به گزارش گروه ایرنا از پایگاه خبری دیلی میل، این تونل شهر دالیان را به یانتایی در ساحل شرقی چین متصل کرده و مسافران را از یک سفر جاده ای 1400 کیلومتری نجات می دهد.
به گفته کارشناسان این پروژه 22 میلیارد دلار هزینه در بر دارد و ساخت آن از سال 2016 آغاز و10 سال طول خواهد کشید.
گفته می شود این تونل از شهر بندری دالیان در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین به شهر یانتایی در شرق شاندونگ کشیده شده و زمان 8 ساعته سفر را به 40 دقیقه کاهش می دهد.
در حال حاضر دو تونل زیر دریایی جهان، تونل سیکان و مانش (Seikan) در ژاپن و دریای مانش بزرگترین تونل های جهان محسوب می شوند.
تونل سیکان 31 مایل (50 کیلومتر) طول دارد و در سال 1988 ساخته شده است.
ﺗﻮﻧﻞ ﻛﺎﻧﺎل ﻣﺎﻧﺶ ﻳﺎ ﺗﻮﻧﻞ ﻣﺎﻧﺶ ﻛﻪ در اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن (Channel Tunnel) ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد نیز ﺗﻮﻧﻠﻲ ﺑﻪ ﻃﻮل 50.45 ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ است ﻛﻪ از زﻳﺮ ﻛﺎﻧﺎل ﻣﺎﻧﺶ ﻋﺒﻮر ﻛﺮده و ﺷـﻬﺮ (Folkestone ) اﻧﮕﻠـیس را ﺑـﻪ ﺷﻬﺮ (Calais ) در ﺷﻤﺎل ﻓﺮاﻧﺴﻪ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ . ﺗﻮﻧﻞ ﻣﺎﻧﺶ ﭘﺲ از ﺗﻮﻧﻞ ﺳـﻴﻜﺎن دوﻣـﻴﻦ ﺗﻮﻧـﻞ ﺑـﺰرگ راه آﻫﻦ و ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻮﻧﻞ زﻳﺮ درﻳﺎﻳﻲ دﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ آﻳﺪ.