فاموتیدین جایگزین رانیتیدین شد/ تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید داروهای جدیدی می کنند که موردنیاز کشور است
فاموتیدین جایگزین رانیتیدین شد/ تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید داروهای جدیدی می کنند که موردنیاز کشور است
نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا کلانشهر تهران گفت: فاموتیدین جز داروهای استفاده شده در زمینه بیماری های گوارشی است و جایگزین رانیتیدین می شود و یکی از دارو‌هایی که در درمان کرونا به عنوان داروی کمکی تجویز می‌شد همین داروی فامو تیدین بود که اثر بخشی خوبی داشت.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، همایش علمی کاربرد و اثر بخشی ppl و H۲ بلاگر‌ها در بیماری‌های گوارشی و تازه‌های درمان آنافیلاکسی در اورژانس، با حضور پزشکان متخصص مختلف حوزه درمان و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار گردید.

در بخش دیگری از این همایش علمی، از آمپول فاموتیدین ایرانی که توسط یکی از شرکت‌های تولید داروی ایرانی "کاسپین تامین" تهیه و تولید شده است، رونمایی شد.

 نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا کلانشهر تهران و رئیس انجمن علمی طب اورژانس اظهارداشت : باتوجه به پیشرفت هایی که درزمینه تولید دارو درکشور اتفاق افتاده درکنار سایرداروهایی که وجوددارد تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید داروهای جدیدی می کنند که موردنیاز کشور است.

وی افزود:فاموتیدین جز داروهای استفاده شده در زمینه بیماری های گوارشی است و  جایگزین رانیتیدین می شود و  یکی از دارو‌هایی که در درمان کرونا به عنوان داروی کمکی تجویز می‌شد همین داروی فامو تیدین بود  که اثر بخشی داشت.

ناصر ابراهیمی دریانی متخصص گوارش نیز  گفت: برای بیمارانی که خونریزی گوارشی دارند و یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند از دارو‌های ولیدی (تزریقی) استفاده می‌شود.

وی افزود: فاموتیدین خوراکی جایگاه خوبی برای بیماران با علائم رفلاکس معده موثر نشان داده است. برخی از بیماران کرونایی دچار سوزش معده، درد و تهوع هستند و کرونا بیماری زمینه‌ای بیماران را نیز تشدید کرده  و باعث تشدید عارضه‌های گوارشی شده است.

حامد صابونی مدیرعامل شرکت کاسپین دارو نیز اظهارداشت : از سال ۹۹ بعدا از جمع آوری داروی رانیتیدین از بازار دارویی یک خلا ای در خصوص جایگزین آن وجود داشت که متخصصان  مجموعه  ما با تلاش هایی که داشتند توانستیم ،آمپول فاموتیدین را با اخذ مجوز های قانونی ازسازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت  تولید آن را آغاز کنیم.

وی افزود: اثر گذاری این دارو بیشتر از رانیتیدین است  و مصرف آن در بهبود بیماران مبتلا به کرونا و کنترل و مهار بیماری موثر است و  از هفته آینده روانه بازار شده و تنها  با ارائه نسخه پزشک قابل عرضه است.