برنامه معرفی فیلمهای شرکتکننده در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با عنوان «دو قدم تا سیمرغ» با معرفی سه فیلم «کامیون»، «جاده قدیم» و «فیلشاه» آغاز شد.
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، معرفی فیلمهای شرکتکننده در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در برنامه «دو قدم تا سیمرغ» که به همت سامانه فیلمنت نیوز برگزار میشود، امروز چهارشنبه ۴ بهمنماه با اجرای منصور ضابطیان مجری و روزنامهنگار باتجربه آغاز شد.
* پرتوی: امیدوارم «کامیون» سلیقه سادهپسند سینما را در اکران تغییر دهد
«کامیون» نخستین فیلمی بود که معرفی آن با حضور کامبوزیا پرتوی، نسرین مرادی بازیگر، میلاد محمدی آهنگساز، حمید علی قلیان مشاور تهیه و تورج اصلانی فیلمبردار امروز (دوم بهمن ماه) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
کامبوزیا پرتوی تهیه کننده و کارگردان این فیلم با اشاره به نوشته شدن فیلمنامه این اثر در دهه گذشته گفت: این فیلمنامه درباره طالبان در سال 2001 نوشته شد و با توجه به روی کار آمدن داعش تصمیم به تغییر فضای آن کردم.
وی در پاسخ به این که آیا تحقیقات جدیدی برای بازنویسی فیلمنامه انجام شد یا نه؟ افزود: بله به دلیل این که فضاها و آدم ها تغییر کرده بودند، باید تحقیقاتی اضافه می شد.
حمید علی قلیان نیز بیان کرد: آقای پرتوی به واسطه آشنایی قبلی، به من پیشنهاد همکاری دادند. این فیلم یک اثر مستقل است. زیرا هیچ کمکی از هر جایی که می توانست به عنوان حامی باشد، صورت نگرفت.
پرتوی نیز در این باره توضیح داد: قرار بود نیکی کریمی به عنوان تهیه کننده در کنار ما باشند. آن زمان حمایت فارابی را نداشتیم و همین کمک نکردن باعث شد تا نیکی کریمی از تهیه کنندگی کار انصراف بدهد و ناچار خودم تهیه کنندگی را به همراهی علی قلیان انجام دادم و نیکی کریمی به عنوان بازیگر در کنار ما بود.
میلاد محمدی آهنگساز اثر نیز درباره موسیقی فیلم توضیح داد: سال هاست آقای پرتوی و قلم شان را می شناسم. به عنوان یک کرد با دردها و رنج هایشان آشنایی دارم. فیلمنامه «کامیون» ساختار متفاوتی دارد. به طور کلی ساختار آن ارکسترال است. نزدیک ترین ساز به ایزدیها نوعی تنبور است که از آن بهره برده ایم.
پرتوی در پاسخ به این که چقدر فیلم مورد قبول عامه مردم در زمان اکران قرار می گیرد، توضیح داد: امیدوارم با وجود فیلم های ساده پسندانه ای که مدت هاست سینما را درگیر خود کرده است، «کامیون» بتواند سلیقه تماشاگران را تغییر دهد.
وی درباره انتخاب اولیه بازیگر نقش اصلی فیلم خود بیان کرد: اگر بخواهیم به عقب برگردیم، انتخاب من بهروز وثوقی و لوکیشن مد نظرمان هم ترکیه بود. اما وقتی لوکیشن به ایران رسید و زمان ساخت رسید، اولین انتخابم سعید آقاخانی بود و به دلیل آشنایی و همکاری قبلی با او و اصالت کردیاش این انتخاب قطعی شد. همچنین برای نقش بازیگر زن نیز به دلیل این که بازیگر به زبان انگلیسی صحبت می کرد، آن زمان تصمیم داشتم از بازیگر فرانسوی استفاده کنم.
وی در پاسخ به این که موضوع داعش و کردها میتواند از نظر بینالمللی دیده شود یا نه، عنوان کرد: فیلمنامه در سال 2001 در دو جشنواره بین المللی جایزه گرفت. اما بعد از آن سعی داشتم به سلیقه تماشاگران داخلی برگردم و نزدیک شوم.
نسرین مرادی بازیگر «کامیون» نیز در پاسخ به این که تجربه همکاری با کامبوزیا پرتوی چگونه است، گفت: در عین حال که کار سختی است، اما لذت بخش بود. ایشان همیشه با بازیگران برخورد مناسبی دارند. البته سختی ها و مشکلات هر کاری باعث میشود گاهی آدم از کوره در برود. اما ایشان صبورانه سعی میکردند این سختیها را به گروه منتقل نکنند.
پرتوی درباره انتخاب تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری این فیلم عنوان کرد: این که تورج اصلانی به زبان کردی و فرهنگ آن منطقه مسلط بود به من کمک زیادی کرد. انتخاب او خیالم را راحت میکرد. به نظرم «کامیون» شانس آورده است که چنین بازیگران و عواملی همراهی اش کرده اند.
تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری «کامیون» نیز گفت: هیچ وقت پیش از این شانس همکاری با آقای پرتوی را نداشته ام. اما آشنایی زیادی با ایشان و کارشان داشتم. درد و رنج های کردها را می شناسم. نگاه آقای پرتوی به کردستان و کردها ویژه بود. ایشان نگاه انسانی به یک مساله اجتماعی داشتند و برای من این نوع نگاه قابل احترام بود و امیدوارم ایشان برای فیلمسازی به میزان کافی حمایت شوند.
وی درباره تعداد جلسات و شرایط فیلمبردرای این فیلم عنوان کرد: این فیلم 53 جلسه تصویربرداری و لوکیشن خاصی داشت. قصه در کابین یک کامیون روایت می شد و انتقال آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر، شرایط اقلیمی متفاوت و محدود بودن قصه به دوره ای مشخص از سختی های کار بود.
اصلانی ادامه داد: قصه «کامیون» خیالی نیست و هایپررئال نوشته شده است. به جزئیات توجه دارد و چالش های خاصی را برای من به عنوان فیلمبردار ایجاد می کرد. از نور مصنوعی اصلا استفاده نشده و تلاش شده از نظر بصری جلوه رئال کار بارز باشد.
پرتوی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ قرار باشد به این فیلم داده شود، کدام بخش شایستگی بیشتری برای دریافت آن خواهد داشت، بیان کرد: اگر چهار سیمرغ باشد بهتر است و آن را به همه می دهم(با خنده). به نظرم سعید آقاخانی و طراح صحنه خود سیمرغ میگیرند و یک سیمرغ را به النا میدهم تا شروع خوبی در سینما داشته باشد.
*منیژه حکمت: «جاده قدیم» در مسیر رفع معضلات اجتماعی است
دومین نشست ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» با حضور عوامل و بازیگران فیلم سینمایی«جاده قدیم» عصر امروز-چهارشنبه 4 بهمنماه- در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان، طهورا ابوالقاسمی مجری طرح، سحر مصیبی دستیار کارگردان، مهتاب کرامتی، ترلان پروانه و محمدرضا غفاری بازیگران این فیلم در این نشست حضور داشتند.
حکمت درباره فیلم خود که موضوع آن را هنوز رسانهای نکرده است، توضیح داد: این فیلم از ناکجاآبادی میآید و مرحله تحقیق آن 7 سال طول کشیده است. وقتی کار تحقیق میدانی و گسترده است نیاز به صرف چنین زمانی وجود دارد.
وی افزود: به نظرم درام این فیلم به شدت قابل باور است و به زنانی بر میگردد که علیرغم شرایط جامعه بسیار قوی عمل میکنند.
این کارگردان ادامه داد: به نظرم نسبت به موضوع این فیلم میتوان فرهنگسازی کرد و مردم، مسئولین و اعضای آکادمیک جامعه همگی در این زمینه نقش دارند. ما نیز در «جاده قدیم» تلاش کردیم در مسیر رفع مشکلات قدم برداریم و به دغدغه های جامعه و معضلات اجتماعی بپردازیم.
او با اشاره به همکاری مطلوب بازیگران و عوامل این اثر سینمایی عنوان کرد: همه بازیگران انرژی زیادی صرف کار کردند. درباره مهتاب کرامتی بگویم با این که میدانستم با نقش مینو چقدر از نظر عاطفی درگیر می شود، با متانت و آرامش بالای خود، انرژی بسیاری را برای نقش صرف و به بهترین شکل اجرایش کرد.
حکمت در پاسخ به این سوال منصور ضابطیان مجری برنامه که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به کدام فرد می دهد، گفت: سیمرغ را به کل بچه های تیم می دهم.
مهتاب کرامتی بازیگر نقش «مینو» درباره نقش متفاوت خود در «جاده قدیم» گفت: من در جریان تحقیقات فیلم و پرونده های آن قرار گرفتم و یک دوره نیز از نزدیک در جریان این اتفاق بودم. با آدم های مربوط به قصه صحبت میکردیم و تحقیقات مفصلی برای این فیلم انجام شد.
وی درباره کیفیت حضورش در این پروژه گفت: تجربه همکاریهای قبلی با خانم حکمت و برخی از عوامل فیلم کمک مان کرد تا در یک مسیر حرکت کنیم و هماهنگی بهتری داشته باشیم.
این بازیگر درباره تفاوت نقش خود با نقش زنان رنج کشیده ای که تاکنون در سینما ایفا کرده است، بیان کرد: مینو بی نهایت متفاوت از آنهاست. شاید آن نقشها زنانی بودند که به صورت مزمن تحت تاثیر معضلات اجتماعی قرار می گرفتند. اما در اینجا مینو با یک شوک مواجه می شود. زنی است که به کرات در خیابان و اطراف خود او را می بینیم و من همیشه از نقش ها و داستان های متفاوت استقبال می کنم و این نقش را تاکنون بازی نکردهام.
طهورا ابوالقاسمی مجری طرح این فیلم نیز درباره علت سکوت خبری در ساخت «جاده قدیم» عنوان کرد: خانم حکمت می خواستند کار با آرامش و تمرکز زیادی ساخته شود. اگرچه انتشار اخبار آرامش ما را از بین نمی برد، اما کار باید جوری پیش می رفت که همه تمرکز داشته باشند.
محمدرضا غفاری یکی دیگر از بازیگران این اثر سینمایی نیز گفت: جدا از گروه خیلی خوبی که پشت دوربین قرار داشتند جاده قدیم برای من فیلم بسیار مهمی است. زیرا کارگردان آن بعد از 11 سال، فیلم می سازد و خوشحالم به من اجازه بازی در این فیلم داده شده است.
وی افزود: خانم حکمت یکی از مهربان ترین کارگردانانی هستند که با آنها کار کردم. جدا از اخلاق حرفه ای اجازه نمی دادند سر کار احساس کمی و کاستی کنیم که البته وجود هم نداشت.
ترلان پروانه بازیگر این اثر بیان کرد: در جامعه ای که خانمها آنقدر قوی کنار آقایان به فعالیت میپردازند، این فیلم را بسیار دوست دارم.
سحر مصیبی دستیار کارگردان «جاده قدیم» گفت: باید از خانم حکمت تشکر کنم که افتخار دستیاری به من دادند. برای من این کار کلاس درسی بود و سختی این فیلم برای من به تدریج جایش را به شیرینی فوق العاده ای داد و فکر می کنم اثر متفاوتی را شاهد باشیم.
وی افزود: برای ساخت این اثر 45 جلسه فیلمبرداری داشتیم. بیشتر فضاها در این فیلم داخلی است و نسبت 60 به 40 دارد.
* محمدیان: برای جذب مخاطبان اصلی انیمیشن بهترین کیفیت را ارائه کرده ایم
نشست رسانهای انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با حضور هادی محمدیان کارگردان، حامد جعفری تهیه کننده و حسن ایوبی تدوینگر این اثر از ساعت 18 در پردیس سینمایی ملت در قالب ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» فیلم نت برگزار شد.
جعفری تهیهکننده این اثر انیمیشن درباره دومین تجربه تهیه کنندگی انیمیشن با توجه به دشواریها و ریسک هایش عنوان کرد: انیمیشن برخلاف کارهای رئال گروه محور است. وقتی از انیمیشن یاد میکنیم یاد کمپانیهای بزرگ دنیا میافتیم. مجموعه ما با عنوان هنر پویا سابقه سالها تولید داشته و در جشنواره سی و یکم فجر با یک اثر انیمیشن شرکت داشتیم.
وی ادامه داد: بعد از آن تصمیم گرفتیم اثری برای مخاطب بسازیم و به سراغ ایده «شاهزاده روم» رفتیم. این اثر در سال 93 عرضه و سال 94 اکران عمومی شد و به عنوان سومین فیلم پرمخاطب بر اساس گزارش شرکت پخش حدود 5 میلیارد با یک میلیون و 300 هزار مخاطب اعلام شد. این اثر پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران شد و مشوق ما برای شروع کار بعدی بود.
وی با اشاره به این که تصمیم داریم بعد از 10 سال به نقطه ای برسیم که هر ساله یک تولید انیمیشن سینمایی داشته باشیم، افزود: «فیلشاه» یک قصه تاریخی است و در زمان اکران غافلگیری برای مخاطب دارد. اولویت اول ما مخاطبان کودک و نوجوان هستند. فضای سینمای ایران نشان میدهد آثار انیمیشن در میان 150 تولید رئال هر ساله به نوعی فراموش شده اند. بنابراین ما برای جذب مخاطبان اصلی این ژانر یعنی کودکان و نوجوانان به سینما تلاش کرده ایم بهترین کیفیت را در «فیلشاه» ارائه کنیم.
جعفری درباره میزان نزدیک بودن قصه این اثر به فضای واقعی بیان کرد: بهترین انیمیشن امسال 1000 میلیارد دلار هزینه داشته اما فیلشاه حدود سه و نیم میلیارد تومان هزینه برده است یعنی معادل 800 هزار دلار که هزینه ای غیر قابل باور برای کمپانی های خارجی است.
این تهیه کننده ادامه داد: ما منابع درآمدی کار را پیش بینی کرده ایم و بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویرشهر در برگردان اثر به زبان فارسی هر یک سهم 25 درصدی مشارکت دارند. همچنین برای پخش بینالمللی کار هم مذاکراتی انجام شده است.
وی با اشاره به رقابت این انیمیشن با آثار رئال سی و ششمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: این اتفاق در دنیا مرسوم است. انیمیشن «دیو و دلبر» در سال 1988 در اسکار جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. اما این تفکر که فیلشاه به اصطلاح ستاره ندارد می تواند به انیمیشن ضربه بزند. اگر در این دوره جشنواره به کار توجه نشود انگیزه عوامل کار از بین می رود و شاید در همکاری های بعدی با انیمیشن کمتر مشارکت کنند.
محمدیان کارگردان این اثر نیز با اشاره به اهمیت عدالت داوری «فیلشاه» با آثار رئال جشنواره در بخش سودای سیمرغ گفت: اگر مثل قرعه کشی نمایش فیلم ها، نگاه عادلانه ای بر هیات داوری همراه باشد، «فیلشاه» توانمندی رقابت در اکثر بخش ها را با کارهای رئال دارد. در واقع این فیلم هم مثل فیلم های رئال تعریفی از سینماست.
این کارگردان با اشاره به نگاه اجتماعی حاکم بر این اثر عنوان کرد: لذت مخاطبان خارجی از انیمیشن های خارجی به خاطر این است که خود را در فیلم می بینند. ما سعی کردیم از این زاویه اجتماعی در فیلشاه، دنیای اثر را برای کودکان و نوجوانان قابل باورتر کنیم. اما باید بتوانیم به طور کلی در انیمیشن به دلیل نبود تصویر خیلی خوب از دوبلورها صدا بگیریم تا حس کار به اصطلاح در بیاید.
وی درباره بخش موزیکال قصه توضیح داد: در فیلشاه دو بخش موزیکال داریم که تجربه خوبی هم برای ما بود. در ساخت این فیلم شرایطی بود که انگار انیمیشن از ابتدا در ایران اختراع می شود و حداقل باید 4 فیلم دیگر تجربه کنیم تا تجربه مان کامل شود.
محمدیان در پاسخ به این سوال ضابطیان که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد به کدام بخش اهدا می کند، بیان کرد: «فیلشاه» 2500 پلان دارد و این رقم سه برابر استانداردهای سینمای ایران است. فیلمی پر ریتم است و به نظرم در تدوین استحقاق دریافت این سیمرغ را دارد.
ایوبی تدوینگر فیلم نیز گفت: فیلم انیمیشن به دلیل نبود راش های آماده، مراحل پیچیده تری را در تدوین طی می کند. من از روزهای اول وارد این پروژه شدم و فیلم سه مرحله تدوین را طی کرد. در حالی که فیلم های سینمایی یک بار تدوین می شوند. همچنین چند مرحله فاین کات در این اثر انجام شده است که کار تدوین را سخت تر میکرد.
سامانه اینترنتی فیلمنت با همراهی ستاد سیوششمین جشنواره فیلم فجر برنامه «دو قدم تا سیمرغ» را ۴ تا ۹ بهمن ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در پردیس سینمایی ملت برگزار میکند.