تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور
تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور
رئیس اداره شیرخشک سازمان غذا و دارو از تولید۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: پروانه ساخت این فراورده‌ها صادر شده است و به زودی به تولید انبوه می‌رسد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از تسنیم؛ بهادر صیدمحمدیان رئیس اداره شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در راستای حمایت از شرکت‌های تولیدکننده و کاهش وابستگی به واردات ، 3 مرحله فراخوان تولید ماده اولیه و فرآورده نهایی شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه، توسط اداره‌کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل اعلام شد.

وی افزود: به دنبال این فراخوان پس از تولید چندین فرآورده (از جمله 4 شیرخشک رژیمی و 91 غذای ویژه)، خوشبختانه این بار یکی از شرکت‌های تولیدکننده موفق به تولید 3 اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک (L-VALINE 1000 و L-GLYCINE 1000 و  L-ISOLEUCINE 1000) و اخذ تاییدیه اداره‌کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی شد.

رئیس اداره شیرخشک سازمان غذا و دارو بیان کرد: پروانه ساخت اسید آمینه‌های بیماران متابولیک صادر شده و این فرآورده‌ها به مرحله تولید رسیده‌اند و با همکاری مراکز درمانی و انجمن‌های علمی ـ تخصصی مربوطه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است و به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد.

صیدمحمدیان خاطرنشان کرد: به طور کلی اسیدهای آمینه تک دوز با فرمولاسیونی بر پایه کربوهیدرات برای مدیریت رژیم غذایی بیماران دچار اختلالات مادرزادی در متابولیسم پروتئین کاربرد دارد.

رئیس اداره شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مجوز تولید شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه براساس ضوابط و دستورالعمل‌های معتبر داخلی و بین‌المللی صادر می‌شود، گفت: قطعا با نظارت‌های سازمان غذا و دارو، فراورده‌های تولید داخل توان رقابت کیفی با مشابه خارجی خود را دارند.

صیدمحمدیان با تاکید بر حمایت سازمان غذا و دارو از تولید شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه، تصریح کرد: در حال حاضر با همت کارشناس امور ثبت اداره نظارت و ارزیابی و ثبت غذاهای ویژه، فرآورده های ویژه متابولیک و شیرخشک های رژیمی، هیچ پرونده‌ای در صف بررسی وجود ندارد و امور این اداره کاملاً به‌روز است و همچنین تمام درخواست‌های تولید شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه در اسرع وقت بررسی و تسریع لازم در امور ثبت را انجام خواهد داد.