به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به گزارش خبرنگار شبکه خبری هزاره سوم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور امروز در مراسم زنگ نمادین بازگشایی مدارس که در دبستان حضرت زینب(س) برگزار شد با گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس اظهار داشت: مهرماه اگرچه خبر از پاییز طبیعت میدهد اما نوید بهار دانش در کشور دارد. مدرسه و دانشگاه جان را به کالبد جامعه برمیگرداند و زنگ مدرسه زنگ زندگی است.
جهانگیری با بیان اینکه تمام راهها به مدرسه ختم میشود، خاطرنشان کرد: دانشآموز، معلم و هر ایرانی در هر کجا به مدرسه میآیند و یا به مدرسه نگاه میکنند و این یعنی جنب و جوش جامعه اسلامی از مدار مدرسه است.
معاون اول رئیسجمهور افزود: همه چیز از مدرسه شروع میشود و آینده ما را مدرسه رقم میزند و همچنین آینده از مدرسه است و اگر این سرمایه را کشف کنیم آینده را خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه استعداد ایرانیها بالا است و وظیفه کشف آن به عهده آموزش و پرورش است، تصریح کرد: این موضوع یعنی آموزش و پرورش خلاق داشتن و خلاقیت و نوآوری را آموزش و پرورش بالا میبرد و تفکر نقد به دانشآموزان میآموزد و آنها را به گونهای تربیت میکند که شهروندی موفق باشند.
جهانگیری گفت: امروز با گشوده شدن مراکز آموزشی 12.5 میلیون دانشآموز و 4.5 میلیون دانشجو تلاش جدیدی را برای دانشورزی آغاز میکنند.
وی ادامه داد: اینکه شروع سال تحصیلی برای مردم مهم و محترم است ناشی از فضیلت در نظام فکری و سنت عمیق مردم است.
وی تصریح کرد: در تعالیم دینی از یک طرف بر برتری انسان عالم تأکید شده است و از سوی دیگر از مؤمنان خواسته شده از کسب علم و معرفت خارج نشوند.
وی ادامه داد: اگرچه در سالهای اخیر فلاسفه و دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که منشأ قدرت جامعه تسلط بر علم است، اما سالها قبل حکیم فردوسی در جمله معروف «توانا بود هر که دانا بود»،یعنی دانایی علم و معرفت را عامل قدرت معرفی کرده است.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اینکه مصادف با آغاز سال تحصیلی جدید، مقام معظم رهبری سیاستهای علم و فناوری را ابلاغ کردهاند تصریح کرد: هدیه بزرگی در آغاز سال تحصیلی به استادان، پژوهشگران، دانشجویان و دانشآموزان جامعه است.
وی افزود: امیدوارم دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی با برنامهریزی دقیق و تنظیم نقشه راه، برنامههای عملیاتی در جهت این تحقق را اقدام کند.
جهانگیری با بیان اینکه توسعه همه جانبه کشور بدون آموزش و پرورش ناممکن است، خاطرنشان کرد: توسعه سرمایه اجتماعی در درجه اول یعنی ارتقای ظرفیت آموزش و پرورش است.
وی افزود: این ارتقا کار دولت نیست و نظام و جامعه باید به آن توجه کنند و جامعه قوی هم در مدرسه تبلور پیدا میکند.
وی گفت: خانواده، مدرسه و دولت سه گانهای هستند که باید به هم نزدیک و مرتبط باشند و باید دغدغه مشترک سیاستورزان جامعه باشند.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه سیاست اصلی دولت باید در آغاز در مدرسه نشأت پیدا کند، اظهار کرد: امید، اعتدال و تدبیر که از شعارهای این دولت است باید در سیاستهای آموزش و پرورش بیش از جاهای دیگر اجرایی شود.
وی افزود: مدرسه باید سرزنده و پناهگاه دانشآموز به دور از افراط و خشونت باشد و عقلانیت در آنجا رشد کند.
وی با اشاره به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش گفت: کسری اعتبارات و بودجه مسئله مهم است که دولت به آن وقوف کامل دارد؛ زندگی و معیشت معلمان و مربیان متأثر از این وضع است و آنها نیازمند زندگی شرافتمندانه هستند تا به راحتی کار تعلیم و تربیت را انجام دهند.
جهانگیری ادامه داد: معلم بالاترین گروه مرجع در جامعه است و به نشان حرمت به معلم نگاه میکنند و نظام و دولت نیز باید این نگاه را وارد کند.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به بودجه دولت در سال جاری خاطرنشان کرد: دولت بودجه دیگر دستگاهها را 12 درصد افزایش داد اما بودجه آموزش و پرورش 20 درصد افزایش داشت.
وی افزود: همچنین 250 میلیارد تومان برای انجام امور کیفی در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است؛ در بودجه سال 94 و برنامه ششم توجه به آموزش و پرورش را در اولویت برنامهها قرار دهیم. توسعه مشارکت از سیاستهای جدی دولت است تا مردم همچون گذشته حضوری مستمر در آموزش و پرورش داشته باشند.
جهانگیری ضمن قدردانی از تمام تلاشهای فرهنگیان در عرصه تعلیم و تربیت گفت: طرح رتبهبندی معلمان در سال جاری در هیأت دولت تصویب و به مجلس ارائه خواهد شد. از دانشآموزان میخواهیم سعی بر تحصیل علم و تهذیب نفس داشته باشند.