حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: ملتی که جیبش و دستش خالی است، در قرآن فقیر نام دارد یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است؛ چنین ملتی ویلچری است و اهل مقاومت نیست. با ملت ویلچری چگونه می توانید نه شرقی و نه غربی بگوئید؟
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل ازخبرنگار شفقنا در قم، مفسر بزرگ قرآن کریم و استاد برجسته حوزه علمیه قم امروز در دیدار رئیس بانک مرکزی و معاونان وی اقتصاد و فرهنگ را دومطلب اساسی دانست و اظهار داشت: اسلامی بود که همه به آن معتقد بودیم و هستیم و معتقد بودیم او به ما شرف بخشیده و آبروی ما را حفظ می کند و البته معتقد بودیم که اسلام لباسی است که به تن کرده ایم و هرکسی آبروی خود را باید از این لباس بگیرد اما معرفت شناسی امام خمینی(ره) نسبت به این لباس این بود که اسلام نه لباس که خیمه است که دارای همه چیز است.
او افزود: امام راحل معتقد بودند این خیمه دارای دو ستون به نام دین و باور دینی و دیگری حضور و درک مردمی است. امام خمینی(ره) این دو ستون را از خود دین آورد.
آیت الله جوادی املی به آیه شریفه«الصلوه عمود الدین» اشاره کرد و افزود: صلوه در این آیه به معنای صرف نماز نیست بلکه نماد است یعنی العباده عمودالدین. الصلوه عمودالدین را به صورت تاکید اینجا نیافتیم اما در بیانات حضرت امیر(ع) در مورد حضور مردم جمله تاکیدی بیان شده است یعنی مردم باید در صحنه حضور داشته باشند.
او ادامه داد: ما خیال می کردیم اسلام و قرآن و عترت لباسی است که به ما آبرو و عزت می دهد در حالیکه اینگونه نیست و اسلام خیمه است و امام خمینی(ره) گفت همه زیر این خیمه جمع شوند و عبادت کنند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار کرد: دیگران آمدند رابطه مردم با فقیه را رابطه مسئله گو و مردم عنوان کردند بعد در دوره اخباریها، رابطه فقیه با مردم، رابطه محدث با مردم شد، این کافی نبود مرحوم باقر بهبهانی قیام کرد و گفت رابطه فقیه با مردم رابطه مرجع با مردم است اما این هم کافی نبود و امام خمینی(ره) گفت که رابطه فقیه با مردم رابطه امام با امت است.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: امام آمد و اسلام را خیمه ای معرفی کرد که دارای دو ستون پذیرش دین و عقلانیت مردم است. شما کدام انقلاب را می بینید که هر هفته میلیون ها نفر را به صحنه آورد اما نماز جمعه این کار را کرد.
او تصریح کرد: اگر قرار بود بدون حضور مردم کاری پیش برود علی بن ابیطالب(ع) و بالاتر از او ابراهیم (ع) بود. تا مردم نفهمند و فهمیده پای کار نیایند نظام همین است که می بینید.پس اگر در سوگ امام خمینی(ره) می نالیم برای این است که مردم را از زمین به آسمان برد.
استاد برجسته حوزه تصریح کرد: تا به مردم فهم نداده و راست نگوئیم، کار پیش نمی رود. اکثریت مردم بر اثر فطرت حاضرند سیل وار یدخلون فی دین الله افواجا یعنی برای حفظ دین حاضر می شوند اما اگر از این لباس کج ببینند یخرجون فی دین الله افواجا. مردم عمل می خواهند و اگر اختلاس و بی عرضگی ببینند، از دین خارج می شوند.
آیت الله جوادی آملی گفت: امام مشخص کرد دین خیمه ای همه جانبه است و همه مردم را پوشش می دهد و آخر و اول این حرف را امام می تواند بزند.
او با اشاره به نامگذاری سال جدید بیان داشت: قرآن کریم مال را ستون می داند. اگر سخن از اقتصاد مقاومتی است، مال در فرهنگ اسلام و قرآن، ستون است؛ اینکه سرچهارراه نشسته و گدایی می کندف نشسته است اما آنکه نشسته نقشه اقتصادی ترسیم می کند، ایستاده است.
استاد تفسیر قران کریم ادامه داد: ملتی که جیبش و دستش خالی است، در قرآن فقیر نام دارد نه مسکین یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است؛ ملتی که جیبش و کیفش خالی است، ویلچری است و اهل مقاومت نیست.با ملت ویلچری چگونه می توانید نه شرقی و نه غربی بگوئید؟
او تصریح کرد: تعبیر قران کریم این است که کسی که دستش و جیبش خالی است اهل ابلاق و چاپلوسی می شود. ملتی که جیبش خالی شد، اشتغال ندارد، ازدواج ندارد و درآمد هم که نداشته باشد، اقتصاد مقاومتی شعار محض می شود. اقتصاد مقاومتی یعنی جیب و کیف پر.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: در دوجای قرآن کریم داریم که ملتی که دستش خالی شد اهل بساز و تملق می شود. با شعار می خواهیم اقتصاد کشور را درست کنیم و این شدنی نیست.
او ادامه داد: الآن یا امام می خواهد با آن مشت آهنین در بهشت زهرا یا معاذالله لنین و استالین می خواهد با آن مشت. این خطر همیشه هست.
این استاد حوزه با اشاره به اتفاقات اخیر و زورگویی در تهران گفت: این یعنی افتادن در جاهلیت قبل از اسلام. این بی نظمی و هرج و مرج معلول همان جیب خالی و فقر است.
او در مقام ارائه راهکار، بیان کرد: ما یک صدم جمعیت جهان را داریم اما 10 درصد امکانات را داریم اما آنچه نداریم، عرضه است. دولت منعم گفت کشتی کشتی و دولت مفلس گفت دریا دریا. اینگونه نمی شود.
آیت الله جوادی آملی خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: این مجالسی که شما می روید می گوئید دعا کنید، ما دعا می کنیم اما اگر قرار بود با دعا حل شود، دعای ابراهیم خلیل حل می شد. از این طرف ما دعا می کنیم، حضرت امیر(ع) از آن طرف نفرین می کند.
او ادامه داد: به ما گفتند در تولید گندم خودکفا شدیم، خوشحال شدیم و سجده شکر گذاشتیم، چندوقت آمدند و گفتند به خاطر نداشتن علوفه برای دامها، گندم وارد کردیم. ما هزارها هکتار زمین اماده داریم، این انرژی هسته ای نیست که دانش بخواهد، تسطیح و شخم و... نمی خواهد فقط عرضه می خواهد.
این استاد حوزه ابراز داشت: بانکها باید به مردم فهم دهند که اینجا را تسطیح کنند، هم کار و اشتغال هست، تولید است و لبنیات و گوشت ارزان می شود.
او تصریح کرد: ربا راهبند است، راهگشا نیست. وقتی ربا حرام شد آن بانکی بیچاره مستقیم به جهنم می رود چون حقوقش حرام است.
آیت الله جوادی املی تاکید کرد: در وام دادن، مسئله مال و مالیت دادن در فقه مطرح است لذا وقتی می خواهید وام دهید، مالیت آن را بدهید و این ربا نیست.
او تصریح کرد: وقتی ربا به جای قرض الحسنه وارد میدان شد، کسی به کسی رحم نمی کند؛ جامعه ای که کسی به کسی رحم نکند 10 میلیون پرونده در دستگاه قضایی دارد. بودجه یک سوم مملکت را دستگاه قضا تامین می کند.
صاحب تفسیر نسیم عنوان داشت: جامعه عدل و مهر جامعه ای نیست که 10 میلیون پرونده در دستگاه قضا داشته باشد لذا اینطور نیست که حرفها رویایی باشد، با گذشت جامعه اداره می شود نه با خشونت.
او با اشاره به تعهد پرداخت دیرکرد در صورت تاخیر در پرداخت اقساط از سوی مشتریان، گفت: این در حقیقت حلال کردن رباست. برخی از کشورها دو بانک بیشتر ندارند.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: ما می توانیم اموال مردم را حفظ کرده و وسیله نقل و انتقال پول مردم را فراهم کنیم و پولی که دست بانکها هست را در بخش تولید ببریم.
او با بیامن اینکه شهدا و امام راحل سرمایه های کشور هستند، افزود: خداوند عمل کسی را بی نتیجه نمی گذارد و هیچ تردیدی در آن نیست.