پایگاه خبری نامه نیوز
کد خبر: 10640
بنزین وارداتی حاوی ام.ام.تی عامل بازگشت روزهای ناسالم پایتخت + سند
نتیجه آزمایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل درباره انتشار آلاینده‌های بنزین حاوی ام.ام.تی، علت بازگشت روزهای ناسالم به پایتخت را روشن می‌کند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از تسنیم، در حالی که رئیس سازمان محیط زیست از افزایش تعداد روزهای سالم در تهران به علت توقف استفاده از بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) و  استفاده از بنزین یورو4 خبر می‌دهد، آغاز فصل سرد خلاف این گفته را را تأیید می‌کند؛ چرا که دوباره شاهد بازگشت روزهای ناسالم به پایتخت هستیم و این بار افزایش آلایندگی هوا حکایتی دیگر دارد؛ حاکیت بنزین‌های وارداتی که اگرچه به ظاهر استاندارد یورو4 را دارند اما برای فزایش اکتان آن از فلزات سنگینی مانند ام.ام.تی استفاده می‌شود. ماده‌ای که علاوه بر اثرات تخریبی بر مبدل‌های کاتالیستی و تجهیزات احتراق خودروها، غلظت آلاینده‌های ذرات معلق ٬ منوکسیدکربن و اکسید نیتروژن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

در یکی از نشست‌های کمیسیون اصل 90 مجلس که درباره کیفیت بنزین وارداتی برگزار شد، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین و ممنوعه مانند ام.ام.تی است. البته شاهرخ خسروانی؛ قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است که احتمال دارد تنها یکی از ده محموله‌ای که از نیمه تیرماه به کشور وارد شده است، حاوی فلزات ممنوعه باشد.

جلیل سالاری؛ قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش گفته است: با توجه به اینکه بنزین تولید داخل فاقد ام.ام.تی. و فلزات سنگین است و همیشه بنزین داخلی تست خوردگی را پاس کرده است، مشخص می‌شود که بنزین بی‌کیفیت وارداتی در تهران توزیع می‌شود. از سوی دیگر بالا بودن گام بنزین توزیع نشان می‌دهد که این فرآورده حامی ام.ام.تی.، فروسین و الکل است.

 نتیجه آزمایش‌های اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل ( SAE 2002-01-2894 ) در خصوص انتشار آلاینده‌های بنزین حاوی ام.ام.تی (متیل سیکلوپنتادنیل منگنز تری کربنیل) را منتشر می‌کند تا علت سیاه شدن آسمان تهران مشخص شود.

خلاصه نتیجه پایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل به روی خودرویی که سوخت فاقد ام.ام.تی و دارای ام.ام.تی استفاده کرده به شرح ذیل است:

1- افزایش ذرات از 2.5 به 3.45 gr/mi به میزان 38 درصد و ذرات معلق از 0.055 به 0.12 gr/mi به میزان 118 درصد افزایش می‌دهد.

 

2- افزایش 130 درصدی انتشار منواکسید کربن از اگزوز خروجی خودروها

3- افزایش 143 درصدی NOX (اکسیدهای نیتروژن) ناشی از احتراق سوخت در موتور


Page Generated in 0/0094 sec