شناسه خبر: 10829 | منتشر شده در مورخ: 1393/9/13 | ساعت: 10:13 | گروه: صفحه نخست |
آیا رییس دولت یازدهم از افتتاح قبلی این پروژه اطلاع ندارند؟
افتتاح دوباره و عجیب یک پروژه که در دولت دهم مورد بهره برداری قرار گرفته بود! |
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از میدان 72؛ مراسم بهره برداری رسمی از پروژه فراملی خط آهن گرگان ـ اینچه برون در خرداد ماه سال ۹۲ و با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران، علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی، سردار عبادالله عبداللهی رییس قرارگاه خاتم الانبیاء، استاندار گلستان، معاونت بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن، مدیر کل راه آهن شمال و تنی چند از مسوولان کشوری و استانی در محل ایستگاه راه آهن اینچه برون انجام شده بود.
عکس ها مربوط به دو مرحله سرکشی دکتر احمدی نژاد به این پروژه می باشد
علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه مسکن مهر، گفتمان حرکت امام (ره) و قانون اساسی است گفت: در دولت های نهم و دهم در حوزه مسکن و شهرسازی با انجام پروژه های بیشمار مسکن مهر و در حوزه راه نیز با ساخت هزاران کیلومتر راه جاده ای و راه آهن اتفاقات تاثیرگذار در این بخش ها بوده است.
وی افزود: این راه ها شامل؛ دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه، ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۲ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی، ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن و ۱۰هزار کیلومتر راه روستایی و آسفالت است.
سردار عبادالله عبداللهی، رییس قرارگاه خاتم الانبیاء، هم در این مراسم طی سخنانی خاطر نشان کرد: طول این پروژه در مجموع در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود ۹۰۰ کیلومتر است که ۷۰۰ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان ناحیه برکت در استان بالکان به سوی مرز قزاقستان در شمال غربی این کشور قرار دارد و ۱۲۰ کیلومتر در خاک قزاقستان در منطقه اوزن و ۸۰ کیلومتر هم در خاک ایران ناحیه اترک در شمال گرگان واقع شد.
وی افزود: قرارداد اجرایی این خط آهن در اسفند ۹۰ به صورت APC به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و از فروردین سال گذشته نیزعملیات اجرایی آن آغاز شد و درطول مسیر راه آهن گرگان به اینچه برون یک دستگاه پل بزرگ، ۴ تقاطع غیرهمسطح و ۴ ایستگاه اصلی و فرعی قرار دارد.
فولادی معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن نیز در حاشیه این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: با بهره برداری از این خط آهن، اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر به آبهای خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی فراهم شده است.
وی افزود: این خط آهن یکی از مهمترین خطوط ترانزیتی و پروژه های مهر ماندگار کشور بوده که ساخت آن با توافق روسای جمهوری سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران صورت گرفته و برای احداث این خط آهن یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
افتتاح دوباره پروژه دولت دهم توسط رییس دولت یازدهم!
اما در کمال ناباوری روز گذشته اعلام شد این پروژه بزرگ فراملی دوباره توسط دکتر روحانی و سران دو کشور ترکمنستان و قزاقزستان افتتاح خواهد شد!
این در حالیست که پروژه خط آهن اینچه برون در سال ۹۲ با حضور رییس جمهور و وزیر مسکن و شهرسازی وقت و رییس قرارگاه خاتم الانبیا افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته بود و به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت دهم ثبت شده است؛ اما امروز برای بار دوم با عبور قطار حامل حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران از خط آهن اینچهبرون و حرکت به سمت ایستگاه راهآهن «آکیایلا» در ترکمنستان افتتاح شد!
رییس جمهوری در ایستگاه آکیایلا مورد استقبال رسمی قربانقلی بردیمحمداف رییس جمهوری ترکمنستان قرار گرفت. پس از این استقبال روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان راهی محل اصلی برگزاری مراسم افتتاحیه این خط آهن ترانزیتی میشوند.
البته هنوز مشخص نیست که آیا رییس جمهور محترم از افتتاح قبلی این پروژه ی دولت دهم مطلع بوده اند یا خیر اما افتتاح دوباره یک پروژه که به صورت کامل در دولت قبل مورد بهره برداری قرار گرفته است چه معنایی می تواند داشته باشد؟