پایگاه خبری نامه نیوز
کد خبر: 42582
گزارش روز پنجم معرفی فیلم‌های جشنواره در «دوقدم تا سیمرغ»
پنجمین روز از ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» با معرفی سه فیلم «هایلایت» (اصغر نعیمی)، «اتاق تاریک» (سیدروح‌الله حجازی) و «ماهورا» (حمید زرگرنژاد) برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،اصغر نعیمی نویسنده و کارگردان فیلم«هایلایت» در نشست رسانه ای این فیلم در قالب ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» گفت: «هایلایت» واقعا یکی از مستقل ترین فیلم‌های سینمای ایران است.
نشست معرفی فیلم سینمایی «هایلایت» با حضور اصغر نعیمی کارگردان، ساسان سالور تهیه کننده، آزاده زارعی، پژمان بازغی و الهه حصاری بازیگران این اثر سینمایی ساعت 14 امروز -یکشنبه 8 بهمن- در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نعیمی درباره اسم فیلم بیان کرد: «هایلایت» در این فیلم به معنای پررنگ کردن بخش هایی از واقعیت است. همه ما در روابط خود لایه‌های پنهانی داریم. داستان این فیلم باعث می شود این بخش های مخفی به نحوی پررنگ مقابل دید مخاطب قرار بگیرد.
وی درباره علت رمز آلود کردن قصه اثر افزود: سینما یک رسانه کاملا بصری است و تبدیل قصه به کلمات شاید ذهن تماشاگر را منحرف کند. این مخفی کردن به نوعی ایرانی بازی است(با خنده)!
نعیمی درباره قاب بندی و روایت تصویری این قصه بیان کرد: یکی از چالش های من نحوه روایت این فیلم بدون کلیشه های مرسوم و با استفاده از لحنی مناسب و تاثیرگذار بود. این هدف گذاری کار ما را در همه بخش ها دشوار کرد. دشوارترین وظیفه را بدین ترتیب مسعود سلامی در قاب‌بندی و با کمپوزیسیون های شکیل و نورپردازی چشم نواز و غیرمتظاهرانه خود داشت. زیرا نمی خواستیم تسلط مان را بر فن در اثر به نمایش بگذاریم.
او در پاسخ به این که آیا این فیلم اتفاقی در کارنامه کاری اش خواهد بود یا نه؟ ادامه داد: به این ماجرا فکر نکرده ام. صرفا دوست دارم از  داستان های مورد علاقه ام فیلم بسازم. شاید جذاب ترین نکته قصه «هایلایت» تناقضی است که ما را در زندگی گرفتار می کند و این حرف که تمام ما در لحظه های مختلف زندگی مان امکان‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری داریم.
نعیمی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به کدام بخش ارائه خواهد کرد، توضیح داد: تک تک عوامل این فیلم را دوست دارم و شایسته این سیمرغ می دانم. اما در نهایت این سلیقه هیات داوران است که سیمرغ گرفتن یا نگرفتن را تعیین می‌کند.   
سالور درباره تجربه تهیه‌کنندگی «هایلایت» عنوان کرد: این فیلم از پشت صحنه خوبی برخوردار است. در عین حال که عوامل حرفه‌ای داشت، اعضای تیم کاملا در خدمت قصه بودند. این انرژی خوب در پشت صحنه به فضای فیلم نیز انتقال پیدا می کرد. یکی از نقاط قوت هایلایت ساده بودن آن است. از نظر دکوپاژ، قصه گویی و... ساده است و اتفاقات عجیب و غریبی در داستان رخ نمی دهد. «هایلایت» برعکس قصه‌هایی که تاکنون مرتبط با سوژه فیلم دیده ایم، خط کشی نمی کند و خط فکری خاصی را به مخاطب تحمیل نمی کند. به نظرم از نظر موضوعی شبیه آن را در سینما نداشته‌ایم.
او درباره پیش بینی اش از اکران نیز افزود: به هر حال اکران شرایط خاصی دارد و صرفا عوامل فیلم تعیین کننده و تصمیم گیرنده در این باره نیستند. اما به فروش خوب فیلم خوش بین هستم. زیرا هر فیلمی که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند در صورتی که عدالت نیز در اکران رخ دهد، قطعا دیده خواهد شد. «هایلایت» به واقع یکی از مستقل ترین فیلم های سینمای ایران است.  
پژمان بازغی نیز بیان کرد: «هایلایت» فیلمی تجملاتی نیست که برای جشنواره ساخته شده باشد. این فیلم در عین سادگی بسیار سخت است.
او افزود: بعد از تصادف شخصیت اصلی داستان ساعت ها زمان گذاشتیم که چطور نقش من باورپذیرتر جلوه کند و قضاوتی را ایجاد نکند. خوشحالم که بعد از سال ها رفاقت با اصغر نعیمی و ساسان سالور همکاری کردم و باید از مسعود سلامی عزیز به عنوان فیلمبردار و همه عوامل خوب این اثر یاد کنم. همچنین افتخار داشتم در کنار آقای پاشاپور بازی کنم.
این بازیگر ادامه داد: طی 25 سال فعالیت ام در سینما این چهل و چندمین فیلمی است که بازی کرده ام. امسال نیز در 4 فیلم بازی کرده بودم که تنها یکی از آن ها به بخش مسابقه راه یافت. «هایلایت» فیلم سختی برای من بود و سعی کردیم بیننده با ما همذات پنداری کند. امیدواریم فیلم در هیاهوی جشنواره دیده شود.
زارعی درباره میزان دشواری ایفای نقش خود گفت: از زمان خواندن فیلمنامه می دانستم با نقش سختی رو به رو هستم. زیرا لیلی نماینده قشری از جامعه زنان است که صرفا مختص ایران یا کشوری مشخص نیست. مصداق های این نقش کم نیستند. من این نقش را بسیار دوست داشتم و برای هر پلان آن بسیار فکر می کردم.
او درباره علت دشواری نقش لیلی ادامه داد: قصه این نقش در زندگی من هرگز رخ نداده است و خودم نسبت به آن ترس دارم.

حصاری نیز با بیان این که از حضور در این فیلم خوشحال است، گفت: من نقش نوشین خواهر لیلی را در فیلم بازی می کنم. آقای نعیمی اصرار کردند این نقش را بازی کنم. اما من گفتم که این نقش را زیاد بازی کرده ام و خواستم اتفاق متفاوتی در فیلمنامه برای او بیافتد تا این که به تدریج نوشین به سمت و سویی دوست داشتنی تر برای من حرکت کرد. نوشین خواهری همراه است و در جلسه با کارگردان و تهیه کننده تعلیقی به این نقش اضافه شد که آن را بسیار دوست دارم.
در پایان از پوستر فیلم سینمایی «هایلایت» که توسط ساسان سالور طراحی شده است، رونمایی شد.

* حجازی: تهیه کنندگی فیلم‌های مستقل تجربه خوبی است/«اتاق تاریک» از 128 به 101 دقیقه رسید

سیدروح الله حجازی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان «اتاق تاریک» در ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» گفت: تهیه کنندگی و کارگردانی همزمان فیلم دارای نقاط قوت و ضعف توامان است اما تهیه کنندگی فیلم های مستقل تجربه خوبی است.
نشست رسانه ای فیلم سینمایی «اتاق تاریک» با حضور سیدروح الله حجازی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، مروارید کاشیان بازیگر و طراح لباس و امیرحسین شجاعی طراح پوستر این اثر سینمایی عصر امروز- یکشنبه 8 بهمن- در پردیس سینمایی ملت در برنامه «دو قدم تا سیمرغ» برگزار شد.
حجازی درباره فضای مرسوم فیلم های خود بیان کرد: این فیلم در ادامه فیلم های قبلی من است. اما سوژه متفاوتی دارد که برای اولین بار است در سینما مطرح می شود. «اتاق تاریک» فیلم خانوادگی و گرمی است و موضوع به روزی دارد. درباره زن و شوهری با اختلاف سنی و بزرگ تر بودن زن نسبت به مرد و اتفاقی که برای فرزندشان می افتد و زندگی شان را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با اشاره به یکی از سکانس های سخت این اثر افزود: چند سگ در فیلم حضور دارند که در یک سکانس پلان سخت و 20 برداشت را بسیار حیرت انگیز ایفا می کنند و اجرای آن پلان بسیار سخت بود.
حجازی در پاسخ به این که کار با کودکان چقدر سخت است، عنوان کرد: در تله فیلم‌ها و فیلم‌هایم با کودکان زیادی کار کرده‌ام و به هر حال کار سختی است.
حجازی درباره تهیه کنندگی همزمان فیلم نیز توضیح داد: تهیه کنندگی «مرگ ماهی» تجربه خیلی خوبی برای من بود. این امر هم نقاط قوتی دارد و هم نقاط ضعفی. به نظرم تهیه کنندگی فیلم های مستقل برای کارگردانانی که آن را می سازند، تجربه خوبی است.
او خاطرنشان کرد: سعی کردم «اتاق تاریک» تجربه جدیدی باشد. اما موضوعات فیلم هایم اساسا حاشیه را در ذات خود دارد. البته به نظرم «اتاق تاریک» در اکران مساله ساز نخواهد بود. اگرچه به «مرگ ماهی» در جشنواره فیلم فجر توجهی نشد و در زمان اکران بدشانسی زیادی آوردم و کم لطفی هم به فیلم شد. امیدوارم اکران همزمان با عید، جام جهانی و ماه رمضان درباره «اتاق تاریک» تکرار نشود.
کارگردان «مرگ ماهی» با اشاره به کوتاه شدن فیلم «اتاق تاریک» بیان کرد: فیلم بر اساس بازخودهایی که گرفتم در ابتدا 8 دقیقه و بعد 20 دقیقه کوتاه شد و به 101 دقیقه رسید. احساس می کردم وجود بعضی سکانس ها ممکن است روند فیلم را کند، کند و سکانس های حذفی جزو سکانس هایی بود که نبودش لطمه ای به فیلم نزد.
حجازی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه کسی اهدا خواهد کرد، گفت: سیمرغ آرای مردمی و بهترین فیلم را ترجیح می‌دهم.  
کاشیان بازیگر و طراح لباس «اتاق تاریک» نیز درباره نقش خود در این فیلم توضیح داد: من یکی از نقش های مکمل فیلم را ایفا می کنم. از آقای حجازی برای اعتمادی که به من داشتند تشکر می کنم و باید بگویم این نقش از خودم خیلی متفاوت است.
او درباره ویژگی های طراحی لباس «اتاق تاریک» ادامه داد: این مبحث در سینما بسیار گسترده و پیچیده است. در این فیلم سخت تر هم بود. زیرا خودم بازی هم می کردم و شاید برای طراحی لباس پروژه سه روز مانده به کلید خوردن فیلم نخوابیدم. امیدوارم توانسته باشم این مسئولیت را به خوبی ایفا کرده باشم.
شجاعی عکاس و طراح پوستر «اتاق تاریک» با اشاره به سایر پروژه هایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: در سی و ششمین دوره جشنواره طراحی پوستر فیلم های  «شعله ور»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «عرق سرد» و «اتاق تاریک» را برعهده دارم.
وی درباره معیارهایش در طراحی پوستر افزود: سعی می کنم در پوستر تا جایی که امکان دارد، چکیده ای از فیلم را قرار دهم.

*تقدیم «ماهورا» به مردمی که گرد و غبار را به جای نفس به ریه‌های خود می‌کشند

حمید زرگرنژاد نویسنده و کارگردان «ماهورا» در نشست رسانه ای ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» این فیلم را به مردم اهواز که شرایط سخت گرد و غبار را تحمل می کنند، تقدیم کرد.
نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ماهورا» با حضور حمید زرگرنژاد کارگردان، علیرضا جلالی تهیه کننده، ستار اورکی آهنگساز، کامران تفتی، بهاره کیان افشار و محسن افشانی بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه زرگرنژاد نویسنده و کارگردان اثر گفت: باید از مرحوم حمید آخوندی که بابت سرمایه گذاری این فیلم زحمت زیادی کشیدند، یاد کنم. بر سینما سرمایه گذاری کردن ریسک بزرگی است. اما ماهورا به هیچ عنوان رنگ و بوی حکومتی ندارد و مردم ما دولتی یا غیردولتی بودن فیلم را تشخیص می دهند. مردمی که بدون آن که کسی بر آنها تحمیل کند، از مرز و بوم خود دفاع می کنند
او ادامه داد: فیلمبرداری در هور بسیار دشوار است. ما زیر و روی آب فیلمبرداری داشتیم. آقای غفوری فیلمبرداری اسکوپ کار کردند. رنگ‌ها و ترکیب بندی متفاوتی نسبت به فیلم های این ژانر در «ماهورا» انجام شده است. به نظرم بعد از این فیلم محیط زیست باید برای زنده نگه داشتن هور تصمیم جدی بگیرد.  
این کارگردان و نویسنده در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه کسی اهدا خواهد کرد، بیان کرد: همه عوامل و بازیگران برای این فیلم بسیار زحمت کشیدند. حتی در خلوت خودم به این که سیمرغ را چه کسی باید بگیرد، فکر نکرده‌ام.  
جلالی تهیه کننده فیلم نیز گفت: ما برای این فیلم یک روستا را ساختیم و فیلمبرداری اثر بسیار کار سختی بود. بازیگران زحمت زیادی برای «ماهورا» در شرایط بد آب و هوایی داشتند و من این فیلم را تقدیم می کنم به کسانی که در اهواز شرایط سخت گرد و غبار را تحمل می کنند. همچنین از ستار اورکی خواستم به عنوان آخرین کار زنده یاد حمید آخوندی همه انرژی اش را بر موسیقی اثر بگذارد.
او افزود: افتخار می کنم حمید زرگرنژاد را به عنوان یک کارگردان جوان به سینما معرفی می کنم. ساختن 100 مستند کار سختی است و او انجام داده و ما رگه‌های مستندسازی را در فیلم «ماهورا» هم می‌بینیم.
تفتی بازیگر «ماهوار» نیز با اشاره به این که «دو قدم تا سیمرغ» برنامه‌ای است که به هنرمندان احترام می گذارد، درباره «ماهورا» توضیح داد: ماهورا فیلمی فراتر از بحث دولتی و سفارشی بودن است. عوامل حرفه ای سینما در آن حضور دارند و تعریف سینماست و قد و قواره آن را دارد.
او درباره نقش خود بیان کرد: من نقش یک عرب را در لباس و کسوت خاص این قوم بازی می کنم. در واقع این قوم در ماهورا جزئی تر دیده می شود. این تنها فیلمی در میان کارهای من است که دو ماه و نیم زمان صرف تمرین آن شده است. هر آنچه در فیلم می بینیم ما به ازای بیرونی دارد. «ماهورا» اصلا یک فیلم سفارشی نیست بلکه عاشقانه است.
بازیگر نقش جلال با اشاره به تفاوت نقش خود توضیح داد: تک تک نقش ها این ویژگی را دارند. ارزش ماهورا بسیار بالاتر است و یک آبرنگ یکدست و زیبا را در این اثر می بینیم. فیلم خیلی ارزشمندتر از سیمرغ هایی است که در جشنواره ها داده می شود. من تلاش کردم خوب باشم و به دلیل این که بازیگر برون گرایی هستم، حمید زرگرنژاد انرژی زیادی گذاشت تا اضافه های بازی من را بگیرد.  
اورکی آهنگساز «ماهورا» نیز عنوان کرد: بیش از یکسال زمان صرف این فیلم کرده ام. آرزو داشته ام یک فیلم را با تجربیات چند ساله خود کار کنم. به نظرم در «ماهورا» با فیلم انسانی و شریفی رو به رو هستیم و روایت بسیار درستی را در اثر می بینیم.
او در پاسخ به این که آیا موسیقی فیلم به طور مستقل منتشر می شود یا نه، افزود: تلاش می کنیم این اتفاق بیافتد. اما وضعیت بازار موسیقی چندان مطلوب نیست.
محسن افشانی نیز گفت: این فیلم بسیار دوست داشتنی است. من مدت ها بود انگیزه و احساسم را نسبت به جشنواره های داخلی از دست داده بودم و «ماهورا» را کار اول خودم در جشنواره می دانم. البته در «گنهکاران» هم نقش کوتاهی داشته‌ام.
کیان افشار نیز درباره نقش خود گفت: من نقش ماهورا را در این فیلم بازی می کنم. روح بزرگی در میان آدم های این فیلم جاری است و همان روز اول احساس کردم باید به آقای زرگرنژاد کمک کنم حرف های دلی اش را از جنگ بزند.  
او همچنین اعلام کرد یکی از سخت ترین تجربه های کاری اش را از نظر شرایط کاری سپری کرده است.
در پایان این برنامه از پوستر فیلم سینمایی «ماهورا» با طراحی سارا شوقی رونمایی شد.
 

* مردم می توانند خودشان را در آینه «جشن دلتنگی» ببینند/منطق آینه وار «جشن دلتنگی»

 نشست معرفی فیلم «جشن دلتنگی» با حضور پوریا آذربایجانی کارگردان، مونا سرتوه نویسنده، بهنام تشکر و ساغر قناعت بازیگران این اثر سینمایی امشب -یکشنبه 8 بهمن- در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
آذربایجانی با اشاره به چهارمین تجربه فیلمسازی خود درباره قصه «جشن دلتنگی» گفت: «جشن دلتنگی» شرح حال و روز فعلی ماست. رجوع  به احوال خوب گذشته را همیشه دوست داشته و دارم. به نظرم روزهای کنونی به دلیل هجوم ارتباطات مجازی فرصت کمی را برای دیدن همدیگر در اختیارمان قرار می دهد.  او  افزود: آدم‌ها با منطق آینه واری خودشان را در این فیلم ببینند. جشن به معنای دورهمی در فضای مجازی و دلتنگی به معنای تنهاتر و تنهاتر شدن مان در آینده است.
آذربایجانی همچنین درباره 4 اپیزود فیلم ادامه داد: یکی از روایت ها محسن کیایی و بهنام تشکر، دیگری پانته آ پناهی ها و دخترش در فیلم، بعدی بابک حمیدیان و مینا ساداتی و روایت چهارم، روایت ساغر قناعت است که به تنهایی آن را می گرداند. این روایت ها به طور موازی و متقاطع پیش می روند و مخاطب با همه همراه می شود.
او خاطر نشان کرد: این فیلم فارغ از شعار دادن، زیاده گویی و جهت گیری، در منطق روایی اش، پیش گویی نیز دارد. اما داستان این رسالت را از ابتدا برای خود در نظر نگرفته است.
این کارگردان با اشاره به این که فیلم او را فیلمسازان مهمی دیده اند، عنوان کرد: خوشحالم 4 فیلمسازی که دوست شان داشته ام، نظرات مثبتی نسبت به فیلم داشته اند. اگرچه نظرات آن ها متفاوت بود، اما نظرات خوبی را در مجموع دریافت کرده ام و فیلم از نظر هیات انتخاب از میان 7 رای، 6 رای مثبت به خود اختصاص داده است. او  با اشاره به ملاک هایش در انتخاب بازیگران بیان کرد: بازی ساغر قناعت را در فیلم «مالاریا» دوست داشتم و همان زمان از دستیارم خواستم شماره او را پیدا کند و به راحتی به کار دعوت شد و با هم همکاری کردیم. بهنام تشکر نیز بسیار بازیگر توانایی است و به دلایل زیادی تا امروز در سینما آنطور که باید دیده نشده است. یک روز به بازیگرانی که می توانند رضایِ فیلم «جشن دلتنگی» را بازی کنند فکر کردم و به ایشان رسیدم. بعد از سه جلسه گفت و گو لطف کردند و قرارداد بستند. رضا جدا از این که کاراکتر باورپذیری است، ما را با بهنام تشکر متفاوتی رو به رو می کند.   
آذربایجانی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه رشته یا کسی اهدا می کند، عنوان کرد: ما سعی کردیم در این فیلم هیچ بخشی از فیلمبرداری، بازی و... دیده نشود و تماشاگر بگوید چه قصه خوبی داشت! نمی دانم فیلم ما چقدر قابلیت سیمرغ گرفتن دارد. اما من فیلمنامه اثر را خیلی دوست دارم و همین طور فیلمنامه نویس آن را و ترجیح می دهم سیمرغ را مونا که عزیزترین آدم زندگی من است و خوشحالی او خوشحالی من است، دریافت کند. او در پایان گفت: جشن دلتنگی بدون یک ریال کمک دولتی ساخته شده است. به نظرم علی قائم مقامی کار بزرگی کرد و با سرمایه شخصی خود این اثر را ساخت. از او و هر سرمایه گذاری که به سینماگران اعتماد می کنند، تشکر می کنم.  سرتوه نویسنده «جشن دلتنگی» نیز درباره قصه توضیح داد: به نظرم همه آدم های جامعه می توانند خود را در این قصه بیابند. ما 4 خانوده را که ما به ازای بیشتری در جامعه دارند، انتخاب کرده ایم.  
او درباره نگاه فیلم به موضوع فضای مجازی افزود: ما بد یا خوب مطلق به این فضا نگاه نکرده ایم. بلکه فیلم، قضاوت را برعهده تماشاگر می گذارد و موقعیت هایی را نیز برای این دیدن خود در آینه اثر، به بیننده می دهد.
این نویسنده درباره میزان باورپذیری قصه برای غیر ایرانی ها ادامه داد: به نظرم اصلی ترین اشتراک این فیلم برای همه این است که فضای مجازی تنهایی آدم ها را پررنگ تر کرده است. مردم به جای نگاه کردن به هم، درگیر موبایل هستند و این اتفاق، مختص ایران نیست. اینستاگرام توهم بزرگی است که ربطی به یک ملیت و قوم ندارد.
قناعت نیز درباره نقش سارا توضیح داد: سارا بر اساس یک بحران به فضای مجازی پناه می برد و این اپیزود ارتباط آدم ها را در فضای مجازی نشان می دهد.
تشکر نیز با اشاره به تفاوت نقش خود با دیگر نقش هایش تاکنون عنوان کرد: تلاش کرده ام تا تفاوت نقش من در راستای قصه باشد. ویژگی این قصه و نقش من، بحران است. این شخصیت ها که از ما دور نیستند، آدم نوستالژیکی است و قصه های دور و دراز زندگی را دوست دارد. شاید هم بیشتر به واسطه فضای مجازی است که این حس به سراغش آمده است.

وی درباره علت انتخاب نقش رضا افزود: من در ابتدا فیلمنامه جذابی دیدم. همچنین مدتی است تصمیم گرفته ام در سینما و تلویزیون به سمت نقش های جدی بروم. نقشی که چیزی به من اضافه کند. امیدوارم خروجی بازی ام نیز خوب باشد.  
در پایان از پوستر این فیلم که طرحی از حامد عاشق است، رونمایی شد.

اجرای برنامه «دو قدم تا سیمرغ» را منصور ضابطیان برعهده دارد. این نشست ها تا فردا-9 بهمن- به همت فیلم نت ادامه خواهد داشت.


Page Generated in 0/0130 sec