پایگاه خبری نامه نیوز
کد خبر: 7010
هواپیمای توریستی در ایران + تصاویر
بدون شک افراد علاقهمند به صنعت هوانوردی در ایران، خاطرهای را با هواپیمای بویینگ 707 دارند، پرندهای قدیمی که طرفداران بسیاری را در سراسر جهان داشت.
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از باشگاه خبرنگاران، معمولا اشیاء و اجسام کلاسیک در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند حتی هواپیماها نیز از این قائده مستثنا نیستند و مدلهای قدیمی هواپیماها در جهان هنوز پرطرفدارند.
یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای قدیمی در دنیا، بویینگ 707 است. بویینگ 707 یک هواپیمای باریک پیکر بود که در سال 1958 اولین پرواز خود را انجام داد و به همین علت از آن به عنوان اولین جت مسافربری یاد میشود که نسل هواپیماها بعد از آن متحول شده است.
بویینگ 707
این هواپیما به چهار موتور توربو جت مجهز است و میتواند در حدود 180 مسافر را جابجا کند. بویینگ 707 به علت بالا بودن آلودگی صوتی و زیست محیطی در سال 1985 برای همیشه از رده خارج شد و تنها برخی نمونههای آن هم با تغییر در موتورها پروازهای تجاری (VIP) و پروازهای باربری را انجام میدهند.
نمای داخلی بویینگ 707
اما دو فروند از این پرنده تا سال 1392 در یکی از خطوط هواپیمایی کشورمان پرواز میکردند و به عنوان شناخته شده ترین جتهای 707 در سراسر دنیا مشهور بودند و نام خود را به عنوان تنها بویینگهای 707 مسافربری دنیا به ثبت رساندند.
بسیاری از علاقهمندان به صنعت هوانوردی از اقصی نقاط جهان برای پرواز با این پرنده به ایران مسافرت میکردند که در بین نام یکی از برترین عکاسان هوانوردی به نام سام چویی (Sam Chui) به چشم میخورد. این عکاس مشهور چندین بار برای پرواز با 707 مسافربری ایرانی به کشورمان سفر کرده است.
عکاس مشهور هواپیمایی در جهان Sam Chui
این عکاس مشهور بارها در سفرهای خود از ایمنی پروازهای خطوط هوایی ایران با توجه به عمر نسبتا بالای ناوگان پروازی اظهار تعجب کرده و اعتراف کرده بود که شرکتهای هواپیمایی در ایران از بهترین خطوط هوایی از نظر امنیت هستند.
اما در پایان به معرفی این دو پرنده که دیگر پرواز مسافری انجام نمیدهند میپردازیم:
-
اولین هواپیما یک فروند بویینگ 707 از سری 300 بود. این پرنده در ژوئن 1976 تحویل ایران شد. در ابتدا سوخت رسان نیروی هوایی بود و با علامت ثبتی EP-SHV به عنوان هواپیمای مسافربری استفاده و در سال 1392 زمینگیر شد.
دومین بویینگ 707 نیز از سری 300 بود که در ماه آگوست 1976 به عنوان هواپیمای سوخت رسان تحویل نیروی هوایی شد. این پرنده با علامت ثبتی EP-SHU به عنوان هواپیمای مسافربری استفاده و در سال 1392 از ناوگان مسافری خارج شد.