شناسه خبر: 6134 | منتشر شده در مورخ: 1393/2/18 | ساعت: 14:39 | گروه: اقتصادی |
ایران، مقصد رازآلود گردشگری دنیا |
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، مدتی است هشتگ mustseeiran (باید ایران را ببینید) در توییتر راه افتاده، کاربران ایرانی این هشتگ را برای معرفی جاذبههای ایران به راه انداختهاند و عکسهایی از جاذبههای توریستی، تاریخی و فرهنگی ایران را در این شبکه اجتماعی منتشر میکنند تا برسد به دست گردشگرانی که به دنبال یک مقصد گردشگری شرقی هستند و شاید جاذبههای دیدنی ایران بکشاند گردشگران فرهنگی را و میزان ورودی گردشگر خارجی مان رشدی پیدا کند چشمگیر.
فضای مجازی مکان مناسبی است برای اطلاعرسانی، تبلیغات و معرفی انواع و اقسام جاذبهها و استفاده از این پتانسیل میتواند بر شناساندن ایران در بعد جهانی کمک شایان توجهی کند. اما زیرساختهایی که متولیان و کارشناسان این حوزه از آن دم میزنند، شاید هنوز آماده و پذیرای حجم گردشگری که در انتظارش هستیم، نباشد. شاید هم درستتر آن باشد که ابتدا به مشکلات داخلی حوزه گردشگری توجه کرد و به گسترش زیرساختها پرداخت تا اگر تبلیغات مثمر ثمر بود و فرهنگ دوستان تمایل به دیدن ایران داشتند، با کمبود مکان اقامت و هتل و مشکلات حمل و نقل مواجه نشوند.
اما آرش نورآقایی، کارشناس این حوزه مشکلات در این حوزه را وسیعتر میداند. او معتقد است هنوز کشور خودمان، ایران را نمیشناسیم تا برایش برنامهریزی کنیم. نورآقایی در این خصوص گفت: «دیروز از نمایشگاه ایتیام برگشتم، بیش از 50 درصد سمینارهایی که در حاشیه نمایشگاه برگزار میشد در زمینه گردشگر الکترونیک بود و عمدtvvvهاش تمرکز بر شبکههای اجتماعی. Social network ها به خوبی کار میکردند و این برای هرکسی که در این زمینه دستی در کار دارد، هیجانانگیز بود. ما چندسال پیش در جشنواره سفرنامهنگاری ناصر خسرو حضور بلاگرهای سفر و اهمیتشان را مطرح کردیم، 120 نفرشان را هم حتی شناسایی کردیم، در دور دوم هم نشست بلاگرها و موزهها را گذاشتیم و همه را تشویق میکردیم که این کار را ادامه دهند.»
او با اشاره به سمینار برگزار شده گفت: «در سمینار به شرکتکنندگان یاد میداد که اگر هتلدار هستند یا فعال حوزه گردشگری، چگونه باید در فضای مجازی اطلاعات و تبلیغات خود را منتشر کنند یا خود را معرفی کنند. اینکه چه زمانی و چه محتویاتی را در شبکههای اجتماعی پست کنند و اینکه با مردم حرف بزنند و نه از مردم. آنها تاکید دارند که باید در ذهن مردم یک جامعه رسوخ کرد و از جذابیت هاگفت و اینکه هدف را شناسایی نکرده باشیم و صرفا به کار تبلیغات بپردازیم تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.»
عکسهایی که به واسطه این هشتگ در توییتر منتشر میشود، عکسهایی از جاذبههای بناها، آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعت چهارفصل ایران است، کمتر عکسها به مردم و فضای فرهنگی ایران میپردازد. نورآقایی با تاکید بر اینکه از شناساندن مردم ایران به دنیا در کنار جذابیتهای دیگرش نباید غافل شد میگوید: «هشتگ درست کردن کار مفید و خوبی است اما صرف اینکه عکسهایی از ایران را به نمایش بگذاریم، دردی را دوا نمیکند. گردشگران صرفا به واسطه تبلیغات از آب و هوا و طبیعت ایران و آثار تاریخیاش به این کشور سفر نمیکنند، آنها بر اساس شنیدهها و زمزمههایی که در مورد این سرزمین و مردمش شنیدهاند به اینجا سفر میکنند. کانسپت گردشگری ایران متفاوت است، اگر گردشگری غربی یا شرقی بخواهد معماری اسلامی را ببیند به مراکش سفر میکند، اگر بخواهد آب و هوای ایران را درک کند به کشورهای همسایه میرود که چیزی مشابه ایرانند. اما در این میان مسائلی مهمتر چون تاریخ ایران، موسیقی نواحی متفاوتش، غذای اقوام ایرانی و مردم ایران و فرهنگهای متفاوتشاناند که جذابیت ایجاد میکند. ایران از مناطقی است که برای مردم دنیا همیشه راز آلود بوده و هست. مشکل اینجاست که ما کارشناسان هنوز به وحدت کلمه در خصوص این جریان نرسیدهایم.»
اما پیشنهاد دعوت از بلاگرهای خارج از ایران، پیشنهادی بود که نورآقایی به سازمان متولی گردشگری در ایران داده بود، وی در خصوص این پیشنهاد گفت: «بحث وبلاگ نویسی و شبکههای اجتماعی بحثی جدی و مهم است، به میراث فرهنگی پیشنهاد دادم که 100 تا بلاگر را به ایران دعوت کنیم، معرفی کنیم کشور را، فرهنگ مردم را و هرآنچه باید ببینند و نتیجهاش را ببینیم. اما متاسفانه ارگان متولی هنوز نمیدانند که باید رویکرد داشته باشند، اینکه ما تک تک داریم برای گردشگری و رونق یافتنش در کشور کارهایی چون ساختن هشتگ میکنیم، خوب است ولی دنیا در این مورد خیلی جلوتر از ماست.»
او معتقد است ایران به خاطر تغییر سیاستها و تغییر دولت نیست که در اذهان مردم جهان جا باز کرده بلکه مدتی است وارد سفره گردشگری دنیا شده، چون مقصد گردشگری در دنیا درحال تغییر است. این را بیش از 90 درصد مردمی که برای دیدن کشور به اینجا میآیند میگویند. شاید سالهای بعد اوضاع سیاسی ایران بهتر از حالا هم شود، اما الان دورهیی است که گردشگری ایران میتواند رونق بگیرد و وقتش است برای توسعه این صنعت کارهایی انجام دهیم که اگر زمانش و دورهاش بگذرد، میتواند از اذهان مردم جهان هم پاک شود.
اما در شبکه اجتماعی توییتر عکسها صرفا از طبیعت و آثار تاریخی نیست، که چندی است کاربران عکسهای مردم کوچه و بازار را هم در این میان منتشر میکنند، عکسهایی از مردم محروم روستاهای دورافتاده، جزو عکسهایی است که در این میان خودنمایی میکند. انگار کاربران میخواهند همه زوایای کشور را، همه ضعف و قوتهایش را نشان دهند تا مجموعهیی کامل باشد برای کسی که به این واسطه با کشورمان آشنا میشود.
نورآقایی میگوید: «هشتگ بسازیم، مگر زیرساخت داریم که گردشگر بیشتری به کشور بیاوریم. آنچه در حال حاضر میبینیم، عدم اطمینان برای سرمایهگذاری است. اگر سرمایهگذار هم باشد، ما نمیدانیم گردشگر چگونه باید به ایران بیاید، در حال حاضر هتلهای اصفهان و شیراز ما پر است و هتلهای تبریز، نیشابور ودر مجموع استان خراسان که جاده ابریشم دارد و مرکز بزرگترین تحولات فرهنگی هنری دنیاست، خالی. اینکه گردشگر به بیرجند و کرمانشاه و همدان نمیرود، به این علت است که ما ایران را نمیشناسیم، یک مثلث طلایی داریم و دایم آن را به دنیا ارائه میدهیم، مثل نفتمان است که فقط آن را میبینیم. الان موقعی است که باید سمینار برگزار شود، گزارشات و همایشها برگزار شود، برنامههای تلویزیونی ارائه شود. اساسا تولید محتوا نداریم، دانشگاه ما خواب است، سازمان ما گرفتار است، بخش خصوصی هم دنبال سود آوری خودش است.»