به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،لاریجانی در پاسخ به نماینده قزوین: معلمان بازنشسته نگران پاداش پایان خدمتشان نباشندبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی نوبت بعد از ظهر امروز (یکشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر داوود محمدی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز درباره پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش، گفت: امروز در برخی اظهارات عنوان شد که ردیف اعتباری پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش حذف شده است که اینطور نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معلمان عزیز باید مطلع باشند که پیش از این دولت در تبصره چهارم لایحه بودجه این ردیف اعتباری را پیش بینی کرده بود که از اعتبارات صندوق توسعه ملی رقم آن برداشته شود؛ با توجه به اینکه صندوق برای اهداف دیگری ایجاد شده است و این تصمیم مخالف سیاستهای کلی نظام بود در تغییرات ایجاد شده در جداول لایحه بودجه این موضوع در ردیف 53-4046 دیده شد و رقم 3500 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش در نظر گرفته شد.
آقای لاریجانی افزود: لذا نگرانی نباید برای معلمان عزیز در این خصوص ایجاد شود چرا که رقم پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش نیز در لایحه بودجه 97 اضافه شده است.
رقمی از بودجه در اختیار نمایندگان قرار نمیگیرد
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی معتقد است 3000 میلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استانها صرف مسائل کلان و اولویتهای کشور شود.
علی ادیانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه ای خود به استناد ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده 186، دولت مکلف است تا 15 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و در کنار آن دولت در ماده 121 برنامه ششم مکلف شده است تا گزارش سالیانه برنامه ششم را نیز همزمان با تقدیم لوایح به مجلس ارائه کند.
* روحانی گزارش سالیانه از عملکرد دولت در اجرای قانون برنامه ششم در سال نخست ارائه نکرد
نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: روزی که رئیس جمهور درباره لایحه بودجه 97 گزارش می داد دقت کردیم اما گزارش مکفی داده نشد و حتی گزارش مکتوب هم ندادند از این رو خواستاریم تا دستور دهید این گزارش برابر ماده 121 به مجلس ارائه شود.
وی در ادامه با استناد به ماده 148 آیین نامه داخلی مجلس ضمن تشکر از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 اظهار داشت: کمیسیون دو گزارش در اختیار ما قرار داد که یکی جایگزین اولی بوده و به تاریخ 28 دی ماه است یعنی همان تاریخ مربوط به زمان ارائه گزارش اول ذکر شده که خلاف آیین نامه بوده و باید طبق آیین نامه بعد از تغییرات نیز 10 روز به نمایندگان وقت داده شود تا پیشنهادهای خود را ارائه کنند چرا که لایحه در جایگزین تغییراتی کرد.
* 10 روز فرصت به نمایندگان برای ارائه پیشنهادها بعد از تغییرات لایحه داده شود
ادیانی ادامه داد: همچنین تاریخ چاپ جداول و ردیف ها که به تاریخ 6 بهمن است که برای آن نیز باید 10 روز فرصت به نمایندگان داده می شد که حق آنها بود تا بتوانند روی لایحه کار کنند چرا که در این جداول اصلاحات بلاوجهی انجام شده است و مطالبی دارد که باید بررسی شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: از سوی دیگر طبق قانون، اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نباید اعتبارات و ردیف هایی برای حوزه انتخابیه خود بگنجانند که رعایت این موضوع باید بررسی شود و مرکز پژوهش ها باید علت این تغییر محسوس در جداول را گزارش دهد.
* 3000 میلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استان صرف اولویتهای کلان کشور شود
وی در ادامه با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که مربوط به رعایت شأن و اقتدار مجلس است، عنوان کرد: در لایحه بودجه، 3000 میلیارد تومان در اختیار مجامع نمایندگان استان ها قرار داده اند که اجرای این موضوع همان کاری را با این مجلس خواهد کرد که ماده 180 با مجلس نهم کرد و اعتبارات تخصیص نیافت.
ادیانی همچنین تصریح کرد: مردم سوال خواهند کرد اعتباری که در اختیار نمایندگان است چگونه اختصاص می یابد و مانند گوشت لخمی است که هر تکه از آن برای استانی در نظر گرفته شده است و مشخص نیست صرف چه می شود، برای مثال از این میزان 8 میلیارد تومان برای مازندران گذاشته اند.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید شأن مجلس حفظ شود، خاطرنشان کرد: لازم است تصمیم دیگری برای 3000 میلیارد تومان گرفته شود برای مثال اولویت های کلان کشور همچون احداث خط آهن یا مسأله آب با این پول حل شود تا نمایندگان بعدها برای استفاده آن در مظان اتهام قرار نگیرند.
لاریجانی: رقمی از بودجه در اختیار نمایندگان قرار نمیگیرد/ صرفا امکان توصیه به دولت وجود دارد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکرهای این نماینده تأکید کرد: 3000 میلیارد تومان یاد شده در اختیار نمایندگان قرار نخواهد گرفت و در دست دولت است و نمایندگان صرفا می توانند برای پروژه های مناطق خود در آن سقف، از آن محل توصیه کنند لذا رقمی در اختیار نماینده قرار نمی گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسأله ای که گفته شد این مبلغ برای چند کار کلان در کشور اختصاص یابد می توانید رایزنی کنید و با نمایندگان هنگام بررسی جزئیات لایحه بودجه پیشنهاد دهید که شاید حل چند کار مهم در کشور بهتر از حل مسائل ریز در حوزه انتخابیه ها باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه جایگزین یک لایحه به دلیل برخی تغییرات مختصر در اختیار نمایندگان قرار گرفت، یادآور شد: از آنجا که تأمین برخی منابع از صندوق توسعه ملی زمان بر شد، ناچار به چاپ جایگزین شدیم لذا نمایندگان می توانند باز هم پیشنهادهای جدید خود را ارائه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: به اداره قوانین گفته ایم برای تأخیر در ارائه ردیف ها و جداول، فرصتی به نمایندگان بدهند تا بتوانند پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند.
لاریجانی در پاسخ به اخطار کواکبیان: شأن سیاست های کلی قانون اساسی مربوط به رهبری است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شأن سیاست های کلی طبق قانون اساسی مربوط به رهبری، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همچنین در این راستا ایشان سیاستها را ابلاغ کردند.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی بعدازظهر امروز( یکشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود، گفت: آقای رئیس من اصل 110 قانون اساسی و ماده 148 آیین نامه را در راستای یک اخطار مطرح می کنم اما قبل از مطرح کردن این اخطار، تذکری دارم به استاندار و شهردار تهران برای غافلگیری در زمینه بارش برف و سرما به ویژه در کوچههای فرعی زیرا برق بسیاری مناطق در این حوزه انتخابیه قطع شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: من کاری به مشکلات بودجه و به شرکتهای دولتی که نظارت نمی شوند و اوارق مشارکت ممکن است که حاصل نشود و جداول، ردیفها و اعضای هیأت علمی که افزایش صفر درصدی ندارند، ندارم و نمی خواهم در مورد این مسائل صحبت کنم بلکه یک سوال اساسی از حضرت عالی دارم.
وی ادامه داد: به عنوان رئیس مجلس از شما درباره بند (و) تبصره 4 بودجه سوال دارم و این در حالی است که بنده در این خصوص نیز به شما قبلا تذکر دادم و رئیس جمهور زمان تقدیم لایحه فرمودند که این بودجه شفاف و عملکردی است.
کواکبیان افزود : بنده عرض می کنم ما 32 درصد درآمد های نفت را به صندوق توسعه ملی می بریم و سپس می آییم، می گوییم به اذن مقام معظم رهبری قصد داریم برداشت بکنیم بنابراین چه دلیلی دارد اگر واقعا باید به اذن مقام معظم رهبری حاصل شود ایشان با تشخیصی که دارند، به طور حتم ضرورت ها را بهتر از ما تشخیص می دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما نمی دانیم چرا برای واکسن سینه پهلو و صداوسیما مبالغی را در نظر می گیرند اما برای دیپلماسی و بازنشستگان کشوری و لشکری این مبالغ را اختصاص نمی دهیم بنابراین اگر قرار است از صندوق برداشته شود، ربطی به بودجه ندارد.
آقای لار یجانی در پاسخ به اخطار کوابیان، گفت: همانطور که خودتان استدلال کردید، شأن سیاست های کلی طبق قانون اساسی مربوط به رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همچنین در این راستا ایشان سیاست ها را ابلاغ کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درباره صندوق ایشان گفتند 30 درصد باید از منابع نفت و گاز به صندوق برود و این صندوق نیز موضوع عجیب و غریبی نیست و پشتوانه ای است برای تولید کشور که اشتغال ایجاد می کند و تا بخش خصوصی از این منابع استفاده نکند و فربه نشود، اشتغال ایجاد نمی شود بنابراین، این فکر اساسا درست است.
وی ادامه داد: منتها دولت در این تبصره، یک جدولی را نوشته اند که از صندوق دریافت کنند و برای بودجه عمرانی، جاری و هم مواردی که برخی را شما برشمردید بنابراین دولت باید سیاست کلی را تغییر می داد و این شأن دولت نبود که سیاست کلی را تغییر بدهد و اگر شما اینجا اخطار می دادید، بنده می پذیرفتم و باید این موضوع را حذف می کردیم زیرا خلاف سیاست های کلی بود.
آقای لاریجانی افزود: لاجرم می بایست مقام معظم رهبری برای سیاست های کلی امسال تبصره ای تعیین می کردند و مواردی را در این زمینه تا ایشان تایید کردند و مواردی را نیز قبول نکردند و گفتند این جزو مواردی است که الزامی ندارد و باید سیاست کلی در سر جای خودش باشد و مواردی که اضطراری است، من فقط برای سال 97 موارد مختصر را می پذیرم بنابراین سیاست های کلی را نیز با خود ایشان تغییر دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کاملا این موضوع مطابق با قانون اساسی انجام شده و این کمکی بوده است که باید خود ایشان سیاست را تغییر می دادند و ما نمی توانستیم تغییر دهیم و دست ما بسته بود و الان دست ما باز شد و برای مواردی که ضرورت دارد و اگر نخواهیم از این استفاده کنیم، جایی ندارد که دولت استفاده کند بنابراین، این موضوع مشکل قانون اساسی ندارد و شما مخالف هستید بحث دیگری است می توانید در زمان بموقع در این زمینه صحبت کنید.
محجوب در تذکر شفاهی: مجلس نباید شرایطی برای فضاسازی غیرعادی در مورد گزارش دیوان محاسبات ایجاد کند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از فضاسازی برخی در مورد نحوه ارائه گزارش دیوان محاسبات به مجلس و بیان اعتراض دولتمردان از طریق رسانه ملی انتقاد کرد.
علیرضا محجوب در نشست علنی بعدازظهر امروز( یکشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با استناد به مواد 52 تا 55 آیین نامه داخلی خطاب به رئیس مجلس گفت: در آنچه تاکنون در این جلسه بدان اشاره شد جای اصول مختلف قانون اساسی خالی است و ما شاهد نادیده گرفتن بعضی از اصول هستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیوان محاسبات در مورد ارائه گزارش از روند بودجهنویسی اقدام در خور تحسینی انجام داده است، ادامه داد: اگر مسئولان دولتی در این مورد معترض بودهاند و اعتراض خود را نیز از طریق رسانه ملی اعلام کردهاند باید بدانند که این یک گزارش مرسوم حسابرسی است، ضمن اینکه این اشکال زمانی جای بررسی داشت که آنها در مجلس حضور می یافتند و بحث میکردند.
محجوب تصریح کرد: هماکنون شاهد روندی هستیم که در طی آن دولت ادعا میکند که بودجه را عملیاتی مینویسد در حالی که متن بودجه بیانگر متضرر شدن تعدادی از سازمانها از جمله سازمان تامین اجتماعی است.
وی با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی خطاب به رئیس مجلس اظهار کرد: انتظار میرود در جلسهای که مخصوص بررسی بودجه است، فضاسازی غیرعادی در مورد گزارش دیوان محاسبات صورت نگیرد.
محجوب یادآور شد: ما باید مرتب هم به دولت و هم به مجلس تذکر دهیم قرار نیست در سال 96 گزارش تفریغ بخوانیم بعد در سال 95 در مورد آن بحث کنیم بنابراین اگر فردی حرفی می زند باید شما موضع روشن بگیرید.
لاریجانی در پاسخ به تذکر آییننامهای محجوب: دیوان محاسبات قانونی عمل کرده است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در این مورد مطلب روشن است و دیوان محاسبات مطابق با آیین نامه موظف است که متن بودجه را در مجلس ارائه کند بعد متن برای بررسی به کمیسیون ها برود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیوان محاسبات اقدام قانونی انجام داده و مسئول این کار نیز هست و اینکه دولت انتظار دارد با آنها مشورت شود بحث ثانوی است.
وی تاکید کرد: دیوان محاسبات حسابها را بررسی می کند بنابراین یک مرجع قانونی برای رسیدگی است و گزارش آن هم مطابق آیین نامه ارائه شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما آیین نامه را که در سال 91 تغییر دادیم گفتیم دیوان محاسبات باید در این مورد به مجلس گزارش بدهد، بعد متن به کمیسیون ها ارجاع داده شود، بنابراین بر اساس آنچه انجام شده است شبهه ای وجود ندارد و این حق دیوان محاسبات است.