطرح کردند که این موضوع، بیانگر اشراف وی به موضوعات و وضعیت کنونی بورس است.

طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا ریاست جدید سازمان بورس توان حل مشکلات موجود را دارد، نیز بیان کرد: مسائل بورس مربوط به یک مدیر نیست بلکه از جمله مسائلی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مشکل بازار بورس، ربطی به مدیریت آن ندارد، گفت: هرچند که شرایط بازار بورس باید بهتر از وضعیت کنونی باشد اما به هر حال امیدواریم که با مدیریت جدید، شاهد شکوفایی این بازار باشیم.

* اسدالله خسروی

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: 598
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 16
  • :
  • 3
  • :
  • 39
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2684 sec