سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 11703 منتشر شده در مورخ: 1394/2/21 ساعت: 11:25 گروه: اقتصادی  
ضرر 64 هزار میلیاردی سهامداران در 22 ماه دولت تدبیر و امید/ شیب معکوس وعده های دولت در بازار بورس
گزارشی از حال وخیم سهامداران بازار بورس ایران:

ضرر 64 هزار میلیاردی سهامداران در 22 ماه دولت تدبیر و امید/ شیب معکوس وعده های دولت در بازار بورس

خوشبینی حاصل از روی کار آمدن دولت یازدهم مدت‌هاست در بازار بورس فروکش کرده، این در حالی است که بورس به عنوان آینه تمام نمای اقتصاد به طور معمول دگرگونی‌ها را در اقتصاد زودتر درک می‌کند، از همین رو کارشناسان اقتصادی براین باورند کاهش تورم و رشد اقتصادی اسمی است و در عالم واقع شرایط چندان مطلوب نیست.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، هادی غلامحسینی/ ارزش بازار سهام که در پایان دولت دهم در محدوده بیش از 350 هزار میلیارد تومان قرار داشت، هم‌اکنون که 22ماه از دولت تدبیر و امید می‌گذرد با 64هزار میلیارد تومان افت به رقم 286هزار میلیارد تومان نزول کرده، این در حالی است که افت ارزش بازار در اثر افت سهام پدید می‌آید، بدین ترتیب اهالی بازار سرمایه ایران در دولت روحانی بیش از 60 هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.


کاهش قیمت سهام زمینه کاهش ارزش بازار سهام را به همراه دارد، این در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون 64 هزار میلیارد تومان از ارزش روز بازار بورس تهران کاسته شده است که این رقم معادل دو سال بودجه عمرانی عملیاتی شده کشور می‌باشد.
 


 

در روزهای پایانی دولت دهم ارزش بورس بیش از 350 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد، اما هم‌اکنون که حدود 22ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی می‌گذرد ارزش بازار سهام در محدوده 286هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.

جوان نوشت: گفتنی است شاخص کل بازار سهام که انعکاس‌دهنده بازدهی بازار است، هم اکنون در محدوه 63 هزار واحد قرار گرفته، این در حالی است که این نماگر اقتصادی با در نظر گرفتن میانگین رشد خود در دولت‌های نهم و دهم روزگاری رؤیای 90هزار واحد و حتی 100هزار واحد را در سر می‌پروراند اما نحوه مدیریت اقتصاد کلان کشور و همچنین بی‌تجربگی مدیران متولی مدیریت بازار بورس این بازار را به کما برده است.

لازم به ذکر است از ابتدای سال 93 تاکنون بازدهی بازار حدوداً منفی بوده است، ‌طوری که این بازار منفی‌ترین بازدهی را در میان بازارهای رقیب کسب کرده است.

خوشبینی حاصل از روی کار آمدن دولت یازدهم مدت‌هاست در بازار بورس فروکش کرده، این در حالی است که بورس به عنوان آینه تمام نمای اقتصاد به طور معمول دگرگونی‌ها را در اقتصاد زودتر درک می‌کند، از همین رو کارشناسان اقتصادی با در نظر گرفتن شرایط فعلی بورس، حال و روز اقتصاد ایران را وخیم معرفی می‌کنند و براین باورند کاهش تورم و رشد اقتصادی اسمی است و در عالم واقع شرایط چندان مطلوب نیست.

به نظر می‌رسد وعده و وعید‌های دولت یازدهم دیگر بازار بورس را در مسیر صعود قرار نخواهد داد، این در حالی است که اهالی بازار سرمایه در دولت یازدهم بسیار ضرر دیده‌اند و حدود64 هزار میلیارد تومان از ارزش بازار به باد رفته است که این امر یعنی متضرر شدن تعداد زیادی از سهامداران بازار سهام.

ریزش بازار سهام طی 22ماه اخیر به دلیل مواردی چون افزایش نرخ حامل‌های انرژی با اجرای فازهای پنهانی هدفمندسازی یارانه‌ها، تداوم تحریم‌های ناعادلانه غربی به رغم پیشرفت مناسب مذاکرات هسته‌ای، چند برابر شدن نرخ خوراک گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی، افزایش شدید نرخ بهره مالکانه معادن، تغییرات نرخ سود بانکی، افزایش قیمت ارز و طلا در بازار، رنگ باختن خوشبینی حاصل  از دوران پسا تحریم، افزایش مستمر حجم نقدینگی، اعمال سیاست‌های پولی و مالی که بیشتر به سود بانک بوده است تا بورس اوراق بهادار، عرضه سهام نا بهنگام در بورس و به‌کارگیری مدیران بی‌تجربه و ناکارا در سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد بالادستی بازار بورس و ... اتفاق افتاده است.  دولت یازدهم تا کنون چندین بار مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سهام تشویق کرده است اما مردم به رغم سرمایه‌گذاری در این بازار و عمل به توصیه و پیشنهاد دولت با ضرر در این بازار رو به رو شده‌اند، در این بین بخشی از سهامداران این بازار را برای همیشه ترک کرده‌اند.

نقش مجلس در بازار سرمایه

در پی انتقادها و اعتراض‌های سهامداران به نمایندگان مردم، روز گذشته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار که خود یکی از محورهای انتقاد سهامداران است، به خانه ملت رفت و باعلی لاریجانی دیدار کرد.  در این دیدار، رئیس مجلس شورای اسلامی نقش قوه مقننه را در بازار سرمایه کشور، حمایتی توصیف کرد و با اشاره به روندهای تصویب قوانین مربوط به این حوزه، مصوبات مجلس را در طرح‌ها و لوایح اخیر از جمله لایحه رفع موانع تولید و همچنین مصوبه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت دارای ظرفیت‌های قابل توجهی برای رشد و توسعه هر چه بیشتر این بازار ارزیابی کرد و حمایت قوه مقننه در جهت ارتقا و رونق بازار سرمایه را اولویت‌دار دانست.

در ادامه این دیدار محمد فطانت نیز ضمن ارائه گزارشی از وضع بازار سرمایه، مهم‌ترین چالش‌های بازار سرمایه را تشریح کرد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار مشکلات، ابهامات و موانع موجود بر سر راه صنایع مهم از جمله پالایشگاهی، سیمان، فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی، بانک و خودرو را عامل مؤثری در نوسانات اخیر شاخص بورس برشمرد و تلاش برای رفع این موانع را زمینه‌ساز ایجاد رونق در بازار سرمایه کشور توصیف کرد.  فطانت در ادامه تأثیر حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از مازاد سرمایه و تداوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های قوه مقننه را در رفع مشکلات صنایع بزرگ بورسی با اهمیت شمرد. 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: جهان
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 17
  • :
  • 54
  • :
  • 47
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3205 sec