قانونی مصوب شد تا خودروها بدون گذراندن بازرسی فنی دوره ای مخزن CNG، قادر به سوخت گیری نباشند اما این قانون با فروش ۸ تا ۱۰ هزار تومانی برچسب معاینات فنی دور زده می شود.
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، در حالی که طبق استانداردهای جهانی مخازن CNG خودروهای گازسوز به طور مطلوب باید سالی یکبار مورد بازرسی فنی قرار گیرد، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی گازسوز در ایران بیش از ۲.۵ سال است که مخازن CNG آنها مورد بازدید فنی قرار نگرفته و برخی از این خودروها بیش از ۷ یا ۸ سال است بدون حتی یکبار مراجعه به مراکز معاینه فنی در شهرها تردد می کنند.
در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون خودرو در سراسر ایران در جاده ها و شهرهای کشور تردد می کنند که از این تعداد ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گازسوز داریم.
از مجموع ۳.۷ میلیون خودروی گازسوز ایران، حدود ۹۰۰ هزار دستگاه در کارگاههای مجاز از خودروی بنزین سوز به دوگانه سوز تبدیل شده اند، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در کارگاههای غیرمجاز و اصطلاحا زیرپله ای بدون هیچ نظارت فنی تبدیل به خودروی دوگانه سوز شده اند و بقیه به صورت کارخانه ای دوگانه سوز تولید شده اند.
بدون در نظر گرفتن خطر تبدیل خودروی بنزین سوز به دوگانه سوز در واحدهای غیرمجاز، از مجموع ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گازسوز کشور، از زمان مجاز برای بازرسی ادواری مخازن CNG دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو گذشته است.
خودروهای دوگانه سوز چه آنهایی که در کارخانه از ابتدا به صورت دوگانه سوز تولید شده اند و چه آنهایی که بعدا در کارگاهها با نصب مخازن CNG ، گازسوز شده اند، باید هر سال یک بار با بازدید کامل تجهیزات گازسوز برچسب بازدید دوره ای دریافت کرده و از کارکرد درست تجهیزات گازسوز خودروی خود مطمئن شوند.
اردشیر دادرس - رئیس انجمن صنفی صنعت CNG - در گفتوگویی در این خصوص گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو بیش از ۲.۵ سال است که از زمان آخرین بازرسی فنی مخازن CNG آنها می گذرد و برخی از این خودروها در ۸ سال گذشته حتی یکبار هم مخازنشان بازرسی فنی نشده است.
دادرس در پاسخ به اینکه "مگر جایگاههای عرضه سوخت CNG ملزم به چک کردن برچسب معاینه فنی مخزن خودرو پیش از سوخت گیری نیستند؟"، گفت: جایگاهها به وظایف خود عمل می کنند اما این برچسب ها بدون اینکه خودرو معاینه فنی شود، به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان در کنار یا درون جایگاه عرضه سوخت فروخته می شود و هر خودرویی فاقد این برچسب باشد، خریداری می کند.
وی افزود: این موضوع را به نیروی انتظامی و وزارت کشور که مسئولیت بازرسی مخازن CNG را برعهده دارد، اطلاع داده ایم و جایگاهها نمی توانند رأسا اقدام به جلوگیری از فروش این برچسب ها کنند، اینکار وظیفه نیروی انتظامی است و ما آنها را مطلع کرده ایم اما متأسفانه برخوردی نمی کنند.
رئیس انجمن صنفی صنعت CNG تصریح کرد: واقعیت این است که هر روز زن و بچه همه ما، سوار تاکسی هایی می شوند که CNG سوز هستند و هر ۲ یا ۳ ماه انفجارهای مختلفی در جایگاههای سوختگیری در نقاط مختلف کشور داریم.
اگرچه بیشتر انفجارهای مخازن CNG خودروها در هنگام سوختگیری رخ می دهد اما در حالی که هیچ بررسی فنی بر روی مخازن نصب شده به صورت غیرمجاز که بعضا دستکاری شده اند انجام نشده است، انفجار خودرویی در حال تردد نیز بعید نیست.