بزرگترین دربی آسیا
بزرگترین دربی آسیا
کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه دربی هشتادو پنجم به این بازی بزرگ پرداخت.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا در با نزدیک شدن هشتاد و پنجمین دربی تهران میان استقلال با پرسپولیس گزارشی را از این دربی بزرگ آسیا نوشته و یکی از دربی های به یاد ماندنی را یادآوری کرده است که به شرح زیر است:


پیش از آغاز هشتاد و پنجمین دربی ایران میان استقلال و پرسپولیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاهی به تاریخ یکی از رقابت‌های جذاب و تماشایی در فوتبال آسیا انداخته است. این دو تیم در پنجشنبه هفته جاری شهر تهران نظاره گر پرسپولیس خواهد بود که به دنبال صدرنشینی است و استقلالی است که می‌خواهد از انتهای جدول لیگ ایران به بالا بیاید. ورزشگاه آزادی میان این دیدار حساس خواهد بود.

تاریخچه 
باشگاه استقلال در سال ۱۹۴۵ با نام «دوچرخه سواران» تاسیس شد و در ابتدا این باشگاه قبل از اینکه سایر ورزش‌ها از جمله فوتبال به این باشگاه اضافه شود،  تنها یک باشگاه دوچرخه سواری بود.
استقلال در سال ۱۹۴۹ توسط یک ژنرال خریداری شد و اسمش به «تاج» تغییر کرد و رنگ رسمی این باشگاه آبی شد. و در نهایت در سال ۱۹۷۹ نام این باشگاه «استقلال» شد.

پرسپولیس که نامش را از پایتخت باستانی امپراطوری ایران باستان گرفته شده است. این باشگاه شروعی پیچیده داشته است. این باشگاه در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد اما گفته می شود که این باشگاه ادامه باشگاه شاهین بود که بیش از ۲۰ سال پیش یعنی در سال ۱۹۴۲ تاسیس شد.

تیم شاهین تیم محبوبی بود و قبل از اینکه این تیم در تاریخ ۱۹۶۷ تعطیل شود اکثر بازیکنان مشهورش به پرسپولیس پیوستند و طرفداران شاهین نیز به دنبال آنها هوادار این تیم شدند.

اولین دربی رسمی استقلال با پرسپولیس در سال ۱۹۶۸ برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. استادیوم امجدیه که اکنون با نام ورزشگاه شهید شیرودی شناخته شده است میزبان اولین دربی تهران بود. این ورزشگاه یکی از قدیمی ترین ورزشگاه‌های ایران به شمار می‌آید و اکنون تنها برای برگزاری ورزش‌های حاشیه‌ای استفاده می‌شود.
افتتاح ورزشگاه آزادی در اوایل سال ۱۹۷۰ بدین معنا بود که هر دو باشگاه به یک ورزشگه ۱۰۰ هزار نفری دست یافتند و دربی اکنون در این ورزشگاه برگزار می‌شود. البته در این ورزشگاه بازی‌های تیم ملی ایران نیز برگزار می‌شود.

موفقیت آسیایی
وقتی به فوتبال آسیا نگاه می‌کنیم طرف آبی شهر را شادتر از رقیب خود می‌بینیم. استقلال در آن زمان با نام تاج شناخته می شد و و در سال ۱۹۷۰ موفق شد در فینال جام باشگاه‌های آسیا در تهران با نتیجه ۲ بر یک نماینده رژیم اشغالگر قدس را شکست دهد و قهرمان آسیا شود.

آنها در سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱ موفقیت خود را در آسیا تکرار کردند. در مقابل پرسپولیس موفقیت کمتری در اسیا دارد و تنهال یک افتخار دارد و آن هم در سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱ بود که در جام در جام آسیا موفق شدن المحرق بحرین را با نتیجه یک بر صفر شکست دهند. البته آنها دو سال بعد در این جام دوبار به فینال رسیدند اما مقابل یوکوهاما مارینوس ژاپن مغلوب شدند. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا نیز هرگز نتوانسته به فینال برسد و تنها یک بارز موفق شد که به نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه پیدا کند که در همین سال جاری بود ولی مقابل الهلال مغلوب شد.

دربی به یاد ماندنی
دربی تهران در طول سال‌ها شاهد رویدادهای زیادی بوده است اما هیچ کدام از این دربی به جذابیت دربی هفتاد و چهارم در اسل ۲۰۱۲ نمی‌رسد زمانی که استقلال ۴ دربی پیش از این را برده بودو بازی نسبتا خوبی را نیز از خود به نمایش گذاشت.

در یک روز زمستانی سرد در ورزشگاه آزادی ۸۰ هزار هوادار شاهد این دربی بودند که به یکی از جذاب ترین بازی‌های تاریخ دربی تبدیل شد. استقلال پس از چند دقیقه موفق شد یک گل بزند و پیش افتد و به فاصله چند دقیقه گل دومش را نیز زد. مهرداد اولادی در نیمه دوم اخراج شد و پرسپولیس ۱۰ نفره شد.

با این حال پرسپولیس قبل از کارت قرمز ایمون زاید، مهاجم ایرلندی- لیبیایی را آماده ورود به زمین کرده بود و آن قهرمانی بود که پرسپولیس به ان نیاز داشت. این بازی به ۱۰ پایانی خود رسید و زاید با آمدنش ۱۰ نفره بودن پرسپولیس پوشش داد  و تنها ۳ دقیقه بعد با پاس مهدی مهدوی کیا استادیوم را به وجد آورد.

استقلال تسلیم شد و زاید در دقیقه ۹۱ هت‌تریک خود را کامل کرد و استادیوم به وجد آمده بود.
استقلال کاپیتولا شد و زاید سپس کلاهبرداری باورنکردنی خود را در دقیقه 91 به اتمام رسانید که استادیوم فوران کرد و پرسپولیس یک پیروزی خیره کننده در برابر رقبای تند و تیز خود را به ثمر رساند. پرسپولیس در نهایت موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ بر رقیب برجسته‌اش پیروز شد.