به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،، کیانی بختیاری در این همایش ضمن معرفی فعالیتهای سازمان مدیریت صنعتی از جمله فعالیتهای رتبه بندی به موضوع فناوریهای نوظهور و بازارهای نوپدید پرداخت.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، درخصوص تفاوت جامعه 4 و جامعه 5 اظهار داشت:
در جامعه اطلاعات (جامعه 4.0)، توانایی افراد برای یافتن اطلاعات ضروری در انبوهی از اطلاعات محدود است و تحلیل اطلاعات نیز یک بار اضافی بر دوش افراد به حساب میآید.
از سویی دیگر، سن و سطح توانمندی افراد نیز یک عامل محدودکننده در استخراج و استفاده از اطلاعات است در حالی که در جامعه 5 این محدودیت ها وجود ندارد.
جامعه 5.0 به حد بالایی از همگرایی بین فضای سایبر (فضای مجازی) و فضای فیزیکی (فضای واقعی) برخوردار است.
در جامعه اطلاعات (جامعه 4.0)، افراد از طریق اینترنت به خدماتی ابری (پایگاههای داده) دسترسی پیدا کنند و اطلاعات یا دادهها را جستجو، بازیابی و تحلیل کنند.
در جامعه 5.0، حجم انبوهی از اطلاعات از طریق حسگرهای فضای فیزیکی، در فضای سایبر در قالب کلان داده جمعآوری میشود.
در فضای سایبر، کلانداده از طریق هوش مصنوعی تحلیل میشود و نتایج این تحلیل در فضای فیزیکی و به اشکال مختلف بطور مستقیم به انسان بازخورد داده میشود.
در جامعه 5.0، افراد، اشیا و سیستمها در فضای سایبر با هم مرتبط میشوند و نتایج بهینهای که از طریق هوش مصنوعی به دست میآید، به انسانها در فضای فیزیکی بازخورد داده میشود. این فرایند، ارزش جدیدی را برای صنعت و جامعه به ارمغان میآورد که پیش از این ممکن نبود.
کیانی بختیاری در ادامه به سیر تحولات رویکردهای صنعتی و انقلاب صنعتی چهارم- 2011 (آلمان) پرداخت و فناوریها در انقلاب چهارم صنعتی را برشمرد.
وی در خصوص پیش بینی بازار برای اینترنت اشیای صنعتی براساس نتایج پیش بینی "مکنزی" اظهار داشت: بازار 4 تا 11 هزار میلیارد دلاری تا افق 2025 برای اینترنت اشیا پیش بینی شده و یک درصد این بازار سهم ایران است که بازار بالقوه 40 تا 110 میلیارد دلاری برای کشور به وجود می آورد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در بازار کلان دادهها نیز برای یک درصد بازار سهم ایران بالقوه 2 میلیارد دلار درآمد پیش بینی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع علوم داده و بازیابی دقیق اطلاعات و توسعه کسب و کار در شرکتها پرداخت.
کیانی بختیاری در تشریح این مساله که چگونه فناوریهای جدید رفتار مصرف کننده را تغییر میدهند، گفت: داده های عظیم تولید شده توسط دستگاه های مجهز به فناوری اینترنت اشیاء و رصد تعاملات بین آنها پتانسیل فوق العاده ای است برای شناسایی رفتار، عادات، سبک زندگی و علایق مصرف کنندگان؛ در نتیجه اطلاعات استخراج شده از این منابع داده ای عظیم، شرکت ها را قادر به شناسایی رفتار، عادات، سبک زندگی و علایق مصرف کنندگان خواهد کرد.
وی افزود: تجزیه و تحلیل اطلاعات، دانش ذی قیمت شناخت نیازهای مصرف کنندگان در گروه ها، جوامع، با فرهنگ ها و سبک زندگی متفاوت را فراهم نموده است و در نهایت می توان از این دانش علاوه بر تامین دقیق و هدفمند نیازهای مشتریان، در جهت تغییررفتار مصرف کنندگان و خلق نیازهای جدید، ایجاد بازارهای جدید حرکت کرد. ضمن اینکه، تکنولوژی هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل و کشف این روابط پیچیده خواهد بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص ساختار کسب و کار پلتفرمی اظهار داشت: پلتفرمها با تسهیل تراکنشها ارزش ایجاد میکنند، درحالیکه کسبوکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را میکنند، بهبیاندیگر، پلتفرمها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق میکنند.
وی با بیان این نکته که پلتفرمها اقتصاد را تسخیر کردهاند، گفت در سال 2021، برندهای بزرگ دنیا شرکتهای پلتفرمی بودند.
کیانی بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر نمونه شرکت آمازون در خصوص بکارگیری کلان داده در پلتفرمهای دیجیتال توضیحاتی ارائه نمود.
وی درخصوص آینده فناوری تا سال 2040 گفت: اینترنت با سرعت 1 ترا بایت برثانیه امکان پذیر می شود. همچنین تا سال 2030 تولید نسل پنجم تلفن های همراه محقق میشود. همچنین حجم تبادل داده از طریق پروتکل جهانی اینترنت (ترافیک)، بعنوان واسط انتقال داده ها از حدود 100 گیگابایت در روز در سال 1992 به 46 هزار گیگابایت در ثانیه در سال 2017 رسیده و پیش بینی میشود این رقم در سال آینده به 150 هزار گیگابایت در ثانیه برسد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص جامعه 5.0ا ، 2016( ژاپن) گفت: فناوریهای پیشرفته، در راستای منافع اقتصادی، اجتماعی و رفاه شهروندان است.
وی درخصوص تأثیر هوش مصنوعی در تولید ناخالص داخلی جهان اظهار داشت: باتوجه به مطالعات مؤسسه تحقیقاتی pwc تا سال 2030، تولید ناخالص داخلی جهان به واسطه هوش مصنوعی،بیش از 15 هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. در حال حاضر تولید ناخالص داخلی جهان 85 هزار میلیارد دلار است.
کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سودآوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری استوار است.
وی ضمن توضیح ظهور پارادایم حکمرانی هوشمند در کسب و کار، به بیان تجارت الکترونیکی بر پایه موبایل پرداخت و گفت: میزان فروش تجارت الکترونیکی بر پایه موبایل در سال 2021 در جهان نسبت به سال قبل از آن 22.3 درصد رشد داشته است. همچنین این میزان نسبت به مقدار این شاخص در سال 2016 بیش از 3.5 برابر شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: با توجه به آمار رو به رشد 5.22 میلیاردی تعداد کاربران موبایل در سال 2021 و همچنین افزایش میزان زمان استفاده از موبایل، احتمال میزان فروش تجارت الکترونیکی بر پایه موبایل در سالهای آتی افزایشی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: سهم تجارت الکترونیکی بر پایه موبایل نسبت به کل تجارت الکترونیکی در جهان به نسبت سال 2016 حدود 39.1 درصد افزایش داشته است. این میزان در سال 2016 حدود 52.4 درصد بوده و در سال 2021 به 72.9 درصد رسیده است.
کیانی بختیاری افزود: تقریباً از هر چهار دلاری که امروزه برای خریدهای آنلاین خرج می شود، سه دلار از طریق دستگاه تلفن همراه انجام می شود و 79 درصد از کاربران گوشی های هوشمند در 6 ماه گذشته با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود خرید آنلاین انجام داده اند. خرید آنلاین از طریق موبایل از 8% به 15% افزایش یافته است در حالی که در دسکتاپ از 78% به 63% کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: از بین واحدهای تجارت الکترونیکی فعال در ایران، 78 درصد علاوه بر وبسایت از شبکههای اجتماعی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود استفاده میکنند.
34درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وبسایت از پیام رسانها استفاده میکنند.
28 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وبسایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره میبرند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در جمعبندی سخنان خود گفت: حرکت اقتصاد جهانی به سوی توسعه تجارت الکترونیکی و کسب و کار های پلتفرمی و برپایه موبایل است. همچنین، تجارت الکترونیک موجب کاهش چشم گیر هزینه ها، سهولت دسترسی و به بهم رسانی کسب و کارها است. علاوه بر این، توسعه تجارت الکترونیک موجب توسعه اشتغال وسیع برای نیروی کار جوان به واسطه بهره گیری گسترده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات می شود.
وی در پایان با اعلام آمادگی سازمان مدیریت صنعتی برای همکاری در جایزه توسعه کسب و کارهای تلفن همراه با توجه به تجارب و سوابق این سازمان اظهار داشت: آمادگی داریم از طریق آموزشهای کوتاه مدت و دوره های تخصصی و عالی کسب و کار با شرایط ویژه برای برگزیدگان جایزه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای بر پایه تلفن همراه به توسعه مهارت های مدیریتی کمک نماییم.