شناسه خبر: 6805 | منتشر شده در مورخ: 1393/2/31 | ساعت: 12:40 | گروه: اقتصادی |
در میزگرد علت واردات بنزین مطرح شد:
سبد سوخت کشور باید متنوع شود/چرا بنزین وارد می کنیم؟ |
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، «حسین ضرابی» معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه چه کسی موافق واردات گندم است گفت: یک روز جشن خودکفایی گندم می گیریم اما امروز مجبور به واردات گندم در کشور هستیم، بنابراین هر قدر که نیاز باشد کار ورادات را انجام می دهیم.
ضرابی با اشاره به اینکه واردات بنزین با استانداردهای لازم صورت می گیرد گفت: شرکت پالایش و پخش به ما اعلام می کند و ما تنها، واردکننده این کالای استراتژیک هستیم و در مورد علت واردات باید از مسئولان پالایش و پخش پرسوجو کنید.
معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه هرقدر تقاضا باشد ما کار واردات بنزین را انجام می دهیم گفت: آن موقع که تحریم شد واردات بنزین به صفر رسید و تصمیمات گرفته شده در دولت قبل موجب شد تا کمک زیادی به تولید بنزین در داخل کشور کند و واردات به صفر برسد.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت مقصر آلودگی هوا نیست، گفت: مقصرین دیگر آلودگی هوا خودروسازان، ترافیک و حمل و نقل عمومی است به جز آلودگی هوا در کشور آلودگی آنتن موبایل و آلودگی صدا هم داریم که باید برطرف شود.
ضرابی تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی حاضر به واردات برنج، شیر، گندم، چادرمشکی و دانه های روغنی نیست اما در کشور به آن نیاز داریم، شما وقتی تراز تجاری را نگاه می کنید می بینیند واردات ما بسیار زیاد است.
همچنین «جلیل سالاری» در این میزگرد گفت: استفاده از گاز CNG یکی از راه های تنوع بخشی به سوخت مصرفی خودروها و استفاده از خودروی دیزل سبک را هم باید بیشتر در دستور کار قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه سوم توسعه کمتر از 60 جایگاه CNG در کشور وجود داشت که خوشبختانه در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه این تعداد به دو هزار و 400 جایگاه رسیده است.
قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: در سوخت خودروها نباید به بنزین اکتفا کنیم بلکه باید به سبد سوخت کشور تنوع ببخشیم.
سالاری خاطرنشان کرد: موضوع سلامت شهروندان بسیار مهم و اساسی است و اگر فرآورده های نفتی مشکل دارند باید حتما کنترل شوند اما این امر نباید به معنای کنار گذاشتن پتانسیل های موجود در زمینه تولید سوخت به ویژه بنزین باشد.
پویان رنجبر، مدیر گروه نفت و انرژی کانونهای تفکر ایران هم در این میزگرد گفت: سازمان محیطزیست به عنوان اولین مجموعهای که علیه تولید پتروشیمیها موضوع گرفته، متاسفانه تا امروز هیچ آماری درباره میزان بنزن ارائه نکرده است و حتی برخی کارشناسان محیطزیست مدعی هستند ریفرمیتی که در پتروشیمیها تولید میشود، خوراک گاز دارد.
این اظهارات در حالی است که خوراک گاز با میعانات گازی بسیار متفاوت است و استفاده از نظرات غیرکارشناسی باعث به خطر افتادن سلامت روانی مردم میشود.
وی افزود: بنزینهای وارداتی باید استاندارد یورو 4 به بالا داشته باشند اما متاسفانه بنزینهایی که وارد کشور شده، استاندارد یورو 4 نداشته است.
جلیل سالاری، قائممقام سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در بخش دیگری از این میزگرد اظهار داشت: باید سیاست خوداتکایی داشته باشیم. چرا رویکرد ما وارداتی است؟ راحتترین راه در هر کشوری دست دراز کردن به سمت واردات و خروج ارز از کشور است. چرا باید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و توجیه هم نداشته باشیم.
در سالهای قبل همین ریفرمیت پتروشیمی کشور به خارج صادر میشد. ما در حال حاضر ظرفیتهای خوبی در کشور برای تولید داریم و واردات بنزین تصمیم درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه سلامت مردم بسیار مهم است، افزود: سلامت اولویت اصلی است و اگر فرآوردهای مشکل دارد باید ضمن اتخاذ رویکرد دفاع از تولید ملی، نسبت به اصلاح آن اقدام شود.
وی با طرح این سؤال که آیا هزینه بنزین وارداتی در مقایسه با هزینه تولید بنزین در داخل کشور، ارزشافزودهای برای ما دارد؟ ادامه داد: اینکه یکشبه تصمیم بگیریم برای واردات بنزین، ایجاد شائبه میشود. مردم میپرسند چه اتفاقی افتاده است؟
همچنین حسین ضرابی، معاون مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت در این برنامه اظهار داشت: هیچیک از مسؤولان راضی به واردات حتی یک کیلوگرم گندم یا یک لیتر بنزین به کشور نیستند اما نیاز مملکت، واردات بنزین را اجتنابناپذیر میکند.
به گفته وی، مقصر جلوه دادن وزارت نفت به عنوان تنها عامل آلودگی هوا بیانصافی است، زیرا عوامل متعددی در ایجاد آلودگی هوا دخالت دارند.
گفتنی است: میزگرد واردات بنزین با حضور «حسین ضرابی» معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، «جلیل سالاری» قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. علیرغم دعوت از مسوولان محیط سازمان حفاظت زیست نماینده ای از این سازمان در نشست مذکور حضور نداشت.