شبکه خبری هزاره سوم
printlogo


کد خبر: 2672تاریخ: 1392/12/10 10:31
موتور سوارها حتما بخوانند
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: سال گذشته ۴ هزار و ۴۱۶ موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که تعداد قابل توجهی از آنان (۳۴ درصد) در فصل تابستان جان باخته‌اند.

به گزارش هزاره سوم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس آمارهای موجود در این سازمان، بین مرگ موتورسیکلت‌سواران و فصول مختلف سال ارتباط معناداری وجود دارد به این معنا که در فصول گرم با افزایش تلفات در این بخش و در فصول سرد با کاهش این آمار مواجه هستیم.


در سال گذشته هزار و ۵۰۰ موتورسیکلت سوار در فصل تابستان جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آمار تلفات در سال ۱۳۹۱ را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که آمار فوتی‌های موتورسیکلت‌سواران در فصل بهار همین سال هزار و ۱۶۲ نفر (۲۶.۳ درصد)، در فصل پاییز هزار و ۸۸ نفر (۲۴.۶ درصد) و در فصل زمستان ۶۶۶ نفر ( ۱۵.۱ درصد) بوده ‌است.

در سال ۱۳۹۰ نیز شاهد تکرار این روند هستیم، تا آنجا که ۳۵.۵ درصد کل تلفات موتورها در فصل تابستان گزارش شده‌است. در این سال هزار و ۲۳۵ موتورسیکلت سوار ( ۲۵.۶ درصد) در فصل بهار،‌ هزار و ۷۱۲ نفر (۳۵.۵ درصد) در فصل تابستان، ‌هزار و ۲۳۰ نفر (۲۵.۵ درصد) در فصل پاییز و ۶۴۶ نفر ( ۱۳.۴ درصد) در فصل زمستان جان باخته‌اند.

آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال قبل از آن ۸.۴ درصد کاهش یافته و از ۴ هزار و ۸۲۳ نفر در سال ۱۳۹۰ به ۴ هزار و ۴۱۶ نفر در سال گذشته رسیده‌ است.

بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۳۹۲ نیز با وجود آنکه هنوز آمارهای فصل زمستان نهایی نشده است به نظر می‌رسد بیشترین آمار مرگ موتورسیکلت سواران در فصل تابستان ثبت شده‌ باشد.

در سال جاری (تا پایان آذر) ‌هزار و ۳۴ موتورسیکلت سوار در فصل بهار، ‌هزار و ۳۰۳ نفر در فصل تابستان و ۹۴۷ نفر در فصل پاییز جان‌باخته‌اند. در مجموع در نه ماهه امسال ۳ هزار و ۲۸۴ موتورسیکلت سوار در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به طور کلی به توجه به آنچه در آمارهای فصلی این سازمان در مورد مرگ موتورسیکلت‌سواران گزارش شده‌است در فصل زمستان آمار مرگ موتورسیکلت‌سواران کمتر از دیگر فصول سال است که به نظر می رسد عمده دلیل آن استفاده بیشتر این افراد از کلاه ایمنی است.

از آنجا که در فصول گرم سال عمده موتورسیکلت‌سواران از کلاه‌ایمنی استفاده نمی کنند یا کلاه‌های آنان از استاندارد کافی برخوردار نیست،‌ کوچک‌ترین ضربه‌ای به سر در حین تصادف زمینه مرگ آنان را فراهم خواهد کرد.

از سویی دیگر در فصل زمستان علاه بر اینکه کمتر از موتورسیکلت استفاده می شود، راکبان این وسیله نقلیه نیز به دلیل لغزندگی سطح معابر با احتیاط بیشتر تردد می کنند و همین موضوع آمار حوادث این گروه را در زمستان کاهش می دهد.


لینک مطلب: http://h3nn.ir/News/2672.html

Page Generated in 0/0149 sec