شناسه خبر: 4338 | منتشر شده در مورخ: 1393/1/7 | ساعت: 17:30 | گروه: اقتصادی |
خودروسازی داخلی باید از انحصار درآید! |
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم در ادامه گفت و گویی که تابناک با یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی انجام داده و با سرخط « خودروسازی داخلی باید از انحصار درآید» روی خروجی این سایت قرار گرفته است می خوانید: در اواخر سال گذشته، بحث هایی درباره گران شدن خودرو در سال جدید شده بود و بهانه خودرو سازان برای این کار، گران شدن مواد اولیه عنوان شد، اما با نزدیک شدن به پایان سال مسئولان اعلام کردند که امسال خودرو گران نخواهد شد. این تصمیم هرچند که برای مصرف کنندگان، خبر خوبی بشمار می آید اما نگرانی هایی نیز برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.
مجید منصوری لنجان، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره گفت: اگر بخواهیم هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را داشته باشیم، باید تعادلی بین تولید و مصرف به وجود بیاوریم.
اگر این ها را بخواهیم در مقابل هم بدانیم، تولیدکننده به دنبال قیمت بالا تر و کیفیت پایین تر و مصرف کننده هم به دنبال قیمت پایین تر و کیفیت بالا تر خواهد بود.
اگر از این دیدگاه نگاه کنیم، همیشه تقابلی بین این ها خواهد بود. باید تفکر تولیدکننده و مصرف کننده به تدریج به یکدیگر نزدیک شود؛ یعنی تولیدکننده به سمت کیفیت مورد نظر مصرف کننده برود و مصرف کننده نیز هزینه ها و مشکلات تولید را در نظر بگیرد.
وی افزود: واردات خودرو باید منطقی و عقلانی انجام شود. باید ببینیم مصرف کننده چه خودرویی نیاز دارد و توان تولید خود را هم ببینیم. اگر توان تولید داخلی به حدی نیست که بتواند نیاز مصرف کننده را تأمین کند، باید از خودروسازانی که می توانند محصولات خود را در کشور تولید کنند حداقل ۱۰۰ درصد مونتاژ استفاده کنیم، زیرا کمترین سود کار این است که منافع حاصل از اشتغال آن به جیب مردم می رود. واردات خودرو به صلاح مملکت نیست، مگر خودروهای صنعتی خاص که مورد نیاز کشور است، ولی بهتر است در خودرو های سواری، از تولیدات داخلی استفاده و یا دست کم در داخل مونتاژ کنیم.
منصوری گفت: حمایت های بیش از حد دولت از خودروسازان به خودروسازان ضرر زده است. دولت برای حمایت از تولید، حمایت بی رویه ای از خودروسازان داشته و به معنای واقعی اصل ۴۴ را در خودروسازی اجرا نکرده است. خودروسازان باید در شرایط رقابتی باشند و دخالت دولتی نیز در کار نباشد. باید اجازه دهیم خودروساز جدید و حتی خارجی بتواند در کشور سرمایه گذاری کند و صنعت خودروسازی از انحصار بیرون آید.
وی گفت: تا هنگامی که انحصار داریم، خودروسازی ما همین مشکلات را خواهد داشت. مشکل ما انحصار است. راه شکستن انحصار این است که تعرفه را به صفر برسانیم که با خودروسازان خارج از کشور رقابت کنند. با این کار خودروساز به این فکر می افتد که کیفیت و قیمت را متناسب با خواسته مشتری کند. راه دیگر آنکه اجازه دهیم سایر خودروسازان جهان در کشور سرمایه گذاری کنند. خودروسازان معتبر دنیا به دنبال سرمایه گذاری در کشور هستند اما آنقدر سنگ اندازی می کنند که دیگر تمایلی برای این کار ندارند. دولت می تواند خود درخواست کند تا در کشور سرمایه گذاری کنند، چرا که با این کار، دست کم انتقال دانش و فناوری به کشور انجام می شود و خودروساز داخلی می تواند از این موقعیت بهره گیرد.
این نماینده در توضیح اینکه چرا برخی از ورشکست شدن خودروسازان داخلی می ترسند، گفت: دولت بیشتر نگران اشتغال است که تقریبا منطقی است. از زمانی که خودروسازی از مونتاژ به سمت قطعه سازی رفته، توانسته در پایین دست اشتغالی ایجاد کند. می توان از خودروساز خارجی که در داخل سرمایه گذاری می کند، خواست که قطعه سازی آن هم در کشور انجام شود، زیرا با این کار نگرانی دولت در بحث اشتغال نیز مرتفع خواهد شد؛ اما اگر نگرانی بابت چیزی غیر از اشتغال باشد، منطقی نیست. باید از تولیدکننده داخلی حمایت کرد، ولی نباید این احساس پدید آید که می تواند برای همیشه انحصار را در اختیار داشته باشد. باید شرایط رقابت را نیز برقرار کرد.
وی در پایان تأکید کرد: حمایت باید در راستای توانمند ساختن تولیدکننده باشد. در صورتی که خودروساز ما توانمند شد، خودرو بهتر و با کیفیت تری در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. در شرایط انحصار، خودروساز غیر توانمند خودرو بی کیفیت و با قیمت بالا به بازار می دهد و این اجحاف در حق مصرف کننده است. باید خودروساز را توانمند کنیم. برای توانمندسازی شاید لازم، شود تعرفه ها را برداریم و شاید لازم شود سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی را دعوت به حضور در کشور کنیم.