۹ فروشنده سؤالات امتحانات دستگیر شدند
۹ فروشنده سؤالات امتحانات دستگیر شدند
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: امنیت امتحانات نهایی کاملاً برقرار است و علاوه بر راکت‌های فلزیاب، دستگاه‌های سیگنال یاب هم در اختیار حوزه‌های امتحان قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از جهان نیوز؛ انتشار سؤالات امتحانات نهایی در فضای مجازی چند سالی است که امنیت امتحانات را با چالشی جدی مواجه کرده است؛ این موضوع امسال برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها اهمیتی مضاعف یافته است آن هم به‌دلیل مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سهم ۴۰ درصدی و قطعی نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره انتشار سؤالات امتحانات نهایی معتقد است: تلاش می‌کنیم در مراحل طراحی، اجرا، تصحیح اوراق و اعلام نتایج امتحانات نهایی به دانش‌آموزان درباره امنیت اطمینان خاطر بدهیم.

وی افزود: طراحان سؤالات امتحانات نهایی در فضای قرنطینه اقدام به طراحی می‌کنند و سؤالات به‌صورت رمزشده و الکترونیکی به حوزه‌های امتحان ارسال می‌شود.

زارعی ادامه داد: رمز سؤالات دقایقی قبل از اجرای آزمون برای رؤسای حوزه‌های اجرا ارسال می‌شود و به تکثیر و توزیع سؤالات اقدام می‌کنند، تا امروز نقصی در این کار نداشتیم، این روش چند سال در حال اجراست و امسال با توجه به تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور تلاش‌ها بیشتر شده است.

جلسات مشترک با پلیس فتا

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با ابراز اینکه "در تمام آزمون‌های سراسری برگزارشده در کشور، شاهد انتشار سؤالات بعد از برگزاری آزمون هستیم"، بیان کرد: این موضوع نافی امنیت آزمون نیست، اما ممکن است بی‌اعتمادی ایجاد کند به همین دلیل جلساتی را با پلیس فتا برگزار کردیم تا شبکه‌های سودجو که اقدام به تبلیغ تهیه ابزار تقلب در امتحانات به‌منظور گرفتن عکس و دریافت پاسخ‌ها می‌کنند، شناسایی شوند.

زارعی گفت: هنگام برگزاری آزمون مراقبان و حفاظت آزمون حضور دارند و بعید است افراد بتوانند در آزمون تشریحی پاسخ‌ها را دریافت کنند، اما از آن جهت که می‌خواهیم هیچ تردیدی نسبت به دسترسی افراد به ابزار تقلب وجود نداشته باشد، از پلیس فتا تقاضا کردیم این شبکه‌ها را رصد و با اقدامات مجرمانه آن‌ها برخورد کند.

امنیت امتحانات برقرار است

وی افزود: برخی افراد که مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مانع برگزاری کلاس‌های کنکوری خود می‌دانند، از همان ابتدا فضاسازی کردند که آموزش و پرورش نمی‌تواند امتحانات نهایی را برگزار کند و منتظر بودند تا یک مورد انتشار سؤالات امتحانات اتفاق بیفتد، اما انتشار موردی سؤالات آن هم پس از برگزاری آزمون به‌معنای لو رفتن سؤالات نیست و نمی‌توان امنیت امتحانات را زیر سؤال برد.

۹۵ درصد تبلیغات کانال‌های مجازی دروغ است

همچنین رامین پاشایی؛ معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: فروش سؤالات امتحانات سابقه‌ای ۱۰ ساله دارد و هر زمان به ایام امتحانات نزدیک می‌شویم، برخی کانال‌های در فضای مجازی ادعا می‌کنند تا دو ساعت قبل از آزمون، سؤالات را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند!

وی اضافه کرد: برخی کانال‌های مجازی اعلام می‌کنند، تجهیزاتی را برای بردن به جلسه امتحان در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند و از طریق تماس صوتی، پاسخ‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهند، ۹۵ درصد این تبلیغات دروغ است، اما به‌دلیل سهل‌انگاری در یک یا دو مورد هم شاهد بودیم این ادعا اثبات شده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا متذکر شد: کانال‌های مجازی، مبالغی را از داوطلبان متقاضی تقلب دریافت کرده و قبل از امتحان، نمونه سؤالات سال‌های گذشته را در اختیار آن‌ها گذاشته‌اند و داوطلب در جلسه آزمون، متوجه فریب می‌شود!

دستگیری ۹ نفر

پاشایی گفت: کانال‌های بسیاری را شناسایی کرده‌ایم و تا‌کنون ۹ نفر دستگیر شده‌اند، هیچ کدام از این افراد، سؤالات را در اختیار نداشتند و حتی به‌دروغ، خود را منتسب به مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا تا پشت در حوزه‌های امتحان در خدمت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: در فضای مدرسه، مسئولیت با آموزش و پرورش است؛ مواردی را در کنکور و امتحانات داشتیم که برخی افراد موفق شده‌اند وسایل هوشمند به داخل جلسه ببرند و از سؤالات عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، این اقدامات برای بی‌اعتبار‌سازی سیستم آموزشی کشور اتفاق می‌افتد.

مراقب مراقبان هم باشید

معاون اجتماعی پلیس فتا ادامه داد: فرآیند برگزاری آزمون‌ها در سیستم آموزشی متناسب با رشد تکنولوژی نبوده است، هفته گذشته شاهد بودیم جلسه آزمون، سؤالات به بیرون ارسال شد؛ مسئولان آموزشی در عصر دیجیتال باید بسیار مراقب باشند، هر لحظه امکان دارد مجرمان سایبری برای اثبات اقدامات خود، دست به شگفتی بزنند و حتی سؤالات را قبل از آزمون منتشر کنند.

پاشایی یادآور شد: بازرسی‌های لازم از اقلام و تجهیزاتی که دانش‌آموزان به جلسه امتحان می‌آورند، نیاز است همچنین تجهیزات هوشمند تمام افراد حاضر در جلسه امتحان اعم از دانش‌آموزان و مراقبان دریافت شود.