روایت شاهد عینی حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام
روایت شاهد عینی حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام
سیدمصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در زمان وقوع حادثه در صحنه حضور داشته و شاهد اتفاقات قبل و بعد از حادثه سقوط جرثقیل و واکنش مقامات عربستان بوده است، روایتی را برای ما نقل کرده و به عنوان شاهد عینی حادثه سقوط جرثقیل‌ در مسجدالحرام یادداشتی به صورت اختصاصی در اختیار پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار داده است.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پس از وقوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام که منجر به درگذشت ۱۰۸ نفر از حجاج شده بود مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی پیگیری‌هایی سعی داشت تا روایت شاهدان عینی حادثه را دریافت و برای ثبت در تاریخ منتشر کند.


سیدمصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در زمان وقوع حادثه در صحنه حضور داشته و شاهد اتفاقات قبل و بعد از حادثه سقوط جرثقیل و واکنش مقامات عربستان بوده است، روایتی را برای ما نقل می‌کند.

میرسلیم به عنوان شاهد عینی حادثه سقوط جرثقیل‌ در مسجدالحرام طی یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار داده است، واقعه را به شرح زیر روایت می‌کند:

مراسم حج بزرگترین تجمع عبادى مسلمانان است که همه ساله در ایام مشخص در مکه مکرمه با حضور مسلمانانى از تقریباً تمام کشورهاى اسلامى و کشورهایى که مسلمانان در آنجا حضور دارند برپا مى‌شود. دولت عربستان براى رفاه حجاج در سال‌هاى اخیر اقدامات مهمى انجام داده است از جمله توسعه حرمین شریف در مکه و مدینه.

این اقدامات توسعه‌اى بسیار گسترده که به لحاظ ماهیت قطعاً قابل نقد است و چه بهتر که با مشورت سایر کشورهاى اسلامى مثلاً در چهار چوب مصوبات سازمان اجلاس اسلامى انجام مى گرفت تا هویت حرمین حفظ مى‌شد،‌دولت عربستان را وادار به استفاده از پیمانکاران متعدد کرده که اغلب با شتاب ناگزیرند فعالیت‌هاى مختلف ساختمانى انجام دهند، بنابراین شاهد علم شدن ده‌ها دکل جرثقیل ثابت و متحرک در حرمین یا در پیرامون متصل بدان است.

این دکل‌ها و اساساً کارگاه‌هاى عمرانى‌، هم خطر و هم مزاحمت براى جمعیت نزدیک دو میلیونى حجاج محسوب مى‌شود. خطر آن به لحاظ افتادن مصالح در محدوده شعاع عملکرد جرثقیل است و مزاحمت آن به لحاظ ایجاد مضیقه براى انبوه جمعیت حجاج در حال رفت و آمد است.

بهترین راه برچیدن این دکل‌ها و در صورت عدم امکانِ برچینى‌، مهار کردن و تعطیل نمودن آنها در ایام حج است. بى توجهى دولت عربستان به این نکته مهم و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسى موجب شد که امسال، براثر طوفان، یکى از جرثقیل‌هاى متحرک که کاملاً امکان جابجایى و دور کردن ازحرم را داشت‌، واژگون شود و تا کنون جان ۱۰۸ نفر از حجاج را بگیرد و وضع نزدیک به ٢٣٨ نفراز مجروحان نیز بدون نگرانى نیست.

نکته بسیار حیاتى دیگر عدم آمادگى مأموران امداد و نجات در هنگام حوادث غیر مترقبه است که ساعتى پس ازوقوع حادثه بدون آمادگى لازم وارد حرم شدند و تا آن موقع خود حجاج به امداد رسانى مشغول بودند.

پادشاه عربستان دیروز بازدیدى از محل وقوع حادثه نمودند و از بعضى حجاج مجروح نیزعیادت کردند. این‌ها ممکن است التیام مختصرى براى عزاداران و مجروحان باشد ولى مسئولیت دولت عربستان درباره عدم نظارت بر کارگاه‌هاى فعال در ایام حج و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسى بویژه در هنگام انقلاب پاییزى و عدم آمادگى براى سازماندهى فورى به امداد و نجات بعد از وقوع حادثه غیر قابل انکار است والا اصل خدمت به حجاج زیر سؤال مى رود.

سید مصطفى میرسلیم

شاهد حادثه در مکه مکرمه