به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ آیتالله محمدی ریشهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در جلسه تفسیر سوره مبارکه بقره با اشاره به پنجمین آیه از این سوره یعنی عبارت «أُولئِکَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون؛ آنهایند که از هدایتى از جانب پروردگارشان برخوردارند و آنها همان رستگارانند.» گفت: این آیه حاصل تقوا و نتیجه رابطه با خدا و ایجاد ملکه تقوا در وجود انسان بیان است. حاصل کار و تلاش اهل تقوا، فلاح است.
آیتالله ریشهری در ترجمه کلمه فلاح گفت: بسیاری از مترجمین کلمه فلاح را رستگاری ترجمه کردهاند، در صورتی که این معنا برای کلمه یادشده نارسا است و دقیقترین ترجمه فارسی برای کلمه ی فلاح، «کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی» است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم ادامه داد: در مقدمه نماز دوبار جمله «حی علی الصلوة» به معنای «بشتابید به سوی نماز» آمده و بلافاصله پس از آن به جمله «حی علی الفلاح» که در واقع تفسیر جمله قبل است اشاره میشود؛ بدین معنا که بسوی نماز که همان کامیابی مادی و معنوی، و دنیوی و اخروی است، بشتابید.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به فرمایش «ما رأیتُ إلّا جمیلا» از حضرت زینب کبری (س) در واقعه کربلا، در پاسخ به این سؤال که اگر فلاح به معنای کامیابی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی است، پس مصائب این دنیا به چه منظور است؟ گفت: مصائب زودگذر اهل تقوا در واقع زمینهساز کامیابی همیشگی آنهاست. به همین جهت در حقیقت این مصائب، نه تنها مصیبت و ناکامی محسوب نمیشود بلکه این به اصطلاح ناکامیها، خیر محض است.
آیتالله محمدی ریشهری با اشاره به آیات قرآن و روایات اهلبیت(ع) با بیان اینکه برخی لذتهای زودگذر در این دنیا مثل مصرف مواد مخدر که در واقع لذت لحظهای و ناچیز و زودگذری دارند، ابدا کامیابی محسوب نمیشوند، افزود: لذا تمام لذتهای دنیا برای انسانهای ناشایسته و نالایق مشابه همین مواد مخدر برای انسان معتاد است و در نتیجه کامیابی و لذت زودگذر انسانهای بیتقوا و آلوده، زمینهساز ناکامی، بدبختی، شقاوت و رنج همیشگی آنها در زندگی ابدی است و نه تنها کامیابی نیست بلکه شر محض است.