شناسه خبر: 11816 | منتشر شده در مورخ: 1394/4/1 | ساعت: 11:21 | گروه: اقتصادی |
افزایش بیسابقه واردات بنزین به کشور |
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از فارس، تحویل نفت به پالایشگاههای داخلی در 2 ماهه نخست سال 94 بیش از 100 هزار بشکه در روز نسبت به برنامه از پیش تعیینشده در وزارت نفت کمتر بوده است.
بر اساس آمارهای رسمی و منتشر شده شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، قرار بود در سال 94 روزانه 1 میلیون و 818 هزار بشکه نفت خام برای پالایش به پالایشگاههای داخلی تحویل شود که این رقم در دو ماهه نخست سال با کاهش 100 هزار بشکهای به 1 میلیون و 710 هزار بشکه در روز رسید.
با کاهش پالایش نفت در پالایشگاههای داخلی و به تبع کاهش 13 درصدی تولید بنزین و دیگر فرآوردههای نفتی، کمبود بنزین با تکیه بیشتر بر واردات جبران شده است، به گونهای که در دو ماهه نخست سال 94 روزانه 40 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد و در پایانههای جنوبی کشور تخلیه شده است. این میزان واردات بنزین از ابتدای انقلاب تا کنون بیسابقه بوده است. چنانکه حتی در زمان مصرف روزانه 85 میلیون لیتر بنزین در کشور میزان واردات از 5 میلیون لیتر در روز فراتر نرفته است.
این گزارش حاکی است، کاهش تولید بنزین با کیفیت در کشور باعث کاهش محسوس ذخیره بنزین سوپر به میزان 73 میلیون لیتر شد و این کاهش ذخیره به نوبه خود کاهش توزیع بنزین سوپر در کشور را به دنبال داشت.
بر اساس این گزارش، ذخیر بنزین معمولی نیز در زمان یاد شده به 810 میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 میلیون و 162 هزار لیتر کاهش را نشان میدهد. بر اساس برنامه باید در حدود 60 میلیون لیتر در روز بنزین پایه در کشور تولید میشد اما در حال حاضر روزانه 51 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود.
بر خلاف بنزین، موجودی ذخایر گازوئیل و نفت کوره کشور علیرغم کاهش تولید، افزایش چشمگیری داشته است، چنانکه ذخایر نفتگاز کشور با افزایش 972 میلیون لیتری نسبت به مدت مشابه سال 93، به 2 میلیارد و 423 میلیون لیتر افزایش یافته است.
این گزارش حاکی است یکی از دلایل افزایش ذخایر، افزایش تولید گاز کشور با بهره برداری از فاز 12 پارس جنوبی و به تبع کاهش تحویل سوخت مایع به نیروگاههای کشور و جایگزینی آن با گاز بوده است، اما با این افزایش تولید گاز، برنامهریزی مشخصی برای مازاد سوخت مایع به خصوص گازوئیل کشور نشده است و به همین دلیل همه مخازن سوخت مایع نیروگاهها از گازوئیل و مازوت پر و لبالب شده است و مصرفی برای آن پیشبینی نشده است.
بر اساس این گزارش با طولانی شدن زمان تسویههای مالی با پالایشگاهها و تغییر قیمت نفت و فرآورده در بازارهای جهانی، محاسبات مالی و برآوردهای بودجهای بین پالایشگاهها و وزارت نفت با مشکل مواجه خواهد شد.
بعضی کارشناسان معتقدند با نفتای مازاد کشور که 20 دلار در هر تن زیر قیمت خلیج فارس صادر میشود، امکان تولید بنزین با کیفیت قابل قبول و جبران کسری بنزین کشور وجود دارد و بعضی نمونههای تولید شده در کشور از نمونههای بنزین موتور بعضی پالایشگاهها کیفیت بهتری داشتهاند.