سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 1653 منتشر شده در مورخ: 1392/11/24 ساعت: 09:32 گروه: صفحه نخست  
۹۵ درصد کشور روی گسل است

۹۵ درصد کشور روی گسل است

وظیفه اداره یکی از ۱۴ کارگروه سازمان مدیریت بحران به عهده شهردار تهران گذاشته شده است و طبق قانون شورای هماهنگی مدیریت شهر تهران به ریاست شهردار تهران تشکیل می‌شود، اما در این قانون نقش شهرداری‌ها به خوبی مشخص نشده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که ۹۵ درصد ازمساحت ایران بر روی گسل زلزله است ،گفت:ازاین روباید بر ساخت‌و‌ساز در کشور نظارت ویژه‌ای صورت گیرد.

به نوشته اطلاعات، حسن قدمی در دومین اجلاس عمومی دوره چهارم شورای عالی استان‌ها در ساختمان قدیم مجلس ، گزارشی از عملکرد سازمان مدیریت بحران ارائه کردو گفت: ایران یک کشور حادثه خیز است و از ۴۳ حادثه‌ای که در دنیا شناخته شده است ۳۱ حادثه در کشور ما مسبوق به سابقه است که مهمترین این حوادث سیل و زلزله است که اخیرا برف هم به آن افزوده شده است.

وی با بیان این که تهران به عنوان پایتخت کشور شرایط ویژه‌ای دارد، گفت: وظیفه اداره یکی از ۱۴ کارگروه سازمان مدیریت بحران به عهده شهردار تهران گذاشته شده است و طبق قانون شورای هماهنگی مدیریت شهر تهران به ریاست شهردار تهران تشکیل می‌شود، اما در این قانون نقش شهرداری‌ها به خوبی مشخص نشده است. در حقیقت در شوراهای هماهنگی مدیریت بحران در استان‌های مختلف وظایف شهرداری‌ها به خوبی تبیین نشده است.

وی خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها، گفت: باید نظارت خود را نسبت به ساخت و سازها در استان‌ها افزایش دهند و به ویژه نظارت بر شهرداری‌ها به عنوان بازوی اجرایی باید افزایش پیدا کند. شوراها با توجه به شناخت و ارتباط نزدیکی که با مردم دارند می‌توانند کمک خوبی به سازمان مدیریت بحران کشور باشند و در بحران‌های مختلف استانداری‌ها و وزارت کشور را کمک کنند.

قدمی با اشاره به اغراق در اعلام آمارها در حوادث مختلف، گفت: زمانی که اتفاقی در یک استان رخ می‌دهد، مسئولان استان تمامی فکرشان باید این باشد که مشکلات را در دل خود استان حل کنند. گاهی رقم‌هایی برای خسارت‌ها اعلام می‌شود که نجومی هستند. گاهی در هنگام کمک رسانی هجوم مردم باعث آسیب دیدگی می‌شود و صحنه‌های بدی را پدید می‌آورد و باید با فکر و تدبیر کاری کنیم که امکانات برای حادثه دیدگان واقعی تخصیص داده شود.

هجوم هزاران نفر در یک روستای کوچک در هنگام زلزله مشکلات زیادی را در امر کمک‌رسانی ایجاد می‌کند و بعضا افرادی که از حادثه متاثر نشده اند برای دریافت کمک هجوم می آورند و حادثه دیدگان واقعی از دریافت کمک بی بهره می مانند که باید برای حل این مشکل به دنبال راهکارهای مناسب باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وجود حدود ۷۳ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور، گفت: حدود ۱۵ میلیون نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند و زیبنده کشور نیست با یک زلزله ۵ر۴ ریشتری تلفات جانی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: غفلت گسترده‌ای در ۳۰ سال گذشته در موضوع پیشگیری از حوادث داشته‌ایم و در سال های گذشته فقط به فکر آمادگی مقابله با حوادث بوده‌ایم و در زمینه کارهای پییشگیرانه هیچ اقدام موثری انجام نداده‌ایم. ساختمان‌های فرسوده بسیار زیاد داریم، ولی نگرانی اصلی امروز از بافت‌های نوساز است!

قدمی به نبود نظارت بر ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: هیچ نظارتی بر ساخت و سازها وجود ندارد و نمونه بارز آن هم ساختمان‌های خراب شده در زلزله ورزقان است. به طوری که بیمارستانی که فقط سه سال از ساخت آن می گذشت، در این زلزله فرو ریخت. بسیاری ساختمان های دولتی در این زلزله خراب شدند که تمامی آن ها نوساز بودند. لذا نمایندگان مردم در شوراهاباید مساله نظارت بر ساخت و سازها را جدی بگیرند و به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کنند.

قدمی درباره بحران بارش برف در استان های شمالی کشور که در هفته گذشته رخ داد،علت اصلی ایجاد مشکل به ویژه درمازندران را همزمانی بارش در تمامی استان‌های کشور خواند و گفت: علت این که نتوانستیم در زمان مناسب بسیج امکانات را برای این استان ارائه کنیم این بود که بیشتر استان‌ها مانند کرمان و یزد، درگیر بارش برف سنگین بودند و سازمان هم با وجود کمبود امکانات نتوانست بموقع برای مازندران ارائه خدمات بکند.

وی ادامه داد: در بسیاری از استان ها نسبت به امکانات خود شناسایی لازم را نداریم و نمی‌دانیم چه امکاناتی در استان مربوطه در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور است.

وی واگذاری بودجه سازمان مدیریت بحران به معاونت برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی ریاست جمهوری را ظلمی در حق سازمان خواند و گفت: در سال ۸۹ و ۹۰ بودجه سازمان مدیریت بحران از وزارت کشور گرفته شد و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری داده شد که مشکلات بسیاری در زمینه مدیریت بحران در کشور به وجود آورد. البته این مشکل را از طریق مجلس و دولت پیگیری کردیم و قول‌هایی هم برای حل این مشکل داده شده است. وی گفت :هیچ عقل و منطقی حکم نمی‌کند که بودجه در دست یک بخش باشد و انجام کار در دست بخش دیگری و باید این مشکل حل شود تا بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کمک به مردم بحران زده اقدام کنیم.

گفته های مهندس چمران

درادامه این جلسه مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها گفت :بدون شک بخشی از آبادانی این کشور بر دوش اعضای شوراهای شهر و روستا است ،اما هنوز جایگاه مناسبی که در قانون اساسی برای شوراها پیش‌بینی شده است، به آن نرسیده‌اند ،اما شورا ها جایگاه خود را در نظام جمهوری اسلامی تثبیت کرده اندوامروز یکی از ارکان نظام محسوب می‌شوند.

چمران افزود: امروز دولت چشم همکاری به تلاش شوراها برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد مدیریت یکپارچه در تمامی استان‌ها پیاده شود و شوراها در جایگاه واقعی خدمت‌رسانی به مردم قرار گیرند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: شوراها بخشی از نظام هستند و اگر خوب کار نکنند، به پای نظام نوشته می‌شود.

چمران تاکید کرد: بودجه مستقیم جاری در قانون برای شوراها در نظر گرفته نشده است و شوراها از محل درآمدهای شهر برای آبادانی شهر خود هزینه می‌کنند. با وجود فشار زیاد و کمبود بودجه، شوراها کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند که قابل قیاس با زمانی که سیستم دولتی حاکم بود، نیست.

چمران ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که آبادانی شهر باید از آبادانی روستا عبور کند و این دو را نباید جدا از یکدیگر بدانیم.

وی بر انسجام میان اعضای شوراها به ویژه شورای عالی استان‌ها تاکید کرد و گفت: اگر در کنار هم و دست در دست هم تلاش کنیم، قطعا نتیجه می‌گیریم و مردم هم از نتیجه کار ما راضی خواهند بود و برای این که شورای عالی استان‌ها بتواند لوایح و طرح‌های مناسب را به مجلس و دولت ارائه و از آن ها دفاع کند، نیاز است که تمای اعضا در کنار یکدیگر و دست در دست هم حرکت کنند.

گفته های آیت‌الله موحدی کرمانی

در ادامه این اجلاس، آیت‌الله موحدی کرمانی خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به نقش و جایگاه رفیع شوراها در کشور گفت: جایگاه‌ شوراها رفیع است، زیرا که اعضای شوراها می‌توانند خدمات ارزنده‌ای به مردم خوب کشورمان ارائه کنند.

موحدی کرمانی در بیان جایگاه مشورت و شوراها، خطاب به اعضا گفت: شما عصاره شوراهای شهرها و روستاها در هر استان هستید که مجموعه بسیار عظیم و توانمندی را در کشور به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: وقتی مردم بدانند که در شوراها نمایندگان آن ها در کنار هم به مشکلات کشور می‌اندیشند و برای کارهای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها و لوایح مختلفی به مجلس می‌دهند، قوت قلب می‌گیرند. البته باید در این مساله اصول مشورت را هم بدانیم و رعایت کنیم.

موحدی کرمانی خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها، گفت: وظیفه سنگینی بر دوش شما گذاشته شده است. باید در برنامه‌های اقتصادی، دینی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی کشور نظارت کنید. قطعا مسئولیت شما، دخالت در اجرای مسائل نیست. اما بر اساس قانون اساسی، شما وظیفه نظارت دارید. باید از مسئولان سؤال بپرسید و گزارش آن را به مردم ارائه دهید. از درد مردم مطلع شوید و در مرحله بعد برای حل این مشکلات راه‌حل ارائه کنید. وی با تاکید بر این که نظارت از مهمترین وظایف شوراها ست، گفت: برای مشکلاتی که مردم با شما در میان می‌گذارند، راه‌حل ارائه کنید و بدانید که ارائه بهترین راه‌حل فقط با داشتن ارتباط مستمر و نزدیک با مردم محقق خواهد شد.

موحدی کرمانی با اشاره به سوگندی که اعضای شورای عالی استان‌ها درنخستین جلسه خورده‌اند، گفت: برنامه قسم‌نامه را جدی بگیرید و بدانید بر اساس قسمی که خورده‌اید، باید تمامی تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیرید. به این قسم توجه ویژه داشته باشید و به آن عمل کنید.

بر اساس این گزارش ، در جلسه شورای عالی استان‌ها ترکیب اعضای پنج کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی، عمران، فرهنگی و نظارت شورای عالی استان‌ها مشخص شد و طرح دو فوریتی چگونگی تامین برخی از اعتبارات مورد نیاز شوراهای فرادست مورد بررسی قرار گرفت که دو فوریت آن با اکثریت آرا مورد پذیرش قرار گرفت.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 0
  • :
  • 7
  • :
  • 57
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2903 sec