۳ سؤال از برداشت کنندگان ۱۲ میلیارد دلار پول مردم
۳ سؤال از برداشت کنندگان ۱۲ میلیارد دلار پول مردم
صفدر حسینی در جمع نمایندگان بخش خصوصی، از برداشت ۱۲ میلیارد تومانی از حساب صندوق توسعه ملی، توسط بانک مرکزی پرده برداری کرد و انتقادات بی‌سابقه‌ای را هم علیه ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی روا داشت که محور اصلی این انتقادات، دست اندازی های گاه و بیگاه سیف و مدیرانش به منابع صندوق توسعه ملی بود.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم  به نقل از نسیم، صبح سه شنبه گذشته که سید صفدر حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی قصد حضور در اتاق بازرگانی تهران را داشت، هیچگاه فکر نمی کرد که صحبتهایی که قرار است در پارلمان بخش خصوصی، به زبان بیاورد هفته ای بسیار سخت را برای وی رقم بزند. در واقع این هفته برای مرد بی‌حاشیه کابینه یازدهم، پرحاشیه ترین هفته بود، چرا که علاوه بر صندوق توسعه ملی، همه ارکان دولت یازدهم از سخنان وی متاثر شدند. ماجرا از این قرار بود که صفدر حسینی در جمع نمایندگان بخش خصوصی، از برداشت ۱۲ میلیارد تومانی از حساب صندوق توسعه ملی، توسط بانک مرکزی پرده برداری کرد و انتقادات بی‌سابقه‌ای را هم علیه ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی روا داشت که محور اصلی این انتقادات، دست اندازی های گاه و بیگاه سیف و مدیرانش به منابع صندوق توسعه ملی بود.


چند ساعت بعد از انتشار این خبر، سید صفدر حسینی در مصاحبه ای که با یکی از خبرگزاری ها انجام داد، بار دیگر اتهامات خود را به بانک مرکزی تکرار کرد و این بار با لحنی تندتر خواهان ورود نهادهای نظارتی به این ماجرا شد. وی همچنین از نامه نگاری خویش به رئیس جمهور در خصوص بی انضباطی های دولت یازدهم در برداشت از حساب صندوق توسعه ملی هم رونمایی کرد.

اما ولی‌اله سیف هم در برابر این سخنان آرام ننشست و از غلامعلی کامیاب معاون ارزی خود خواست تا پاسخ اتهامات صفدر حسینی را بدهد. وی هم با ادبیاتی تند پاسخ مدیرعامل صندوق توسعه ملی را داد و تاکید کرد که خواسته های صندوق از بانک مرکزی نامعقول بوده و به بیت المال هزینه اضافی تحمیل می کند. هنوز ۲۴ ساعت از صحبتهای کامیاب نگذشته بود که صندوق توسعه ملی تحت فشار دولت، مجبور شد برداشت ۱۲ میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی را تکذیب کند و آن را به برداشت غلط رسانه ها از سخنان صفدر حسینی ارتباط دهد، در حالی که رئیس هیات عامل صندق توسعه ملی صراحتا از این برداشت در سال ۹۴ سخن به میان آورده بود. بنابراین، این تکذیبه نتوانست مردم و رسانه ها را اقناع کند و انتقادات رسانه ها از دولت بابت این برداشت غیر قانونی، چند روز بعد هم تداوم یافت تا سرانجام صفدر حسینی شش روز بعد خودش شخصا ناچار شد، در مصاحبه ای غیر طبیعی و کاملا سفارشی، برداشت از صندوق توسعه ملی را به دولت قبل نسبت دهد و با چرخشی ناگهانی از رابطه گرم و صمیمی خود با سیف سخن بگوید.

اما روز گذشته پای محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت هم به این مناقشه باز شد و وی با تایید تحویلی موضوع برداشت ۱۲ میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی تاکید کرد که این برداشت مربوط به دولت گذشته بوده و بابت سرمایه گذاری در شرکت نیکو اتفاق افتاده است! اما نکته مهم نشست خبری دیروز نوبخت توصیه وی به سیف و صفدر حسینی در خصوص حل مشکلات خود در جلسات با یکدیگر و عدم رسانه ای کردن آنها بود. واکاوی دقیق جملات محمد باقر نوبخت نشان می دهد که گزارش های چند روز اخیر «نسیم» درباره اختلاف میان ولی الله سیف و سید صفدر حسینی صحت داشته و این دو به دلایل سیاسی و اقتصادی با یکدیگر اختلاف دارند. اما روز گذشته محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به اتهامات صفدر حسینی و نوبخت گفت که در دولت قبل هیچ گونه برداشتی بدون اجازه صندوق توسعه ملی از محل منابع این صندوق انجام نشده است.

از ابهامات ایجاد شده در خصوص برداشت از حساب صندوق توسعه ملی چه برداشتی می توان کرد؟

حالا امروز یک هفته از حواشی پیرامون افشای خبر برداشت از حساب صندوق توسعه ملی می گذرد و توجه به چند نکته نسبت یه این حواشی، بسیار مهم است. نکته اول این است که با استناد به سخنان سخنگوی دولت برداشت ۱۲ میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی کاملا صحت داشته است. اما این که آقای نوبخت بدون توجه به صحبتهای روز اول صفدر حسینی (که صراحتا اعلام کرده بود که برداشت ۱۲ میلیارد دلاری طبق احکام بودجه ای سال ۹۴ اتفاق افتاده است)، برداشت ۱۲ میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی را به دولت قبل ارتباط داد جای تعجب دارد.

نکته دیگر این است که اگر این برداشت مربوط به دولت قبل بوده است، چرا رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در این ۸۰۰ روز سکوت اختیار کرده و بعد از دو سال، آن هم در مکانی به نام اتاق بازرگانی که هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد، اقدام به افشاگری در این زمینه نموده است!

همچنین با گذشت دو سال از پایان فعالیت دولت دهم نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات گزارشهای متعددی را از وضعیت عملکرد مالی دولت قبل منتشر کرده اند که نمونه آن گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ و ۹۱ یعنی آخرین سال های فعالیت دولت قبل است. سوال اینجاست که اگر برداشت ۱۲ میلیارددلاری به دولت قبل تعلق داشته است، چرا در این دو سال نهادهای نظارتی هیچ گزارشی در خصوص برداشت از حسابهای صندوق توسعه ملی در دولت قبل نداده اند؟!

نکته دیگری که در حواشی یک هفته اخیر پیرامون برداشت غیرقانونی از حساب صندوق توسعه ملی مورد توجه است، فرازی از مصاحبه هفته گذشته صفدر حسینی است، که وی صراحتا از نگارش نامه ای به رئیس جمهور در خصوص برداشتهای غیر قانونی از صندوق توسعه ملی و لزوم شفاف سازی حسابهای این صندوق سخن به میان آورده است.

بنابراین اگر برداشت ۱۲ میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی طبق گفته سخنگوی محترم دولت متعلق به دولت قبل بوده است، چرا آقای صفدر حسینی بعد از دو سال به یاد نگارش نامه در این خصوص افتاده است و اصولا نامه نگاری به رئیس جمهور درباره برداشت های دولتی که اکنون بر سرکار نیست، چه سودی دارد؟ با تمام این تفاسیر و سوالات بی پاسخی که طی یک هفته اخیر ذهن مردم، رسانه ها و فعالان اقتصادی را به خود مشغول کرده است مطمئنا دو اتفاق می تواند همه ابهامات ماجرای برداشت ۱۲ میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی را روشن کند.

یکی از این اتفاقات ورود رسمی نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به این پرونده است که در شرایط فعلی یک مطالبه مهم از قوه قضاییه و قوه مقننه است. اما دیگر اتفاقی که شاید با سخنان ابهام بر انگیز روز گذشته سخنگوی محترم دولت، بیش از گذشته می تواند ابهامات را برطرف کند، پاسخ رئیس جمهور محترم به نامه رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی است. این مسئله با فضای غبار آلودی که یک هفته اخیر به وجود آمده تبدیل یه یک مطالبه ملی از رئیس جمهور شده که امیدواریم هرچه سریعتر به آن جامه عمل بپوشانند، تا همه چیز برای مردم روشن شود.