شبکه خبری هزاره سوم
printlogo


کد خبر: 2929تاریخ: 1392/12/13 17:18
قیمت یک ثانیه آگهی در تلویزیون
قیمت یک ثانیه آگهی در تلویزیون
درآمد های صدا و سیما از تبلیغ هایی که در تعرفه های پخش آگهی وجود ندارد.

کودکان زیر ۱۰ سال داخل استودیو نشسته اند. خوشحال و خندان به شعر هایی که مجید قناد و چند مرد همراهش در برنامه «جمعه به جمعه» می خوانند، گوش می دهند و آنها را در خواندن شعرها همراهی می کنند. شعرهایی که در اصل تبلیغی برای محصولات «نادی» است. شعرهایی با قافیه که در ذهن هر کودکی خواهد نشست.

در ذهن نشستنی که بیشتر از اینکه قرار باشد کودک را در برنامه ای مناسب در سن و سالش قرار دهد، آن را به یک وسیله برای پخش آگهی تبدیل کرده است. آگهی که برخلاف دیگر آگهی های پخش شده از صدا و سیما تعرفه ای برایش تعریف نشده است. حتی در لیست تعرفه پخش آگهی صدا و سیما هم بند و سطری به عنوان تبلیغ داخل و حین پخش برنامه دیده نمی شود.

از دو هزار تومان شروع می شود تا ۱۶ میلیون تومان می رسد، هزینه پخش هر یک ثانیه تبلیغ در آنتن صدا و سیما. هزینه هایی که در جدول ها و طبقه های مختلف در ساعات مختلف شبانه روز، برنامه ها و مدل های مختلف آورده شده است. مدل هایی که شامل انواع گزارش آگهی یا همان رپورتاژ، حک آرم، دعوت به تماشا، زیرنویس، بین برنامه و بعد از برنامه می شود. البته باید پخش آگهی در حین پخش برنامه هم به این موارد اضافه کرد که تعدادش در صدا و سیما ملی هم کم نیست؛ چرا که از برنامه های کودک مثل «جمعه به جمعه» و «عموپورنگ» گرفته تا برنامه آشپزی «سامان گلریز» و سریال های مختلف دیگر به راحتی دیده می شود.

به هر حال، هر برنامه در رادیو و تلویزیون دارای یک «طبقه» است که هزینه تبلیغات هم با توجه به همین طبقه در هر برنامه مشخص می شود. هزینه پیام های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماه های سال، مشخص می شود که در جدول تعرفه های پخش آگهی صدا و سیما وجود دارد.

هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، از دو هزارتومان شروع می شود و در طبقه ۳۵ که بالاترین طبقه آگهی است به یک میلیون و۸۰ هزار تومان می رسد. با این حال بعضی برنامه ها خارج از این تعرفه هستند و قیمت پخش آگهی در آنها چندین برابر آخرین طبقه می شود و از طرفی هم برای برخی از برنامه های بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، درصدی هم اضافه می شود. به طوری که پخش هر یک ثانیه آگهی در برنامه ای مثل برنامه ورزشی نود، ۱۶‌میلیون‌ و ۲۸۶‌هزار و ۴۰۰‌ تومان است.

قرار دادهای پخش آگهی در صدا و سیما شامل دو نوع قرار داد می شود. در هر دو نوع قراردادی که در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نرخ طبقه آن برنامه، قیمت هر ثانیه حک آرم شرکت ها در یک برنامه ۵۰ درصد نرخ طبقه آن است.

همین طور قیمت دعوت به تماشای برنامه ها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه فرق می کند و بین ۸۰ درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامه می شود. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه و قیمت آگهی های بین برنامه، بین ۵/۱ تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهی بعد از یک برنامه هم بین ۶۰ تا ۸۰ درصد نرخ طبقه هر برنامه هزینه دارد. البته باید در نظر گرفت که قوانینی هم برای مدت آگهی ها وجود دارد؛ مثلامدت آگهی مستقیم (تیزر) در تلویزیون ۱۵ ثانیه و در رادیو ۱۰ ثانیه تعیین می شود و کمتر از آن هم همان ۱۵ ثانیه و ۱۰ ثانیه محاسبه می شود.

در تعرفه های آگهی های صداوسیما به پخش آگهی محصولات داخلی توجه شده است به طوری که برای تبلیغ اجناس خارجی دو برابر هزینه تبلیغ اجناس ساخت داخل منظور شده و آگهی کالاهای تحت لیسانس خارجی یا محصولات ساخت مشترک هم، هزینه ای ۱/۱ برابر هزینه تبلیغ کالاهای داخلی دارند. معمولاشرکت هایی که به میزان بالایی آگهی سفارش می دهند، از قراردادهای تیپ ۲ اداره کل بازرگانی صداوسیما استفاده می کنند که هزینه ها در آن ارزان تر تمام می شود.

البته باز هم در هیچ کدام از طبقه ها و قرار دادهای صدا و سیما، نمونه های پخش آگهی تازه به بازار آمده یا همان در حین برنامه به چشم نمی خورد و مشخص نیست که برای هر یک ثانیه ای که مجید قناد محصولات نادی را در دستش گرفته و برای کودکان شعر می خواند، شرکت «نادی»، چند تومان پرداخت شده است. مبلغی که مسلما برای پرداخت کنندگان این مدل تبلیغ به صرفه است چرا که به طور کامل و همراه با خاطره ای خوب در ذهن کودکان نقش خواهد بست، در حالی که در اروپا به تدریج قوانین منع تبلیغات برای کودکان فراگیر می‌شود. چرا که به عقیده کارشناسان، «کودکان توان درک موضوع تبلیغات را ندارند و تبلیغات‌چی‌ها هم از کودکی و ناپختگی آنها سوءاستفاده می‌کنند». آمارها هم نشان می دهد که ۷۰ درصد کودکان از تبلیغات در نحوه رفتار خوب تاثیر می گیرند. ۶۰ درصد والدین از تمایل کودک به خرید اجناس تبلیغ شده سخن می گویند.

تمام این موارد در حالی است که با یک حساب سرانگشتی در میزان تعرفه های پخش آگهی که خود صدا و سیما عنوان می کند، اگر در بهترین حالت در هر ساعت، ۱۵ دقیقه آگهی پخش کند، با میانگین ۵۰۰ هزار تومان، می توان گفت که این سازمان هر روز، یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و هر سال سه هزار و ۹۴۲ میلیون تومان  تنها از ناحیه پخش آگهی ها در آمد دارد. البته این میزان به غیر از آن تبلیغ های حین برنامه ای است که در تعرفه ها وجود ندارد.

قیمت پایه هر ثانیه طبقات آگهی­ های تلویزیونی در سال ۱۳۹۲

 

طبقه

قیمت هر ثانیه به تومان

۱

۲هزار

۲

۳ هزار و ۵۰۰

۳

۵ هزار

۴

۱۰ هزار

۵

۱۵ هزار

۶

۲۵ هزار

۷

۳۵ هزار

۸

۴۵ هزار

۹

۶۰ هزار

۱۰

۷۵ هزار

۱۱

۹۰ هزار

۱۲

۱۱۰ هزار

۱۳

۱۳۰ هزار

۱۴

۱۵۰ هزار

۱۵

۱۷۵ هزار

۱۶

۲۰۰ هزار

۱۷

۲۲۵ هزار

۱۸

۲۵۵ هزار

۱۹

۲۸۵ هزار

۲۰

۳۱۵ هزار

۲۱

۳۵۰ هزار

۲۲

۳۸۵ هزار

۲۳

۴۲۰ هزار

۲۴

۴۶۰ هزار

۲۵

۵۰۰ هزار

۲۶

۵۴۰ هزار

۲۷

۵۸۵ هزار

۲۸

۶۳۰ هزار

۲۹

۶۷۵ هزار

۳۰

۷۳۵ هزار

۳۱

۷۹۵ هزار

۳۲

۸۵۵ هزار

۳۳

۹۳۰ هزار

۳۴

یک میلیون و ۵ هزار

۳۵

یک میلیون و ۸۰ هزار

درصد افزایش قیمت آگهی نسبت به قیمت پایه هر طبقه در هر ماه سال ۹۲

ماه

درصد افزایش قیمت پایه آگهی

فروردین

۰ درصد

اردیبهشت

۵ درصد

خرداد

۱۰ درصد

تیر

۱۵ درصد

مرداد

۲۵ درصد

شهریور

۲۵ درصد

مهر

۳۰ درصد

آبان

۳۰ درصد

آذر

۳۵ درصد

دی

۴۰ درصد

بهمن

۴۵ درصد

اسفند

۶۰ درصد

محاسبه تعرفه هر ثانیه گرانترین آگهی­ های برنامه­های شبکه ­های سیما در تیر ماه ۹۲

شبکه

برنامه

طبقه در قرارداد تیپ یک

قیمت قرارداد تیپ یک به تومان

طبقه در قرارداد تیپ دو

قیمت قرارداد تیپ دو به تومان

یک

سیمای خانواده

۲۴

۵۲۹ هزار تومان

۱۹

۳۲۷ هزار و ۷۵۰

یک

قبل و بعد از خبر ۱۴

۲۶

۶۲۱ هزار تومان

۲۱

۴۰۲ هزار و ۵۰۰

یک

قبل و بعد از خبر ۱۹

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

یک

قبل و بعد از خبر ۲۱

۳۵ + ۹۰%

۲ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۸۰۰

 

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

یک

مجموعه شبانه

۳۵ + ۲۱۰%

۳ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۲۰۰

۳۵ + ۱۱۰%

۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۲۰۰

یک

سریال کلاه پهلوی

۳۵ + ۲۲۰%

۳ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۴۰۰

۳۵ + ۱۲۰%

۲ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۴۰۰

دو

سینما صبحانه

۲۰

۳۶۲ هزار و ۲۵۰

۱۵

۲۰۱ هزار و ۲۵۰

دو

سینما آفتاب

۲۶

۶۲۱ هزار

۲۱

۴۰۲ هزار و ۵۰۰

دو

کودک عصر

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۹

۳۲۷ هزار و ۷۵۰

دو

برنامه ساعت ۱۹

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

دو

قبل و بعد از خبر ۲۰:۳۰

۳۵ + ۱۴۰%

۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۸۰۰

۳۵ + ۴۰%

یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۸۰۰

دو

قبل سریال شبانه

۳۵ + ۱۱۰%

۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۲۰۰

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۰۰

دو

قبل و بعد از خبر ۲۲:۳۰

۳۵ + ۵۰%

یک میلیون و ۸۶۳ هزار

۳۰

۸۴۵ هزار و ۲۵۰

دو

فیتیله

۳۴

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

۲۹

۷۷۶ هزار و ۲۵۰

سه

سلامت باشید

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۴

۱۷۲ هزار و ۵۰۰

سه

جشنواره سینمایی

۳۴

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

۲۹

۷۷۶ هزار و ۲۵۰

سه

خبر ورزشی ۱۸:۴۵

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

سه

سریال شبانه

۳۵ + ۳۴۰%

۵ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۰۰

۳۵ + ۲۴۰%

۴ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۸۰۰

سه

خبر ۲۲

۳۵ + ۶۰%

یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۰۰

۳۱

۹۱۴ هزار و ۲۵۰

سه

خنده بازار

۳۵ + ۵۰%

یک میلیون و ۸۶۳ هزار

۳۰

۸۴۵ هزار و ۲۵۰

سه

برنامه هفت

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

سه

فوتبال اروپا

۳۵ + ۵۰%

یک میلیون و ۸۶۳ هزار

۳۰

۸۴۵ هزار و ۲۵۰

چهار

سینما سینما ۲۰:۳۰

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۰۰

۲۶

۶۲۱ هزار

چهار

قبل و بعد از خبر علمی و فرهنگی ۱۸

۲۰

۳۶۲ هزار و ۲۵۰

۱۵

۲۰۱ هزار و ۲۵۰

چهار

اخبار انگلیسی ۲۳

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

چهار

سینما چهار ۲۰:۳۰

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۰۰

۲۶

۶۲۱ هزار

پنج

کودک و نوجوان

۲۶

۶۲۱ هزار

۲۱

۴۰۲ هزار و ۵۰۰

پنج

رنگین کمان

۲۶

۶۲۱ هزار

۲۱

۴۰۲ هزار و ۵۰۰

پنج

به خانه برمی­گردیم

۲۹

۷۷۶ هزار و ۲۵۰

۲۴

۵۲۹ هزار

پنج

برنامه ساعت ۲۰

۳۴

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

۲۴

۵۲۹ هزار

پنج

سریال مهرآباد

۳۵ + ۱۸۰%

۳ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۶۰۰

۳۵ + ۸۰%

۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۰۰

پنج

سریال هشدار برای کبری ۱۱

۳۵ + ۱۳۰%

۲ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۶۰۰

۳۵ + ۳۰%

یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۶۰۰

پنج

سریال دوباره زندگی

۳۵ + ۱۳۰%

۲ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۶۰۰

۳۵ + ۳۰%

یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۶۰۰

پنج

اخبار ۲۴

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

خبر

اخبار ۹

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۹

۳۲۷ هزار و ۷۵۰

خبر

قبل و بعد از اخبار ۱۳

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۹

۳۲۷ هزار و ۷۵۰

خبر

اخبار ۱۹

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۰۰

۲۶

۶۲۱ هزار

 


لینک مطلب: http://h3nn.ir/News/2929.html

Page Generated in 0/0218 sec