هم اقتصاد را تقویت می‌کنیم و هم دفاع و امنیت کشور را /نه ظلم می‌کنیم نه ظلم می‌پذیریم/امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است/اعتقاد مردم و گرایش آن‌ها به دین و انقلاب، امروز از اول انقلاب بیشتر است/نگذارید دشمن حقیقت انقلاب را واژگون نشان دهد
رهبرانقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)؛
هم اقتصاد را تقویت می‌کنیم و هم دفاع و امنیت کشور را /نه ظلم می‌کنیم نه ظلم می‌پذیریم/امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است/اعتقاد مردم و گرایش آن‌ها به دین و انقلاب، امروز از اول انقلاب بیشتر است/نگذارید دشمن حقیقت انقلاب را واژگون نشان دهد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: هم دانش و اقتصاد کشور را تقویت می‌کنیم و هم دفاع کشور و امنیت آن را تقویت می‌کنیم. هم انسجام و وحدت ملی باید رعایت شود و هم تنوع آراء و گرایش‌های گوناگون.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،، سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از دقایقی پیش در حرم مطهر رهبر کبیر انقلاب آغاز شد.

اهم محورهای سخنان مقام معظم رهبری به شرح ذیل است:

ـ امام خمینی(ره) روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته شود، نقشی بر دیوار باقی می‌ماند.

- نسل کنونی انقلاب، امام(ره) عزیز را به درستی نمی‌شناسند و عظمت او را نمی‌دانند؛ امام شخصیتی استثنایی به معنای واقعی کلمه بود. امام(ره) را با امثال این حقیر مقایسه می‌کنند در حالی که فاصله بسیار زیاد است، فاصله نجومی است.

- شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمیت دارد که به آنها کمک می‌کند برای اداره بهینه آینده کشور. امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز و فردا هم هست.

- نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را برعهده بگیرد و آینده کشور را اداره کند، احتیاج دارد که به یک نرم‌افزار واقعی برای اینکه راه انقلاب را به درستی طی کند.

- این نرم‌افزار که می‌تواند شتاب‌دهنده و تحول‌آفرین باشد، عبارت است از درس‌هایی که در گفتار و رفتار امام می‌توان یافت.

- اولین نکته در باره امام،‌ رهبری بزرگترین انقلاب تاریخ انقلاب‌هاست. از همه انقلاب‌ها معروف‌تر، انقلاب کبیر فرانسه در 1789 میلادی و بعد، انقلاب شوروی در 1917 است،‌ اما انقلاب اسلامی از این دو نیز بزرگ‌تر است و این دلایل گوناگونی دارد.

- این دو انقلاب (فرانسه و شوروی) با همراهی مردم پیروز شد، اما بعد از آن مردم هیچ‌کاره شدند و کنار زده شدند و نتوانستند در انقلابی که خودشان با تن و جان خودشان و با حضورشان در خیابان‌ها بوجود آورده بودند، در ادامه آن شرکتی داشته باشند؛ ‌در نتیجه، این دو انقلاب به سرعت از مسیر مردمی اولیه منحرف شد.

- انقلاب کبیر فرانسه بعد از حدود 12 ـ 13 سال، مجددا سلطنتی شد و ناپلئون سر کار آمد و 15 سال در راس قدرت بود و بعد همان خانواده‌ای که انقلاب فرانسه علیه آنها انجام شد، برگشتند و اداره این کشور را برعهده گرفتند. وقتی مردم در میدان نیستند، نتیجه می‌شود این!

- در انقلاب شوروی، به 12 سال هم نرسید و استالین و جانشینان او چنان استبدادی را اعمال کردند که سلطنت‌های قبل از آنها این استبداد را ندیدند و باز هم مردم هیچ‌کاره شدند!

- اما انقلاب اسلامی با حضور و جان مردم به پیروزی رسید، اما مردم کنار زده نشدند؛‌ کمتر از دو ماه بعد از پیروزی، رفراندوم سراسری مردمی برگزار شد و مردم نظام حکومت را انتخاب کردند.

- حدود یک سال بعد از پیروزی، اولین رئیس جمهور با رای مردم انتخاب شد و چندماه بعد هم اولین مجلس شورای اسلامی با انتخاب مردم شکل گرفت و تا امروز نزدیک به 50 انتخابات در کشور برگزار شده و مردم خودشان در میدان حضور دارند. امام (ره)، رهبر چنین انقلاب با عظمتی بود.

- معنویت در انقلاب، یکی دیگر از وجوه عظمت انقلاب ماست؛ در انقلاب‌های فرانسه و روسیه و دیگر انقلاب‌های کوچک قرون 19 و 20، معنویت که یکی از نیازهای اساسی وجود انسان است، مفقود بود و کسی به آن توجه نداشت،‌ اما انقلاب اسلامی به جنبه مادی و معنوی انسان توجه کرده است.

- امام (ره) رهبر نهضتی بود که به این انقلاب انجامید. در این تردیدی نیست که انقلاب را مردم به پیروزی رساندند و اگر آنها وارد میدان نمی‌شدند، انقلاب پیروز نمی‌شد، اما آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد و آن شخصیت پولادین و آن دل مطمئن و زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون‌ها انسان از اقشار مختلف را وارد میدان کند و در میدان نگه دارد و نومیدی را از آنها دور کند، او امام بزرگوار و خمینی عظیم بود.

- هیچ‌کس دیگری در این کشور قادر به این کار نبود؛ احدی قادر نبود این بار سنگین را به دوش بکشاند و منحصرا این کار امام بزرگوار بود.

- امام(ره) ‌در مقاطع مختلف، میدان مبارزه را مشخص می‌کرد و به مردم تعلیم می‌داد که میدان کجاست؛ در دوران نهضت یک جور، ‌در گرماگرم روزهای خونین پیروزی انقلاب جور دیگر.

ـ آن روزی که رژیم با کمک آمریکا دنبال حکومت نظامی در تهران بود تا در غیاب مردم ریشه کار را از بین ببرد، امام با الهام الهی ـ که خودشان بعدا این را گفتند ـ اعلام کردند که مردم به خیابان‌ها بیایند و این،‌ تعیین میدان مبارزه بود.

- در ماه‌ دوم انقلاب، میدان مبارزه عبارت بود از برگزاری رفراندوم و تعیین حکومت اسلامی؛‌ در مقطعی، مقابله با ضد انقلاب و ماجرای پاوه که دستور دادند همه به پاوه بروند.

- در مقابله با کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی همدان، یک جور میدان مبارزه را تعیین کردند.


- امام در بیانیه قبول قطعنامه نیز تکلیف مردم را برای بعد از آن و بعد از رفتن خودش شرح داده است. بیانیه‌های مهم سال آخر عمر امام، همگی نشان دادن میدان مبارزه برای دوران بعد از خودش بوده است.

- امام از جهت خصوصیات شخصی، انسان ممتازی بود و این خصوصیات در کمتر شخصیتی ممکن بود به وجود بیاید و من کسی را در تاریخ سراغ ندارم که همه این خصوصیات را با هم داشته باشد.

- امام اولاً به معنای واقعی کلمه پاک و پرهیزکار بود؛ ثانیا، اهل معنویات و حالات عرفانی بود. اما اهل لطافت روحی بود و کتاب‌های عرفانی مانند شرح دعای سحر را در اوایل جوانی نوشته بود.

- امام بین حماسه و عرفان جمع کرده بود؛ ‌هم حماسه‌ساز بود و هم اهل معنویت و عرفان.

- امام هرگز مأیوس نمی‌شد و به معنای واقعی کلمه اهل صداقت بود؛ هم با خدا صادق بود و هم با مردم صادق و به وعده خود پایبند بود.

- امام بسیار منظم و وقت‌شناس بود، اهل توکل به معنای واقعی بود و به وعده خداوند اطمینان داشت.

- زیربنای مکتب امام (ره)، «قیام لِلّه» بود و این نوع قیام، ریشه قرآنی مستحکمی دارد. این قیام در هر دوره‌ای ممکن است به شیوه‌ای باشد و همیشه یکجور نیست، اما هدف آن همیشه اقامه حق و عدل و قسط است و نیز ترویج معنویت.

- امام، مبارز بود و این به معنای حضور دائمی در میدان «قیام لله» و اقامه حق و عدل بوده است؛ این هدف در زیر سقف نکبت‌بار حکومت پهلوی و هر حکومت وابسته دیگری ممکن نبود و لذا امام به دنبال این بود که این سقف نکبت‌بار را از سر این ملت بردارد و میدان را برای حرکت و پیشرفت آنها فراهم کند.
- امام، صراحت و زبان گویا داشت و با مردم سخن می‌گفت و برای آنها «تبیین» می‌کرد.

- یکی از خصوصیات مهم امام، اعتماد به مردم از روز اول بود؛ بودند کسانی که دلشان می‌خواست مبارزه کنند، اما می‌گفتند مردم به دنبال ما نمی‌آیند،‌ اما امام در همان سال 41 گفتند که اگر به مردم بگوییم، مردم این بیابان را پر خواهند کرد. امام قدر مجاهدت مردم را می‌دانست و دل‌ها را گرم نگه می‌داشت و نمی‌گذاشت مایوس شوند.

- در دوران ایجاد جمهوری اسلامی، نقشه راه امام این بود که طرح جدید را از گذشته منحط کشور به کلی جدا کند؛ به این صورت که طرح پیشنهادی برای اداره کشور در ذیل فرهنگ و تمدن و قاموس غربی قرار نگیرد و ذیل آنچه در غرب به آن «جمهوری» یا «مردم‌سالاری» می‌گویند، قرار نگیرد.

- به‌همین خاطر، امام جمهوری اسلامی را از دو مکتب رایج آن روز یعنی لیبرال دموکراسی سرمایه‌محور و کمونیسم دیکتاتوری‌محور جدا کرد و الگوی تازه‌ای را برای نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند.

- در الگوی امام، ‌دوگانه‌هایی با هم هماهنگ و هم‌ساز شدند که قبل از آن سعی می‌شد متضاد باشند؛‌ هم معنویت دینی و هم رأی مردم را در کنار هم قرار داد. اجرای احکام الهی در کنار رعایت مصلحت‌های عمومی، از دیگر موارد بوده است.

- رعایت حال ضعفا و اصرار بر عدالت اقتصادی، در کنار تولید ثروت از دیگر دوگانه‌های هماهنگ و هم‌ساز بود. نفی ظلم و ظلم‌پذیری نیز از دیگر موارد بود. ما نه به کسی ظلم می‌کنیم و نه از کسی ظلم می‌پذیریم.

- هم دانش و اقتصاد کشور را تقویت می‌کنیم و هم دفاع کشور و امنیت آن را تقویت می‌کنیم. هم انسجام و وحدت ملی باید رعایت شود و هم تنوع آراء و گرایش‌های گوناگون.

- هم تقوی و طهارت مسئولان لازم است و هم کارشناسی و کاربلدی آنها. تخصص و تعهد در کنار هم!

- ممکن است عده‌ای سوال کنند این زیربناها چقدر محقق شد؟ پاسخ ما این است که ما در همه این سرفصل‌ها، موفقیت‌های بزرگی به دست آوردیم و اگر کسی این‌ها را انکار کند، بی‌انصافی کرده است. البته در کنار پیشرفت‌ها، ناکامی‌ها نیز کم نبوده است.

- در همینجا نیز امام ما را راهنمایی کرده است؛ امام در سال آخر عمرشان، خطاب به فرزندان شهدا گفته‌اند که کارنامه شما در گروی تلاش و مجاهدت شماست.

- هرجا ملت و مسئولان با اراده قوی وارد میدان شوند، موفق می‌شوند و هرجا اراده‌ها سست شود، عقب‌ماندگی خواهیم داشتیم.

- مکتب و نقشه و راه، درست است، راه‌رو باید درست حرکت کند؛ ما هرجا درست رفتیم، پیشرفت کردیم و هرجا کوتاهی و تنبلی کردیم، عقب ماندیم.

- البته نقش دشمن را نیز نباید دست‌کم گرفت؛ جبهه گسترده دشمن از روز اول انقلاب وارد میدان شد. ذات طبیعی جمهوری اسلامی که مخالف ظلم است، ظالم را علیه خودش بلند می‌کند.

- جوان‌های ما توجه کنند که غربی‌ها سه قرن دنیا را غارت کردند! از شرق آسیا و اندونزی و فیلیپین و نپال و شبهه قاره هند تا آسیای مرکز و غربی و تا شمال آفریقا و تا سرتاسر آفریقای سیاه را سه قرن غارت کردند.

- به این اکتفا نکردند و آمریکای جنوبی و قاره آمریکا را که صاحبانی داشت، با حیله‌های مختلف غارت کردند‍! فاجعه آفریدند و قتل و شکنجه و برده‌گیری راه انداختند.


- در همین سه قرنی که آنها اینطور مشغول جنایت بودند، متفکران آنها برای دنیا قانون حقوق بشر وضع می‌کردند! این تناقض و ریاکاری آنها در قول و عمل، شاهکار تمدن غرب بوده است.

- امام (ره) این چیزها را خوب می‌شناخت و می‌دانست و لذا بر ایجاد فاصله و مرز بین تفکر و سبک زندگی اسلامی با نظام‌های غربی اصرار داشت.

- یک امتیاز بزرگ امام این بود که ملت را با مفهوم «مقاومت» آشنا کرد و ملت ایران را اینجوری بار آورد که ایستادگی را به آنها تزریق کرد، لذا ملت ایران امروز یک ملت کاملا مقاوم و مستحکم است.

- عنوان «مقاومت» امروز در ادبیات سیاسی دنیا وارد شده است.

- طمع‌ها و خواب‌های آشفته دشمنان علیه ما دو جزء دارد؛ امروز مهمترین امید دشمن برای ضربه زدن به کشور، ‌امید بستن به اعتراضات مردمی است. امید آنها این است که با کار روانی و فعالیت‌های مجازی و اقسام حیله‌ها و مزدورپروری، مردم را در برابر نظام اسلامی قرار دهند.

- جزء دوم این کار هم این است که محاسبه دشمن در این مسئله هم، مثل خیلی از محاسبات آنها غلط است.

- از آن وعده‌های شش ماهه دشمن برای سقوط انقلاب، بیش از 80 تا شش ماه گذشته و نهال نازک آن روز جمهوری اسلامی، امروز یک درخت تناور شده است و امروز هم این محاسبه غلط است که خیال کنند می‌توانند ملت ایران را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند.

- این اشتباه را به این دلیل مرتکب می‌شوند که مشاورینی دارند که همان ایرانیان خائنی هستند که به آنها مشورت می‌دهند! این مشاورین خیانت‌کار، به کشور خودشان که خیانت می‌کنند، ‌اما به آنها هم خیانت می‌کنند که بدون اطلاع صحیح مشورت می‌دهند.

- یکی از این مشورت‌های غلط، این است که می‌گویند روی مردم ایران برای مقابله با نظام اسلامی حساب کنید!

- آنها (آمریکایی‌ها) روی این مشاوره‌های غلط حساب می‌کنند و در مجلس سنایشان صحبت می‌کنند و در داخل هم عده‌ای ساده‌لوح اظهارنظر می‌کنند که مردم نسبت به دین و روحانیت بی‌اعتقاد شده‌اند.

- اعتقاد مردم و گرایش آنها به دین و انقلاب، امروز از اول انقلاب بیشتر است؛‌ اگر کسی می‌خواهد این را بفهمد، به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند.

- بدن قطعه قطعه شده آن شهید به وسیله میلیون‌ها انسان بدرقه شد! یک فرد انقلابی و مجاهد که برای جمهوری اسلامی جان خود را کف دستش گرفته بود، مردم اینجور برایش احترام کردند.

- مرحوم آیت‌الله بهجت یک فقیه عارف و معنوی بود؛ در تشییع  و بدرقه او به سوی بهشت، مردم قم این شهر را لبریز کردند و از دیگر شهرها هم به قم رفتند.

در بین آحاد مختلف کشور اعم از سیاسی و هنرمند و ورزشکار، چه کسی هست که وقتی از دنیا برود، مردم اینطور برایش احساسات به خرج بدهند؟!

- در همین سرودی که این روزها پخش شده (سلام فرمانده) و اظهار ارادت به حضرت بقیة‌الله (عج) است، مردم چه اظهار شوق و همراهی می‌کنند! پیر و جوان و کودک و زن و مرد، همه در شهرهای مختلف اظهار ارادت کردند! آیا این دلیل روگردانی مردم از دین است یا برعکس؟

- راهپیمایی‌های 22 بهمن و روز قدس چهل و سه سال است که با عظمت برگزار می‌شود و این دلیل وفاداری و مقاومت مردم و تاثیر درس امام (ره)‌ در آنهاست.

- چند توصیه به فعالان عرصه انقلابی،‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارم؛ نگذارید ضد انقلاب و دشمن از انقلاب شما هویت‌زدایی کند‍! نگذارید حقیقت انقلاب را واژگون نشان دهند. جوان‌های هوشمند و فرزانه روی این فکر کنند.

- نگذارید یاد امام (ره) در جامعه کمرنگ شود؛ امام روح این انقلاب است،‌ نگذارید امام را تحریف کنند!

- نگذارید رده‌های ارتجاع در کشور نفوذ کنند و جاگیر شوند! مرتجع کسی است که در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است! ممکن است چنین کسی، تی‌شرت و پاپیون و ادکلن فرانسوی استفاده کند،‌ اما مرتجع است!

- دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید؛ امروز فضای مجازی و ماهواره‌ها مطرح است و جنگ روانی همه‌گیر وجود دارد؛ نگذارید این جنگ روانی در کشور اثرگذار شود.

- نمونه این جنگ روانی این است که نفت ایران را در سواحل یونان می‌دزدند، بعد دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی جبران می‌کنند و کشتی نفتی دشمن را ضبط می‌کند، اما او در تبلیغات رسانه‌ای ایران را به دزدی متهم می‌کند! پس گرفتن مال دزدی که دزدی نیست!‌ شما دزد هستید!

- از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید؛ مردم ایمان دارند، این ایمان می‌تواند عمل صالح تولید کند و امام بزرگوار ما استاد بی‌نظیر این کار بود.

- نگذارید کسانی اینطور وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده است؛ عده‌ای امروز در فضای مجازی وانمود می‌کنند که کشور به بن‌بست رسیده است، نه! کشور به بن‌بست نمی‌رسد!

- امام، علنی و خصوصی، به مسئولان نهیب می‌زد و متقابلا صریحا قدرشناسی می‌کرد! امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه قدرشناسی از مسئولان انقلابی سنگین‌تر است.

- در همین قضیه آبادان که یک وزیر چند روز بالای سر کار می‌رود و یا اینکه رئیس جمهور محترم و معاون او به دیدار خانواده‌های جان‌باختگان می‌روند، باید قدرشناسی شود. البته عاملان خراب‌کاری‌ها باید مجازات شوند، هم در قضیه آبادان و هم در هر قضیه مشابه دیگری، عاملان آن باید مجازات شوند.

- شنیدم که امروز در اثنای سخنان جناب آقای سیدحسن خمینی، عده‌ای سر و صدا و شلوغ‌ کردند! من با این کارها مخالفم!