شناسه خبر: 11149 | منتشر شده در مورخ: 1393/10/14 | ساعت: 10:47 | گروه: صفحه نخست |
باشگاه زیباسازی و پرورش اندیشه ضرورت جامعه دانشآموزی |
باسمه تعالی
باشگاه زیباسازی و پرورش اندیشه ضرورت جامعه دانشآموزی
محمود حدادی
کارشناس آموزش- haddadi.m@ut.ac.ir
آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و مؤثرترین نهاد اجتماعی، فرهنگی و تربیتی در مجموعه کلان نظام تعلیم و تربیت کشور به لحاظ ساختاری و عملیاتی، پرورش جسم و روان دانشآموزان را توأمان مورد توجه قرار داده است که اختصاص دو معاون وزیر به دو بخش تربیت بدنی و سلامت و امور فرهنگی و پرورشی و اجرای برنامههای متنوع هر ساله این دو معاونت، گواه این ادعاست.
مجموعه فعالیتهای آموزش و پرورش کشور در عرصههای ورزشی، فرهنگی و پرورشی با گستره ایران اسلامی به ویژه برگزاری مسابقات سراسری ادبی، فرهنگی و هنری دانشآموزی قابل تقدیر و پرداختن به موضوعاتی از قبیل راهاندازی شبکه اجتماعی دانشآموزی(شاد) قابل احترام است. اما چند نکته قابل اهمیت نبایستی از دید و توجه مسؤولین امر مورد غفلت واقع شود.
اول آنکه رویکرد غالب درطرح و برنامههای آموزشی و پرورشی باید مؤکد و مؤید بنیادین بودن و تحولی بودن آنها باشد، به تعبیری بنای هر اقدام در حوزه تعلیم و تربیت با پرهیز از دخالت دادن سلیقههای سیاست زده حزبی و جناحی، احساسی و غوغاسالارانه، بایستی بر دو پایه مذکور بنیان گذاشته شود که در این باب در سند تحول بنیادین که به جا از آن به عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش یاد میشود به خوبی توضیح داده شده است و صاحبنظران بیشماری راجع به آن سخنها بیان داشتهاند.
دوم در نظر داشتن ظرفیتهای موجود به منظور جلوگیری از اتلاف هزینههای مادی و معنوی است و نکته آخر فراموش نشدن اصل در اثر پرداختن به فرعیات و حواشی میباشد.
در سالهای اخیر هر از چندگاهی به نقل از منابع مختلف حقیقی و حقوقی در ارتباط با معضل لاغری و چاقی مفرط و بیحد و اندازه، مباحث و آمار متنوعی در رسانهها مطرح میشود و به موازات آن شاهد تبلیغات وسیعی ازسوی مراکزی هستیم که هر یک در جهت حل این مشکل ادعا دارند بهترین روش را ارایه میکنند.
در این میان عوامل متعددی نیز در حوزه حفظ سلامت جسم و بدن مورد بحث قرار میگیرند از جمله: تغذیه سالم، رژیم غذایی مناسب، کیفیت محصولات صنایع غذایی و موضوع مهمی چون ورزش و پرورش بدن(بدنسازی).
واقعیت این است که مشکل تنها به اجسام و ابدان ختم نمیشود، هر چند که بنا بر اذعان همگانی به مصداق مثل معروف "عقل سلیم در بدن سالم" نباید از این مهم غافل بود که سلامت جسم شرط لازم(و نه کافی!) برای سلامت روان و بهرهمندی بایسته از قوه تعقل به شمار میرود، اما در سطحی والاتر، یعنی همانا در عرصه تفکر و اندیشه، جامعه امروزی مبتلا به مسایل و مشکلات عدیده و پیچیدهایست که مرتفع ساختن آنها نیازمند همت ویژه تمامی بخشها و سطوح درگیر و مؤثر در مجموعه کلان تعلیم و تربیت کشور است.
در این راستا به جا و شایسته خواهد بود که معاونت محترم امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش به سهم خود در رویکردی تحولی و بنیادین و در اقدامی جهادی، طرحی نو در اندازد و با انجام مطالعات دقیق علمی، قالبهای اجرایی مناسبی را برای پیادهسازی، راهاندازی و توسعه باشگاه زیباسازی و پرورش اندیشه طراحی و به مورد اجرا گذارد.
تفکر و اندیشه صحیح(زیبا و پرورش یافته) که از آن با عنوان تفکر ممدوح یاد میشود به تأکید قرآن ابزار قدرتمند بازگشت به فطرت انسانی و در پی آن راهیابی به مسیر پیشرفت، تکامل و تعالی و نیل به حیات طیبه و افتخار و توفیق همجواری با حریم قدس الهی است.
مؤلفههایی چون در اختیار داشتن مواد اولیه و منابع مفید یا همان تعریف رژیم مطلوب و مناسب فکری(تولیدات نوآورانه فکری مبتنی بر آموزههای دین مبین اسلام)، مجهز شدن به ابزار و بهرهمندی از مهارتهای لازم در این زمینه، که از مصادیق آن در دنیای امروز میتوان به مبحث سوادآموزی در عرصه ارتباطات و رسانه (به ویژه رسانههای نوین) اشاره داشت، تنها مشتی نمونه خروارست.
در این بین ناگفته نماند اقدامات شایسته سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و پیادهسازی دو سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، مانند تدوین کتاب تفکر و پژوهش که نگارنده افتخار تدریس آن را در سال گذشته داشته است و از نزدیک شاهد بازخوردها و اثرات آن بوده است، اتفاق نو و مبارکیست که همچنان نیازمند بازنگری و تحول است و همانطور که عرض شد حل مشکلات و پیمودن گامهای پیشرفت و ترقی در این عرصه و دستیابی به پیروزیهای پی درپی در میادینی از این دست، انسجام، هماهنگی و همگرایی و هوشمندی یا در تعبیری جامع، همت والا و عالی عناصر متعدد نظام کلان تعلیم و تربیت را میطلبد.