به گزارش شبکه خبری هزاره سوم ، برنامه راز، شامگاه چهارشنبه به مناسبت سالگرد شهید مرتضی آوینی و با حضور ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سینما و تلویزیون برگزار و در این برنامه ˈفیلم سینمایی چ» مورد بررسی قرار گرفت.
کارگردان فیلم سینمایی ˈچˈ با اشاره به اینکه این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، گفت: این فیلم به نوعی سینمای دفاع مقدس را به جلو پرتاپ و جو جدیدی را در این عرصه ایجاد کرد چرا که برای اولین بار به این موضوع در سینما پرداخته شده بود.
وی افزود: 2 سال بر روی فیلمنامه ˈچˈ کار شد تا بتوان واقعیت های دوران انقلاب را به تصویر کشید و سعی شد تا بهره گیری از تخیلات در این فیلم به حداقل برسد.
حاتمی کیا با تاکید بر اینکه بعد از ساخت فیلم ˈچˈ با طیف وسیعی از تماشاگر مواجه شدیم که باید سلیقه آنها به نحوی مورد توجه قرار می گرفت، اظهار کرد: موضوع (سوژه) یک فیلم باید دغدغه فیلمساز باشد در غیر اینصورت به هیچ عنوان خروجی مناسبی بدست نخواهد آمد. در ساخت این فیلم همانند سبدی که بر روی رودخانه نیل انداخته می شود و اتفاقی جدید ظهور می کند ما نیز چنین کاری کردیم که نتیجه خوبی در پی داشت.
کارگردان فیلم سینمایی به رنگ ارغوان با اشاره به اینکه ساخت فیلم نیازمند دانش است، تصریح کرد: محتوای یک فیلمنامه از اهمیت بسزایی برخوردار است و در ساخت یک فیلم باید زمان را در نظر گرفت، چرا که گذر زمان پیام را به درستی به مخاطب منتقل خواهد کرد.
حاتمی کیا در ادامه گفت: در یک فیلم پیام باید به درستی منتقل شود چرا که گاهی یک فیلم تنها جنبه سرگرمی دارد و در مدت زمان کوتاهی ظهور و با مخاطب ارتباط برقرار می کند و گاهی بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود؛ اما برخی از فیلم ها در گذر زمان جای خود را در میان مخاطب باز می کند و ممکن است سالها بعد مردم باز هم به آن رجوع کنند.
این کارگردان دفاع مقدس یادآور شد: فیلم ˈچˈ برایم یک ریسک بود چرا که تاکنون چنین تجربه ای در کارنامه ام نداشتم و با شناخت های متفاوت و تبلیغاتی که از این شهید بزرگوار و به یادماندنی می شد سعی کردم شناخت به این شخصیت را کامل کنم و همین امر سبب ساخت این فیلم شد.
کارگردان سریال خاک سرخ با اشاره به اینکه در فیلم ˈچˈ از شخصیت متفاوتی استفاده شد تا سانسورهای غربی را آشکار سازد، تصریح کرد: انتخاب یک شخصیت بسیار متفاوت آن هم در سرزمین پاوه شروع خوبی بود تا بتوان بعد از 35 سال موج جدیدی را به تصویر کشید و سانسورهایی که کشورهای غربی تاکنون از جنگ ایران داشتند، برملا شود.
حاتمی کیا ادامه داد: یکی از ویژگی های اخلاقی ام در عرصه هنر و فیلمسازی رفتن به سمت موضوعاتی است که برای هیچکس اهمیت ندارد و این مسئله باعث شد تا مبحث پراهمیت جنگ را که کمتر مورد توجه فیلمسازان قرار می گیرد را انتخاب کنم و با انتخاب سوژه ای همچون شهید چمران و بهره گیری از دست نوشته هایش انقلاب و دوران جنگ را به شکلی دیگر تحت الشعاع قرار دهم.
وی با اشاره به اینکه در فیلم ˈچˈ صحنه های متفاوتی به تصویر کشیده شد، اظهار کرد: در این فیلم صحنه بحران اجتماعی و جنگ میان آدم های آرمانی به تصویر کشیده شد و دغدغه بنده نیز همین موضوع بود تا بتوانم با الهام از رویدادهای واقعی دوران جنگ دیالوگ های بهتری ایجاد کنم.
کارگردان فیلم سینمایی آژانس شیشه ای افزود: زمانی که وارد تاریخ می شویم باید بدانیم کدام بخش از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که بیان رویدادهای گذشته برای آینده آن فیلم مهم است تا مخاطب بعد از سالها باز هم سراغ آن برود.
این کارگردان سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه گاهی در ساخت فیلم دفاع مقدس احساس غریبی می کنم، افزود: یک پروسه ای در این مهندسی است که باید تمام حواس جمع شوند تا یک فیلم در جایگاه خوبی قرار گیرد و با مخاطب ارتباط برقرار کند. آیا تمام فیلم های ساخته شده در جشنواره حضور داشته و یا اسکار گرفته اند؟ پس باید به جریان حرکت سینما و فیلمسازی در مسیر دفاع مقدس توجه شود و تمام فیلم های این حوزه مورد تحلیل صاحب نظران قرار گیرد.
وی در ادامه مطلب فوق یادآور شد: تحلیل و اعتنا به عرصه فیلمسازی با سوژه دفاع مقدس از سوی مسئولین، بدون شک آینده بهتری را برای این عرصه ایجاد خواهد کرد.
حاتمی کیا با شاره به سالگرد شهید مرتضی آوینی ضمن ابراز علاقه شدید به این شهید گفت: قلم قوی و با عقبه شهید مرتضی آوینی همواره موجب می شود تا جای خالیش در فیلم ˈچˈ احساس شود چرا که این شهید با داشتن کارنامه پررنگ در دوران جنگ، حرف های زیادی برای گفتن دارد که روایت فتح و مقاله هایش همواره یادش را زنده نگه می دارد.
وی با تاکید بر شخصیت بی نظیر شهید آوینی در فیلمسازی اظهار کرد: آقا مرتضی همانند منشوری است که انوار زیادی از خود ساطع می کرد و ای کاش تمام صاحب نظران، مسئولین، فیلمسازان و ... راحتی کلام و دقت شهید آوینی را داشتند.
به گفته حاتمی کیا، شهید آوینی با این طرز فکر به دنیا نیامده بود بلکه مسیرها و خطاهای بسیاری را طی کرد تا به این جایگاه رسید که اکنون بعد از سالها همچنان نامش در تمام محافل به زبان آورده می شود و قلم بی نظیرش زبانزد است؛ آوینی از جنس آدم است.
کارگردان فیلم ˈچˈ تاکید کرد: نگاه انتخاب گرایانه آوینی از او یک فیلمساز توانمند ساخت طوری که اصلا سینمای داستانی را قبول نداشت و تنها سینمای مستند را آن هم به دلیل دور بودن از هرگونه تخیلی قابل قبول می دانست و سالها در این عرصه فعالیت کرد.
حاتمی کیا افزود: آوینی همانند استادی که غمزه شاگردش را به خود نمی گیرد و دشمن کسی نبود، عمل می کرد. این شخصیت باید به یک الگو در عرصه سینما تبدیل شود تا تمام فیلمسازان به دور از هرگونه دشمن ستیزی آثار یکدیگر را نقد کنند.
کارگردان فیلم از کرخه تا راین در پایان با اشاره به اینکه سوژه نباید به فیلمساز برخورد کند بلکه فیلمساز باید با سوژه برخورد داشته باشد گفت: باید به تمام سوژه ها نگاه زلال داشت تا در نهایت به یک اثر به یادماندنی تبدیل شود. شهید آوینی کوتاه نیامدن را به من آموخت تا با دیدن فانوس های دریایی در سینما گمراه نشوم چرا که فیلمسازی های امروزی تنها به تعارفات می گذرد و هیچ صاحب نظری اجازه نقد از اثری را ندارد و همین امر موجب پسرفت در عرصه فیلمسازی شده است.