پایگاه خبری نامه نیوز
کد خبر: 22507
خاطرات جشنواره‌ای مهرداد فرید داور بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر
مهرداد فرید داور بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در گفت وگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، درباره تجربه‌اش از قضاوت در این دوره جشنواره گفت: در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر من در کنار گلاب آدینه، محمدرضا بزرگ‌نیا، کامبوزیا پرتوی، محمدرضا جعفری جلوه، رسول صدرعاملی و مهرداد فخیمی، داور بخش اصلی جشنواره بودم. خاطرم است که در آن سال جایزه بهترین فیلم را به فیلم سینمایی«دیوانه‌ای از قفس پرید» (احمدرضا معتمدی) به تهیه کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و جایزه بهترین فیلمنامه را نیز به پرویز شهبازی برای نگارش فیلمنامه «نفس عمیق» اهدا کردیم.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،او در پاسخ به این پرسش که اگر امروز قرار بود فیلم‌های دوره بیست و یکم را قضاوت کند، قضاوتش دستخوش تغییر می‌شد یا خیر؟ گفت: داوری محصول نظر جمعی است و به آرای داوران فجر، احترام گذاشت اما از نگاه شخصی، بعد از آن دوره، چیزی که همیشه ذهنم را به خود مشغول کرد، این بود که چرا ما فیلم سینمایی «نفس عمیق» را به عنوان بهترین فیلم بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر انتخاب نکردیم. این فیلم به نظرم استحقاق آن را داشت که علاوه بر سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین فیلم را نیز دریافت کند. اگر قرار بود امروز آثار بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر را داوری کنم؛ قطعاً به فیلم سینمایی «نفس عمیق» ساخته پرویز شهبازی به عنوان بهترین فیلم جشنواره رأی می‌دادم. اما متاسفانه زمان دیگر بر نمی‌گردد.

این کارگردان سینمای ایران بیان کرد: در آن دوره ما در هیئت داوران بحث‌های زیادی داشتیم و به جمع‌بندی‌های راضی‌کننده‌ای می‌رسیدیم. بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر یکی از بهترین جشنواره‌های فیلم فجر بود چرا که محمدمهدی عسگرپور آن را دبیری می‌کرد. آقای عسگرپور در آن سال‌ها معتقد بودند که جشنواره فیلم فجر باید مانند جشنواره‌های درجه الف جهان، مانند کن و ونیز برگزار شود، به همین خاطر تعداد سیمرغ‌ها و جوایز جشنواره را کم کرده بود؛ اما این حرکت در سال‌های بعدی به منوال سابق برگزار شد و سیمرغ‌های حذف شده بار دیگر به جشنواره بازگشتند. حتی در آن دوره از جشنواره سیمرغ بهترین نقش دوم زن هم اهدا نشد، چرا که آقای عسگرپور معتقد بود هر چقدر سیمرغ‌ها کمتر باشد، اهدای جایزه از ارزش بالاتری برخوردار است.

فرید درباره بهترین خاطره‌ای که از داوری بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر دارد، گفت: بهترین و شیرین‌ترین خاطره من از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور در کنار مرحوم مهرداد فخیمی در هئیت داوران این جشنواره است و این همکاری برایم بسیار ارزشمند بود. مرحوم فخیمی یکی از بهترین فیلمبرداران سنیمای ایران بود و در واقع بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر آخرین باری بود که من مرحوم مهرداد فخیمی را ملاقات کردم. علاوه بر این، داوری جشنواره فیلم فجر باعث آشنایی من و خانم گلاب آدینه شد که این آشنایی چند سال بعد به ساخت فیلم «آرامش در میان مردگان» انجامید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، مهرداد فرید از منتقدان، تهیه کنندگان و کارگردانان با سابقه سینمای ایران است که در سال ۱۳۷۱ با همراهی چند نفر دیگر انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را تاسیس کرده است. او با سابقه بیش از ۱۲ سال روزنامه‌نگاری، در سال ۱۳۷۸ رئیس گروه مطالعه و تدوین پیش نویس قانون سینمای ایران می شود؛ اما این همه سابقه او نیست. فرید در کارنامه هنری خود تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی ۶ فیلم و تدوین ۲ فیلم سینمایی را دارد و دبیر شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران بوده است. علاوه بر همه اینها، مهرداد فرید در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۱ یکی از داوران بخش سینمای ایران بوده است.


Page Generated in 0/0400 sec