به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، شاید یکی از بخشهای پرمخاطب و سرگرم کننده برنامههای مختلف تلویزیونی، مسابقات آن باشد که در قالبهای متفاوت از شبکهها پخش میشوند، انتقال هیجان و سرعت عمل شرکت کنندگان و نحوه اجرای مجریان برگزارکننده در کنار دکور و فضای متناسب با موضوع مسابقات و البته سوالاتی که مسابقات را جلو میبرند همگی از جمله عناصری هستند که دست به دست هم با نسبتهای مختلف مواد لازم برای تهیه یک مسابقه تلویزیونی را تشکیل میدهند و کیفیت آن را تعیین میکنند.
متقابلا بینندگان تلویزیونی هم با توجه به این المانها، جذب مسابقات تلویزیونی میشوند تا ضمن سرگرم شدن، شانس خود را محک بزنند. سالهای گذشته بیشتر مسابقات تلویزیونی بهصورتی عملی و حضوری بود اما اخیرا با گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و البته بالا بودن هزینههای مسابقات استودیویی همچنین اشتیاق و نیاز مخاطبان به دیدن مسابقه، سبک وسیاق مسابقات عوض شده است بهطوریکه مسابقات تلفنی و رایانهای در تلویزیون رونق بیشتری گرفته است.
مسابقاتی که با امکاناتی در حد استودیویی با دکور ساده و یک مجری درمقابل شرکت کنندهای که در خانه نشسته و از طریق تلفن با برنامه در ارتباط است اجرا میشود و یا اینکه سوالاتی ارائه میکنند تا بینندگان بهصورت پیامکی جوابها را بفرستند باید گفت نوع جایزه در این مسابقات هم میتواند ببینده تلویزیونی را جذب کند؛ برای همین در میان انبوه مسابقات رنگارنگ تلویزیونی، مسابقهای توفیق بیشتری نزد بینندگان دارد و میتواند بین مخاطبان جا باز کند که صداقت داشته باشد وگرنه بعد از مدتی با ریزش و سلب اعتماد از سوی بینندگان مواجه میشود.
برای مثال چندی پیش در دهه مهدویت، شبکه قرآن مسابقهای پیامکی ترتیب داده بود که ازشبکههای مختلف بههمراه سایت خود شبکه آن را معرفی و تبلیغ میکردند. مسابقه با نام« ایستگاه عهد» بود که هر روز تا نیمه شعبان به 14برنده جایزه سفربه مشهد مقدس تعلق میگرفت. مخاطبین زیادی به نیت سفر مشهد مقدس هر روز درمسابقه شرکت میکردند یکی از دوستان مذهبی که علاقهمند به حضور درچنین فضاهایی است هرچند فرصت کافی برای دنبال کردن چنین مسابقات تلویزیونی راهم ندارد اما چون جایزه سفر به مشهد بود با شور وشوق هر روز از طریق سایت شبکه در مسابقه شرکت میکرد و فردای آن روز از برنده شدن خود مطمئن میشد تا اینکه روز موعود یعنی به نیمه شعبان فرا رسید و باید طبق وعدههای داده شده از میان برندگان مسابقه، قرعهکشی سفر به مشهد انجام میشد.
اما او میگفت روز نیمه شعبان هرچه شبکه قرآن و سایت آن را ورانداز کردم هیچ خبری از این مسابقه و نتایجش نبود گویا بعد از چندین روز وقتی دوباره به سایت شبکه سری زده بود تنها اسامی روزهای اول و دوم قید شده بود و دیگر هیچ اثری از بقیه روزهای مسابقه و نتایج آن نه در شبکه قرآن و نه در سایت گفته شد. جالب اینجاست هنوز نتایج مسابقه «ایستگاه عهد» و برندگان مشهدش معلوم نشده است و برای برندگان در هالهای از ابهام باقی مانده، با شروع ماه مبارک رمضان شبکه قرآن دوباره با همان سبک و سیاق مسابقه دیگری را تبلیغ و معرفی میکند با نام «پردیس» که این بار جوایزش نه مشهد بلکه عتبات عالیات است ودوباره تقریبا با همان شیوه بینندگان را برای شرکت در مسابقه دعوت میکند.
مطمئنا مسابقات تلویزیونی علاوه بر کم خرج بودن و جذب مخاطب همانطور که فی نفسه در طرحهای توجیهی خود ارائه دادهاند بیشتر به قصد آموزش و ترغیب مردم به مطالعه وکتابخوانی طراحی میشود حال اگر بنا به هردلیل این ابزار فرهنگسازی خود دچار بیفرهنگی شود میتواند زندگی یک فرد را تغییر دهد.
نوجوان و یا جوانی که با شور و شوق دانستههای خود را از طریق یک مسابقه به اشتراک میگذارد و بعد درکمال ناباوری برنده شدن خود را در آن مسابقه میبیند به ظرفیت بزرگی تبدیل میشود که با یک بیبرنامگی و بدقولی کوچک و علی الظاهر سطحی، ممکن است مسیر زندگی او بهطور کامل تغییرکند بهخصوص اینکه چنین مسابقات، مسابقاتی قرآنی و مذهبی باشد درشرایط عادی و در یک مسابقه معمولی ممکن است فرد مسئولان سازمان مربوطه را به بیتقوایی متهم کند و دچار بیاعتمادی شود اما درمورد مسابقات مذهبی و قرآنی، با توجه به هجمه بالای شبکههای ماهوارهای نسبت به مسایل دینی، خطر تغییر کلی نگرش مذهبی در فرد بسیار زیاد است.
معصومه طاهری