شبکه خبری هزاره سوم
printlogo


کد خبر: 73728تاریخ: 1400/9/10 18:36
سازمان‌های نوپدید و مسئولیت اجتماعی
سازمان‌های نوپدید و مسئولیت اجتماعی
دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت که با موضوع محوری توسعه و پایداری در عصر تحولات بنیادین در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کیانی بختیاری در سخنرانی خود با موضوع سازمان‌های نوپدید و مسئولیت اجتماعی به تبیین سازمان‌های دوسوتوان پرداخت.
 وی در خصوص دووجهی بودن  سازمان‌ها اظهار داشت: دو وجهی بودن نیازمند سازمان‌هایی است که هم از اکتشاف و هم از بهره‌برداری برای موفقیت استفاده می کنند.
کیانی با بیان ضرورت توسعه فرهنگ دوسوتوانی گفت: دو سوتوانی یک قابیلت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره برداری از فرصت های موجود و کشف فرصت‌های جدید توانمند می‌سازد.
 وی افزود: بهره‌برداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به شمار می‌آیند. یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط است و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید، سازمان را در دست یابی به مزیت رقابتی تشویق می‌کند. بر این اساس سازمان ها برای بقا و موفقیت طولانی مدت، نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند. برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی، به سازمان ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان‌ها پی ببرند.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی دو بال دوسوتوانی را چشم انداز مشترک و تنوع سازمانی خواند. وی دوسوتوانی سازمان‌های توسعه‌ای را در ارتباط با توسعه صنعتی و درآمدزایی و توسعه مناطق کم برخوردار و فعالیت‌های زیست سازگار دانست.
کیانی بختیاری سازمان‌های هیبریدی را گونه‌ای از سازمان‌های دوسوتوان نامید که از یک طرف دارای ماموریت فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی و از طرف دیگر دارای قابلیت کسب و کار و درآمدزایی است.
وی تصریح کرد شکل جدیدی از سازمان پدید آمده است که مزیت رقابتی را تنها بر اساس کیفیت کالاها و خدمات نمی دانند، بلکه مزیت رقابتی آن‌ها توانایی تغییرات فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی است. کارآفرینان سازمان‌های هیبریدی به دنبال ایجاد سازمان‌ها و بازارهای قابل قبول برای پرداختن به مسائل خاص فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی هستند. اصول فکری سازمان‌های هیبریدی بر مبنای خلق ارزش برای زندگی سالم، عدالت محیطی و اجتماعی، پایداری محیط زیست ومحصولات و خدمات با کیفیت برتر است.
کیانی بختیاری با تبیین عوامل کلیدی متمایز کننده سازمان‌های هیبریدی از سازمان‌های سنتی گفت: در سازمان های سنتی اصالت با سودآوری است تا توجه به محیط زیست و جامعه. روابط با تامین کنندگان، مشتریان و کارکنان عمدتا متمرکز بر کارایی و کاهش هزینه است و فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای کالاها و خدمات برای حفظ سود رقابتی است. اما در مقابل و در سازمان‌های هیبریدی؛ اصالت با جامعه و محیط زیست است و کسب و کار در درجه ثانویه است. رابطه با تامین کنندگان، کارکنان و مشتریان مبتنی بر منافع دوجانبه زیست محیطی و اجتماعی و تمرکز بر اثر بخشی است. فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای رقابت در تشکیل اکوسیستم‌هایی مشترک در جهت رفع نیازهای جامعه و محیط زیست است.
وی یادآور شد: نمونه‌های معمول این چنین شرکت هایی موسسات مالی‌ای هستند که برای وام گیرندگان کم درآمد اعتباری قائل می‌شوند. شرکت‌هایی که محصولات تجاری را با سود منصفانه به فروش می‌رسانند. شرکت‌هایی که محصولات مقرون به صرفه را به کشورهای در حال توسعه می فروشند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود، جلوه‌های مسئولیت اجتماعی در سازمان‌های دیجیتالی را شفافیت و پاسخگویی 360 درجه، استفاده کمتر و بهینه‌تر از منابع، ایجاد تجربه‌های کاری بهتر برای کارکنان، تسهیل و تسریع نوآوری‌های اجتماعی و حرکت از CSR  به سوی CSE و کارآفرینی پلتفرمی  و خدمت افزا نامید.
کیانی با تشریح سازمان های دوناتی گفت: نظریه اقتصاد دوناتی در سال 2012 توسط کیت ریورت مطرح شد.
وی افزود:اندیشه‌های اقتصادی قرن بیستمی دیگر پاسخگویی دغدغه‌ها و الزامات قرن بیست‌ویکم نیستند. بحران‌های زیست‌محیطی و اختلاف طبقاتی نشان دادند که نظریه‌های اقتصادی مبتنی بر درآمد خالص ملی دیگر کارآمد نیستند. دونات یعنی یک محیط اقتصادی که در آن، همه افراد در همه جوامع از امکانات زندگی خوب برخوردارند؛ بدون آنکه از سقف زیست‌محیطی تجاوز کنند. در حال حاضر، اقتصادها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جوامع و افراد ثروتمند از امکانات جامعه بیش از حد متوسط بهره می‌برند و از سقف زیست‌محیطی هم تجاوز می‌کنند (بیرون دونات) و جوامع و افراد فقیرتر از امکانات زندگی خوب بی‌بهره‌اند. (محیط حالی داخل دونات).
وی تصریح کرد: در پارادایم قدیمی کسب‌وکار هدف اول و غائی رشد در ابعاد، سهم بازار و درآمد بود؛ به هر قیمتی در پارادایم سازمان‌‌های دوناتی هدف اول حفظ پایداری محیط زیست و عدم تجاوز از سقف زیست‌محیطی و هدف ثانویه کسب درآمد است.  
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: رهبران سازمان‌‌های دوناتی، ملاحظات زیست‌محیطی را در تمامی تصمیمات خود وارد می‌کنند.  سازمان‌های دوناتی سازمان‌هایی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی هستند. در صنعت سنتی، فعالیت صنعتی به معنی «خیر» در رشد اقتصادی و «شر» برای محیط زیست است. در حالی که در سازمان‌های دوناتی، دوگانه خیر اقتصادی و شر اقتصادی از بین می‌رود و یا  دوگانه زدایی اتفاق می افتد. به عبارتی رویکرد خیر اقتصاد و خیر محیط زیست پایدارمی شود.
کیانی بختیاری در ادامه به اقدامات و دستاوردهای سازمان مدیریت صنعتی در زمینه مسئولیت اجتماعی پرداخت که از آن جمله انتشار نشریه مسئولیت شرکتی، آموزش رایگان موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی به 22 شهرداری مناطق گوناگون کلان شهر تهران، راه اندازی دوره های مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکتی، راه اندازی دوره های پرورش مروجان مسئولیت اجتماعی محلات کم برخوردار تهران، تدوین دستورالعمل تهیه گزارش های استاندارد  مسئولیت اجتماعی و پایداری برای شرکت ها و آموزش و توانمندسازی کودکان کار است.
کیانی گفت: مطالعات و گزارشات بررسی رضایت‌مندی مصرف کنندگان خدمات و محصولات برندها در سال های اخیرنشان می ده که 92 درصد از مصرف کنندگان تصویر مثبتی از شرکت هایی دارند که از مسائل فرهنگی اجتماعی و تلاش های محیط زیست پشتیبانی می کنند. 87 درصد مشتریان، محصول شرکت های با فرهنگ مسئولیت اجتماعی را خریداری می کنند، به این دلیل که به دغدغه آنها توجه می کند. 66 درصد از مصرف کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای حمایت از شرکت های هستند که به مسئولیت اجتماعی متعهد هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی د رپایان اظهار داشت: انتظار از کسب و کارهای بزرگ و اثرگذار در اقتصاد کشورآن است که رویکرد های مسئولیت اجتماعی را جزیی از اعتلای برند خود محسوب کنند و در این زمینه بیش از پیش نقش آفرینی نمایند.


لینک مطلب: http://h3nn.ir/News/73728.html

Page Generated in 0/0129 sec