شناسه خبر: 73192 | منتشر شده در مورخ: 1398/7/9 | ساعت: 20:04 | گروه: اقتصادی |
رئیس سازمان ملی استاندارد:
تولیدات داخلی و واردات برمبنای استانداردهای ملی کنترل می شوند/صدور17 هزار گواهی انطباق کالای صادراتی با استانداردها/جلوگیری از ورود ۲۰محموله به کشور |
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،نشست خبری نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استانداردایران، صبح امروز 9 مهر 1398 با حضور جمعی از اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست خبری ،نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان استاندارد گفت: «۱۷۵۶ شهربازی، ۴هزار و ۵۷ مرکز بازی و ۱۹ تله کابین تحت پوشش استانداردهای فعالیت این مجموعهها هستند.
وی در ادامه با اشاره به صدور 1938 پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری از ابتدای سال تاکنون، گفت: در این مدت 260 پروانه کاربرد نشان استاندارد تشویقی صادر شده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در حال حاضر 105 شرکت بازرسیکننده کالاهای وارداتی و صادراتی دارای اعتبار هستند، امسال حدود 17 هزار گواهی انطباق کالای صادراتی با استانداردها صادر شده است.
وی با بیان اینکه در بین کشورهای عضو ایزو دارای رتبه 21 هستیم، تصریح کرد: تاکنون 45 استاندارد بینالمللی توسط ایران تدوین شده و هم اکنون نیز تدوین 50 استاندارد در دست انجام است.
پیروزبخت در ادامه با اشاره به اینکه استاندارد سفرهخانههای سنتی و هتلهای میراثی به رهبری ایران در حال تدوین است، گفت: این استاندارد میتواند در کشورهای دیگر مانند اسپانیا و ترکیه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: ایران پیشنهادی مبنی بر عدم تاثیر ارتباطات و اختلافات سیاسی کشورها بر الزامات ایمنی مواد غذایی برای اضافه شدن به بیانیه ایمنی مواد غذایی جهت انتشار در روز جهانی مواد غذایی را مطرح کرد که مورد پذیرش قرار گرفت و به بیانیه فوق افزوده شد.
وی در پاسخ به سئوالی پیرامون اخباری که در مورد گوگرد بنزین کشور مطرح است اظهارداشت: نتایج آزمایشها نشان میدهد که گوگرد بنزین تولیدی در کشور استاندارد است.
رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: مطابق با قانون هوای پاک، مسئولیت سنجش کیفیت بنزین با سازمان حفاظت محیط زیست است و سازمان ملی استاندارد براساس قانون به عنوان همکار وارد پروسه سنجش کیفیت بنزین میشود. این همکاری در قالب قانون وجود دارد ولی براساس تقسیم کار، سازمان محیط زیست باید مرجعیت تأیید کیفیت بنزین را اعلام کند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد هنوز اطلاعات منتشر شده از سوی برخی آزمایشگاهها در مورد کیفینبودن بنزین را دریافت نکرده است و تنها سه آزمایشگاه مورد تأیید ما است.
رئیس سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: پژوهشگاه استاندارد متعلق به سازمان ملی استاندارد، آزمایشگاه سازمان استاندارد در استان هرمزگان و آزمایشگاه مرتبط با پژوهشگاه صنعت نفت کار کنترل و پایش کیفیت بنزین را انجام میدهند و گزارش این سه آزمایشگاه مورد تایید ما است.
پیروزبخت در ادامه در مورد استاندارد گندم نیز گفت: بین ارزیابی گندم توسط سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی اختلاف وجود دارد که این اختلاف به دلیل ضوابط هر کدام از این مراکز برای ارزیابی گندم است.
وی با بیان اینکه تاکنون تغییری در استاندارد گندم ایجاد نشده است، گفت: ما این الزام را داریم که برای کنترل گندم باید از الک 2 در 20 استفاده شود، البته مشکل موجود در گندم به وجود برخی ناخالصیها مربوط میشود که برای سلامت مردم مشکلی ایجاد نمیکند.
رئیس سازمان استاندارد اظهار داشت: در مورد سبوس گندم نیز گزارشی را تا یک ماه آینده به شورای عالی استاندارد ارائه خواهیم داد تا اگر شورا موافق باشد استاندارد اجباری سبوس حذف شود.
وی در ادامه در مورد استاندارد نهادههای دامی نیز گفت: سه سال اجازه واردات محمولههای آلوده به سم آفلاتوکسین را صادر نکردیم، البته متاسفانه این محمولهها مرجوع نشدند و در بندر امام باقی ماند، اما ما همچنان ایستادگی کردیم و در نهایت نیز رئیسجمهور به این موضوع ورود کرد.
وی با بیان اینکه سازمان استاندارد با توجه به استانداردهای بینالمللی و استانداردهای ملی به هیچ وجه از ضوابط خود کوتاه نمیآید، گفت: بر اساس همان ضوابط در این مورد راه خود را ادامه خواهیم داد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، با بیان اینکه مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد در ۲۶ اسفند پارسال، مقرر شد این سازمان برنامه های خودروسازان در زمینه این استانداردها را دریافت کند، گفت: قرار است تا همراه با برنامه های وزارت صنعت، گزارشی برای شورای عالی استاندارد تنظیم شود.
وی ادامه داد: این شورا تا یک ماه آینده تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن مطابق تصمیم شورا مشخص خواهد شد که چه خودرو یا خودروهایی باید از چرخه تولید حذف شوند؛ اما از آنجایی که به دلیل تحریم ها، مشکلاتی در تهیه برخی مواد و قطعات و اجرای برخی استانداردها وجود دارد، چرخه خروج خودروها از خط تولید نیز بهتدریج اتفاق خواهد افتاد.
پیروزبخت گفت: مطابق آمارها، خطای انسانی ۷۰ درصد دلیل تصادفات رانندگی را تشکیل می دهد، ۲۳ درصد سهم استاندارد نبودن جاده ها است و تنها هفت درصد به استاندارد نبودن خودروها بر می گردد؛ بر این اساس ابتدا باید در زمینه رانندگی افراد فرهنگ سازی شود؛ ضمن اینکه در کمیسیون ایمنی راه ها، مدام روی موضوع استاندارد جاده ها بحث می شود و مسئولیت آن با وزارت راه و شهرسازی است، استانداردهایی در این زمینه تدوین شده، وزرات راه ملزم به رعایت آنهاست و سازمان استاندارد هم نظارت عالی بر رعایت آنها دارد.
_رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ۲۰ محموله وارداتی که عمدتا مواد غذایی هستند به دلیل نبود تطابق با استانداردهای کشور اجازه ورود به کشور را از سوی سازمان استاندارد دریافت نکرد.
وی توضیح داد: از این تعداد، ۸ مورد به مواد غذایی، ۵ مورد به لوازم برقی و الکتریکی، یک مورد به لوازم مکانیکی، ۵ مورد به قطعات خودرو و یک مورد به لوازم خانگی اختصاص دارد که بیشترین حجم محموله های غیر استاندارد در استان خوزستان و بیشترین تعداد محموله ها در استان هرمزگان گزارش شده است.