سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 11115 منتشر شده در مورخ: 1393/10/10 ساعت: 10:32 گروه: صفحه نخست  
آسمان تیره پایتخت و مخالفت سیاسی با تعطیلی مدارس!

آسمان تیره پایتخت و مخالفت سیاسی با تعطیلی مدارس!

شاخص آلودگی هوای پایتخت روز گذشته برای چندمین روز متوالی در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت، وضعیتی که تنفس در هوای پایتخت را با سختی و دشواری مواجه کرده است. به باور بسیاری از کارشناسان تداوم این شرایط و نداشتن تدبیر درست و اصولی برای مقابله با این وضعیت، پایتخت را در شرایط بحرانی از نظر آلودگی هوا قرار می‌دهد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از جهان نیوز؛

آسمان تیره پایتخت و مخالفت سیاسی با تعطیلی مدارس!

به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت کیفیت هوای تهران در روز سه‌شنبه در شرایط ناسالم قرار گرفت. خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران که در ساعت ۱۱ سه‌شنبه ۹‌دی ماه دریافت شد، شاخص کیفیت هوا ۱۷۸ و آلاینده اصلی ذرات معلق(۲/۵PM) است.

وی یادآورشد: در این شرایط کیفیت هوا ناسالم است و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شهروندان نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. جالب اینجاست که با توجه به همه این تاکیدات و حساسیت‌ها امسال برخلاف سال‌های گذشته از سوی وزارت آموزش و پرورش و کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیمی برای تعطیلی مدارس اتخاذ نشده است و دانش‌آموزان که جزو گروه‌های حساس نیز محسوب می‌شوند، باید با تحمل این شرایط راهی مدرسه شوند.

این در حالی است که ساعاتی پیش از تنظیم این گزارش به‌رغم تاکید بر تداوم آلودگی هوا در روز چهارشنبه(امروز)، معاون نظارت و پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران اعلام کرد که روز چهارشنبه هم خبری از تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نیست!

انتقال ۳۹۲ بیمار قلبی و تنفسی در یک روز

این در حالی است که سخنگوی اورژانس تهران اعلام کرده است که طی ۲۴ساعت گذشته ۲۶۳ بیمار قلبی و ۱۲۹ بیمار تنفسی به بیمارستان منتقل شده‌اند. حسن عباسی با اشاره به هوای آلوده این روزهای شهر تهران در توصیه‌ای به شهروندان گفت: گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی و خانم‌های باردار در صورت امکان در سطح شهر تردد نکنند و سایر افراد نیز از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

از سوی دیگر براساس قانون دولت مکلف است از سلامت جامعه صیانت کرده و برای کاهش آسیب‌رسانی به مردم در هر شرایطی وارد عمل شود. این موضوعی است که برخی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بر آن تاکید داشته و در گفت‌وگو با «وطن امروز» خواستار توجه بیشتر این روزهای دولت به سلامت شهروندان شدند. این تمام ماجرا نیست و نمایندگان مجلس در اظهارات خود به پشت‌پرده واردات بنزین به کشور هم اشاره کرده‌اند و از پر شدن برخی جیب‌ها با طرح واردات بنزین پرده برداشته‌اند!

رفت و آمد در شرایط هشدار و ناسالم

از کنار هم قرار دادن اخبار اعلام وضعیت کیفیت هوای پایتخت که طی روزهای گذشته اعلام شده نوسان کیفیت هوا از شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس تا تعمیم این وضعیت برای همه افراد جامعه یا حتی در مرز هشدار قرار گرفتن آن، همگی گویای یک نکته و آن هم تنگ‌تر شدن مسیر تنفس پایتخت‌نشینان است. جالب اینجاست که با بالا گرفتن معضل آلودگی هوای پایتخت در روزهای گذشته تشکیل کمیته اضطرار به بهانه پیش‌بینی وزش باد و تغییر شرایط جوی هر بار به وقت دیگری موکول شد اما در نهایت این کمیته تشکیل جلسه داد و با ۳ مصوبه درباره تعطیل نشدن مدارس، ممنوعیت فروش آرم روزانه طرح ترافیک و تعطیلی کارخانجات شن و ماسه به پایان رسید اما روز گذشته رنگ قرمز تابلوهای سنجش آلودگی هوا ناکارآمدی این تصمیمات را نمایان کرد.

کم‌توجهی به سلامت دانش‌آموزان

یکی از مصوبات کمیته اضطرار دایر بودن مدارس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه است که برخلاف هشدار نماینده وزارت بهداشت مبنی بر شرایط بد هوای پایتخت و اسیدی شدن هوا به دنبال تجمع آلاینده‌ها صورت گرفت. تصمیمی که به نظر می‌رسد آنطور که باید سلامت دانش‌آموزان را مدنظر قرار نداده و بیشتر بر پایه اصرار دولت برای کم کردن تعطیلی‌ها اتخاذ شده است. در حالی که باید موضوع سلامت شهروندان بیش از هر موضوع دیگری برای دولت از اهمیت برخوردار باشد و نباید مقوله مهمی مانند حفظ جان شهروندان فدای هر دیدگاه و نظریه‌ای شود.

این موضوعی است که عباس قائدرحمت، از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز ضمن تایید آن به«وطن امروز» می‌گوید: توجه به سلامت همه افراد جامعه از جمله کهنسالان و کودکان باید در هر شرایطی از اولویت‌های دولت باشد و شرایطی را فراهم آورد که آسیب‌رسانی به این اقشار در حداقل ممکن قرار گیرد. به باور این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تعطیلی نیز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در شرایط بحرانی به عنوان راهکاری منطقی برای کاهش آلودگی به کار گرفته شود. وی همچنین می‌افزاید: سلامت دانش‌آموزان باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد و دولت می‌تواند با تعطیلی مدارس در شرایط بحرانی هزینه تعطیلی را به جان بخرد تا مانع از ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای دانش‌آموزان شود.

محیط زیست و آسمان تیره پایتخت

تغییرات شاخص کیفیت هوا در تابلوهای سنجش آلودگی که این روزها قصد پایین آمدن از شرایط ناسالم را ندارد موضوع دیگری را نیز علاوه بر معضل آلودگی هوای تهران برای شهروندان تداعی می‌کند. واردات بنزین که بنابر اصرار سازمان محیط زیست صورت گرفت تا برای رفع معضل آلودگی هوای پایتخت راهکاری باشد ماجرای دیگری است که شرایط ناسالم هوای پایتخت از آن پرده برداشت. چراکه براساس ادعای سازمان محیط زیست بنزین پتروشیمی از جمله عوامل آلاینده محسوب می‌شد که با حذف آن باید رنگ آبی در آسمان پایتخت نمایان شود اما با وجود تغییر سوخت خودروها تاثیر چندانی در وضعیت آلودگی هوا به چشم نمی‌خورد. جالب اینجاست که گزارش کمیسیون اصل نود مجلس نیز از کیفیت پایین بنزین وارداتی پرده برداشت و به دنبال آن صدای اعتراض نمایندگان به نحوه عملکرد سازمان محیط زیست بلند شد.

نمایندگان ناراضی از محیط زیست

مهدی عیسی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره عملکرد سازمان محیط زیست در موضوع واردات بنزین به «وطن‌امروز» می‌گوید: ما به عنوان نمایندگان مجلس از این وضعیت ناراضی هستیم چرا که عملکرد ضعیف این سازمان بر تشدید آلودگی هوا موثر است. به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ماجرای واردات بنزین نیز که از سوی سازمان محیط زیست دنبال شد موضوعی است که به نظر می‌رسد پشت پرده‌های فراوانی داشته باشد چرا که با واردات بنزین به کشور جیب برخی افراد پرپول شد. وی با تاکید بر این موضوع که نمایندگان از عملکرد دولت درباره آلودگی هوا انتقاد دارند، یادآور می‌شود: مشکل آلودگی هوای تهران معضلی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد به علاوه تداوم روزهای ناسالم در پایتخت به‌خوبی کیفیت بنزین‌های وارداتی را نیز مشخص کرد.

تکلیف دولت برای مقابله با آلودگی

اما از دیگر موضوعاتی که با آلودگی هوا بیش از پیش مورد توجه شهروندان قرار گرفته است راهکارهای دولت و سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی مباحث زیست محیطی است. این روزها بسیاری از شهروندان منتظرند تا طرح یا برنامه و راهکاری برای تعدیل شرایط بد هوای پایتخت و پیشگیری از تکرار آن بشنوند. عباس قائدرحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره می‌افزاید: موضوع آلودگی هوا با سلامت شهروندان ارتباط مستقیم دارد و از این جهت باید مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

وی با یادآوری این موضوع که دولت تکلیف دارد برای پیشگیری از تهدیدات سلامت در جامعه تلاش کند به «وطن امروز» می‌گوید: دولت مکلف است برای حفظ سلامتی جامعه تلاش کند و بر این اساس رفع خطر آلودگی هوا نیز باید مورد توجه دولت قرار گیرد. به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت باید طوری برنامه‌ریزی کند که کیفیت هوای تهران و سایر کلانشهرها از حد مجاز خارج نشود و با مدیریت این موضوع کار را به جایی برساند که تعداد روزهای ناسالم در طول سال انگشت‌شمار شود. قائدرحمت با اشاره به راهکارهایی که باید مدنظر دولت قرار گیرد، یادآور می‌شود: دولت باید با عمل به تکلیف قانونی خود سهم شهرداری را برای تجهیز و تقویت حمل‌ونقل عمومی پرداخت کند تا با سرمایه‌گذاری در این موضوع از پرداخت هزینه‌های جبران‌ناپذیر بعدی جلوگیری کند. به گفته وی، به‌کارگیری وسایل حمل‌ونقل عمومی استان‌های مجاور در شرایط اضطراری در پایتخت می‌تواند راهکار دیگری باشد که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

سازمان محیط زیست عزم جدی ندارد

اما از سوی دیگر مهدی عیسی‌زاده، از دیگر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی موضوعات زیست محیطی باید با جدیت بیشتری معضل آلودگی هوا را دنبال کند. وی در این باره به «وطن امروز» می‌افزاید: سازمان محیط زیست هم اختیارات قانونی لازم را داراست و هم بودجه و منابع مالی برای این کار در اختیار دارد. بنابراین هیچ‌گونه بهانه‌ای از این سازمان پذیرفته نیست و باید برای کاهش مشکل آلودگی هوا راهکارهای علمی و عملی ارائه دهد. این در حالی است که عباس قائدرحمت نیز با تایید این موضوع بیان داشت: سازمان محیط زیست درباره معضل آلودگی هوا وظایف خاصی دارد که براساس تکالیف قانونی دولت تبیین شده و لازم است رفع این مشکل را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. به باور وی، در این زمان لازم است سازمان محیط زیست از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و سلامت شهروندان را در معرض خطر سیاسی‌کاری قرار ندهد و با تعامل هر چه بیشتر با سایر دستگاه‌ها برای عبور از شرایط آلودگی اقدامی انجام دهد.

اعتراض شورای شهری‌ها به تعطیل نشدن مدارس

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ضمن تذکر به وزیر آموزش و پرورش خواستار توجه بیشتر به سلامت جامعه و مردم شد. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران، اظهار داشت: در کارگروه کاهش آلودگی هوا وزارت بهداشت با توجه به افزایش آلایندگی‌ها و در راستای سلامت دانش‌آموزان پیشنهاد تعطیلی مدارس را داد که متاسفانه آموزش و پرورش این پیشنهاد را قبول نکرد و به این تصمیم آموزش و پرورش اعتراض داریم.

وی تصریح کرد: مبنای توسعه پایدار انسان سالم است و در هر جامعه‌ای نیاز به انسان‌های سالم داریم و اگر در جامعه انسان‌های سالم نباشند انتظار تعالی و رشد جامعه را نباید داشته باشیم. حافظی بیان داشت: در حال حاضر آلودگی هوا تهدید جدی به حساب می‌آید و ما شاهد این افزایش آلایندگی‌ها هستیم. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مسؤول سلامت جامعه است، در کمیته کاهش آلودگی هوا پیشنهادی مطرح شده اما آموزش و پرورش بهانه فصل امتحانات را گرفته و این پیشنهاد پذیرفته نشده است.

حافظی با تذکر به وزیر آموزش و پرورش، یادآور شد: ‌رویه‌ای که آموزش و پرورش در پیش گرفته است قابل قبول نیست و ضمن تذکر به وزیر آموزش و پرورش یادآور می‌شویم که برای سلامت جامعه و مردم ارزش بیشتری قائل شود.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: جهان نیوز
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 6
  • :
  • 34
  • :
  • 18
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/1096 sec