سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10939 منتشر شده در مورخ: 1393/9/22 ساعت: 13:40 گروه: اقتصادی  
خبر عجیب درباره نرخ گوجه‌فرنگی/ گرانی ۱۰ درصدی قیمت شکر

خبر عجیب درباره نرخ گوجه‌فرنگی/ گرانی ۱۰ درصدی قیمت شکر

در حالی که مصرف‌کنندگان ایرانی با کاهش عرضه گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت آن تا مرز ۸۰۰۰ تومان مواجه شدند، این محصول به قیمت کیلویی ۱۳۰۰ تومان صادر شده است.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، اکنون هم با افزایش عرضه گوجه‌فرنگی قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر به حدود کیلویی ۳۰۰۰ تومان رسیده باز هم بیش از دو برابر گران‌تر از گوجه‌فرنگی صادراتی است.

 بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی هشت ماهه امسال ۲۱۶ هزار تن گوجه فرنگی به ارزش ۷۹ میلیون ۱۰۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش هر کیلوگرم از این محصول به صورت میانگین ۰.۴ دلار برای مشتریان خارجی گرجه فرنگی می‌شود و اگر نرخ متوسط ۳۳۰۰ تومانی را برای هر دلار در سال‌جاری در نظر بگیریم قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی صادراتی به کیلویی ۱۳۲۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که علی‌رغم نوسان همیشگی قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی، قیمت این محصول طی ماه‌ گذشته به مرز کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم رسید.

حالا هم که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دلیل رسیدن محصول استان‌های تولیدکننده گوجه فرنگی مانند بوشهر و هرمزگان به بازار، روند کاهش قیمت آن تا پایان امسال ادامه دارد، باز هم قیمت حدود ۳۰۰۰ هزار تومان در بازار داخلی بیش از دو برابر گران‌تر از نرخ صادراتی آن است.

البته ناگفته نماند که کیفیت گوجه‌فرنگی صادراتی دست‌چین‌ و بسته‌بندی شده بسیار با محصولی که درهم در بازار داخلی فروخته می‌شود، متفاوت است و اگر بخواهیم این معیار را محاسبه کنیم تفاوت قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و خارجی بسیار بیشتر از این خواهد شد.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت شکر

 دولت از ابتدای امسال نرخ خرید شکر از کارخانه‌ها را افزایش نداد و قیمت این محصول همان نرخ مصوب کیلویی ۱۹۰۰ تومان بود اما بالاخره صدای اعتراض صنایع قند و شکر بلند شد و پیشنهاد خود برای افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت شکر را به دولت ارائه دادند که البته دولت با تصویب افزایش ۲۰۰ تومانی آن، ۱۰.۵ درصد به نرخ سابق اضافه کرد. اما از سوی دیگر با در نظر گرفتن مابه‌التفاوت ۲۰۰ تومانی قیمت شکر برای تولیدکنندگان را به کیلویی ۲۳۰۰ تومان افزایش داد.

در واقع شکر در بازار برای مصرف‌کنندگان ۱۰.۵ درصد و برای تولیدکنندگان حدود ۲۱ افزایش یافت تا دولت در راستای سیاست‌های تنظیم بازاری و کنترل تورمی خود حرکت کرده باشد. البته نه‌تنها این قیمت جدید برای تولیدکنندگان به صرفه‌ نیست و از نظر آن‌ها قیمت شکر باید حداقل ۳۰ درصد افزایش می‌یافت، بلکه صنایع قند و شکر از اینکه علیرغم گذشت ۱۸ روز از تصویب هنوز نرخ جدید به آنها ابلاغ نشده و باید مصوبه دولت را از رسانه‌ها بشنوند و بخوانند، انتقاد دارند.

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر می‌گوید اگر دولت شکر را جزو محصولاتی می‌داند که مشمول نرخ‌گذاری است، باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کند؛ به گونه‌ای که به همان اندازه که هزینه‌های تولید برای کارخانه‌های قند و شکر افزایش یافته باید قیمت نهایی را نیز افزایش دهد.

به گفته وی افزایش قیمت چغندرقند، افزایش دستمزد و افزایش بهای سوخت (گاز) در سال جاری بیش از ۸۰ درصد در تعیین قیمت نهایی شکر اثر‌گذار است و براین اساس حداقل باید ۳۰ درصد قیمت این محصول افزایش یابد.

بنابراین دولت پس از برگزاری جلسات متعدد برای بررسی درخواست صنایع و تعیین قیمت جدید شکر، تصمیم گرفت این محصول را دو نرخی مصوب کند؛ به گونه‌ای که قیمت مصوب ستاد هدفمندی یارانه برای خرید هر کیلوگرم شکر درب کارخانه‌ها ۲۱۰۰ تومان تعیین شد. از سوی دیگر با توجه به تعیین قیمت ۲۳۰۰ تومانی، برای یک کیلوگرم شکر توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دولت مصوب کرد تا این ما‌به‌التفاوت را به صنایع پرداخت کند.

چرا که در بند "ه" این مصوبه که به امضای معاون اجرایی رییس جمهور رسیده، آمده است: "کارگروهی با مسوولیت دبیرخانه ستاد و عضویت نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و گمرک تشکیل و نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی تامین و دریافت مابه‌التفاوت قیمت مصوب شکر (۲۱۰۰ ریال) تا بهای تولید داخل بر اساس محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اقدام می‌نمایند."

البته به نظر می‌رسد دولت بخشی از این مبلغ را می‌خواهد از محل دریافت مابه‌التفاوت ۲۱۰ تومانی از واردکنندگان تامین کند و این در حالی است که بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی واردات شکر و برنج از ابتدای نیمه دوم امسال ممنوع شده است چرا که در این ابلاغیه نیز آمده است" با عنایت به مشکلات عدیده‌ بسیاری از کارخانجات چغندرقند به دلیل کوتاه‌بودن فصل برداشت چغندرقند و تولید شکر و تعطیلی کارخانجات در صورت نبودن شکر خام، ثبت سفارش و واردات شکر خام از تاریخ مورد تایید وزیر جهاد کشاورزی و پرداخت مابه‌التفاوت ۲۱۰۰ ریالی برای هر کیلوگرم شکر وارداتی توسط وارد‌کننده عملیاتی خواهد شد. "

اما در این میان دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نسبت به نحوه‌ اعلام قیمت‌های جدید انتقاد داشته و می‌گوید در حالی که به دلیل اعلام نشدن قیمت‌های مصوب جدید بیش از چهار میلیون تن شکر تولید شده درانبارها دپو شده و بیش از دو هفته از مصوبه دولت می‌گذرد چرا هنوز ابلاغیه‌ای برای صنایع قند شکر درباره قیمت جدید شکر نیامده و ما نیز از رسانه باید از این مصوبه مطلع شویم؟

به گفته وی از سویی ستاد تنظیم بازار زمان بسیار زیادی برای تصویب این قیمت جدید و اعلام آن صرف کرده و از سوی دیگر این قیمت چندان مورد رضایت صنایع نیست؛ چرا که بر اساس آنالیز قیمت و هزینه‌های تولید صنایع قند و شکر حداقل قیمت منطقی برای این محصول کیلویی ۲۴۵۰ تومان است.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: جهان
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 22
  • :
  • 59
  • :
  • 22
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2194 sec