به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، طبق دیدگاه بسیاری از کارشناسان، وزارت آموزش و پرورش ما که اصلی ترین نهاد تربیت نسل فردای کشور است، وظایف زیر را بر عهده دارد: ایجاد زمینه لازم برای خودشناسی و خداشناسی و تقویت روحیه حقیقت جویی. تزکیه و تهذیب نفس ورشد فضایل و مکارم اخلاقی براساس ایمان به خدا و تقوای اسلامی. تقویت روحیه تحقیق، تعقل و تفکر، بررسی وتعمق، نقد وابتکار. شناخت، پرورش و هدایت ذوق واستعدادهای مختلف هنری و زیبایی شناسی. پرورش روحیه پاسداری از قداست و روابط خانواده برپایه حقوق و اخلاق اسلامی. ارتقای بینش سیاسی براساس اصل ولایت فقیه در زمینه های مختلف جهت مشارکت آگاهانه در سرنوشت سیاسی کشور. توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به توسعه اجتماعی مستقل. تامین سلامت جسمی و بهداشت روانی بافراهم ساختن شرایط مناسب و ...
بدیهی ست طبق این سیاست گذاری ها، باید رفتارها و دستورالعمل های این وزارتخانه هم متناسب با آنها شکل بگیرد. به عبارت دیگر، این اهداف خط سیری را ترسیم می کند که مسیر گذار نظامات آموزشی و تربیتی ما را شکل می دهد. حال، سوالی که در این بین بوجود می آید این است که اهداف فوق چه نسبتی با طرح اخیر در دست بررسی وزارت آموزش و پرورش دارد: «به گزارش بولتن به نقل از فارس، وزیر آموزش و پرورش بیان کرد بحث تبلیغات در مدارس در مرحله مطالعه است. وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث استفاده از تبلیغات در مدارس، اظهار داشت: در حال مطالعه هستیم تا از امکانات مدارس و فضاهایی که داریم در زمینه تبلیغات متناسب با فرهنگ حاکم بر مدرسه استفاده کنیم.»
تصورش را بکنید؛ فرزندتان از مدرسه برگشته و از او سوال می کنید امروز مدرسه چه طور بود؟ به احتمال زیاد توقع دارید که او از یک مبحث علمی یا اخلاقی برای شما صحبت کند. اما ناگهان می بینید که او از یک کالای تجاری جدید حرف زده و شاید این مطالبه را از شما داشته باشد که آن کالا را تهیه کنید.
در این شرایط آیا شما از خودتان نمی پرسید که من فرزندم را برای چه هدفی به مدرسه فرستاده ام؟ و آیا قرار بود او به مدرسه برود که روحیه مصرف گرایی در او تقویت شود یا اینکه از نظر اخلاقی و علمی ارتقا پیدا کند؟
این درست که آموزش و پرورش با مشکلات مالی فراوانی روبه روست اما این دلیل نمی شود که این وزارتخانه مثل رسانه ی ملی که مدتی تن به آتن فروشی داد، تن به کتاب و دفتر فروشی بزند و تمرکز دانش آموزان را از مسائل علمی و تربیتی به سمت مسائل تجاری سوق دهد.