پروفسور رینولد برنهارت، استاد الهیات تطبیقی دانشگاه بازل سوئیس که بههمراه ۲۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه بهمیزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب قم به ایران آمده است، در مراسمی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درباره اهمیت گفتوگوی ادیان در دنیای معاصر گفت: من بار اول است که به ایران میآیم. ایران کشوری اسلامی است و ادیان متفاوتی نیز در آن حضور دارند و این ادیان توانستهاند با حضور خود گفتوگوی ادیان را در زمینههای مختلف استمرار دهند.
پروفسور برنهارت افزود: گفتوگوی ادیان مسیری است که میتواند صلح را برای دنیای امروز ما به ارمغان بیاورد. گفتوگوی ادیان تنها زمینهای است که میتواند درک شناخت و درک متقابل آموزههای پیروان ادیان الهی را برای دنیای امروز ما فراهم آورد و ما را به مواضع مشترک ادیان نزدیک کند.
وی همچنین با اشاره به این نکته که ضرورت گفتوگوی ادیان امروز بیش از گذشته احساس میشود، اظهار داشت: در غرب تصویر نادرستی از اسلام وجود دارد و ما باید تلاش خود را در جهت زدودن از این تصویر نادرست به کار بریم. من هنگامی که به ایران آمدم بیشتر به عمق این تصویر زشت پی بردم، چرا که من بر این باورم که اسلام دین معنویت است و نشانههای معنوی در این دین بسیار زیاد است.
این استاد دانشگاه بازل سوئیس گفت: اسلام بر پایه صلح قرار دارد و ما باید خوانشی مجدد از اسلامی که در غرب ارائه شده به دست بیاوریم. ما باید بهسوی جهان عاری از خشونت و جنگ که بر اثبات حقانیت و صلحطلبی باشد حرکت کنیم.
وی تأکید کرد: آنچه در مرور اجمالی از این دست گفتوگوها به دست میآید نشان از تعداد خواستههای مشترک پیروان ادیان توحیدی دارد که یکی از این خواستهها پایان یافتن خشونت، استقرار صلح و ثبات در جهان است.
پروفسور برنهارت افزود: من به دانشجویانم و همینطور دانشجویان ایرانی توصیه میکنم که بر مواضع مشترک ادیان ابراهیمی تأکید کنند و در راه حقیقتجویی حرکت کنند. من در ایران بر پایه گفتوگوهایی که انجام دادم متوجه شدم که نتیجه اسلام، خشونت نیست و این صدایی است که باید در غرب هم شنیده شود. مشکل رسانهها در غرب این است که صدای حقیقی اسلام را منتقل نمیکنند.
وی معنویت را برای جهان امروز بسیار مهم توصیف کرد و گفت: جهان امروز با چالشهای خطرناک و بزرگی روبهرو است و باید با دقت فراوان و با تفکر جدی بر چالشهای جهان امروز برتری یابیم.
استاد دانشگاه بازل تأکید کرد : صحبت از معنویت بدون در نظر گرفتن معنای ذاتی دین، مبهم خواهد بود. دین باید پشتوانه معنویت باشد و معنویت نیز از ایمان برخاسته است.